ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هارد فورک استانبول
تکنولوژی

هارد فورک استانبول اتریوم انجام شد؛ ارتقای سرعت و امنیت شبکه

کاربران اتریوم از مدت ها قبل منتظر هارد فورکی بودند که بامداد یکشنبه با موفقیت انجام شده و امنیت و سرعت تراکنش ها را افزایش داد. هارد فورک تغییری اساسی است که در پروتکل زیربنایی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

کاربران اتریوم از مدت ها قبل منتظر هارد فورکی بودند که بامداد یکشنبه با موفقیت انجام شده و امنیت و سرعت تراکنش ها را افزایش داد.

هارد فورک تغییری اساسی است که در پروتکل زیربنایی شبکه انجام شده و قوانین جدیدی را برای تعیین بلاک ها و تراکنش های معتبر تنظیم می کند. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین، کاربران و توسعه دهندگان باید روی تغییراتی که قرار است در کلاینت ها انجام شود، با هم توافق کنند. اتریوم تا کنون هفت هارد فورک را پشت سر گذاشته و بامداد دیشب هم به روزرسانی اساسی دیگری را به نام استانبول تجربه کرد.

هارد فورک استانبول ساعت ۳:۳۰ بامداد روی بلاک شماره ۹۰۶۹۰۰۰ اتریوم پیاده سازی شد و به بهبود کارایی شبکه، تنظیم هزینه کدهای عملیاتی (Opcode)، تعامل مین اتریوم و زی کش و ایجاد راهکارهای خلاقانه تر از طریق قراردادها کمک می کند. این هارد فورک شامل ۶ به روزرسانی مجزا یا پروپوزال های بهبود شبکه (EIP) بود.

هارد فورک استانبول

مهمترین موضوعاتی که در این EIPها به آن پرداخته شده شامل افزایش مقاومت شبکه در برابر محروم سازی از سرویس (DDoS)، کاهش کارمزد تراکنش در شبکه و افزایش تعامل میان اتریوم و زی کش می شود.

کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم Gas نام داشته و در قالب کسری از رمزارز ETH با عنوان Gwei پرداخت می شود. هدف از کاهش سطح Gas در EIP استانبول افزایش پهنای باند شبکه بلاکچین و تقویت گواهی های اثبات کار مثل zk-SNARK است. این گواهی که در زی کش هم کاربرد دارد، از نوع آگاهی-صفر است و به حفظ حریم خصوصی کمک شایانی می کند. افزایش تعامل بین زنجیره ای میان زی کش و اتریوم از طریق تسهیل اجرای تابع هش BLAKE2b در اتریوم فراهم شده است.

استخراج کنندگان و اپراتورهای نود برای اجرای استانبول در Rinkeby، Goerli و Ropsten باید کلاینت اتریوم را به آخرین نسخه به روز کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    سلام کانال ایتا بزنین خیلی معروف شده جدیدا

مطالب پیشنهادی