ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد پستی
تکنولوژی

سازمان هواپیمایی کشور: پهپاد پستی مجوز سازمان هواپیمایی ندارد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد تاکنون شرکت پست برای راه‌اندازی سیستم پست پهپادی درخواست مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری نداشته است و این سیستم مجوزی برای پرواز ندارد. «علی عابدزاده» در گفتگو با مهر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد تاکنون شرکت پست برای راه‌اندازی سیستم پست پهپادی درخواست مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری نداشته است و این سیستم مجوزی برای پرواز ندارد.

«علی عابدزاده» در گفتگو با مهر عنوان کرده که نظارت بر فعالیت‌های پهپادی به سازمان هواپیمایی کشوری محول شده و در همین راستا سامانه‌ای در این سازمان راه‌اندازی شده که متقاضیان می‌بایت با مراجعه به آن، درخواست مجوز فعالیت ارائه کنند.

به گفته عابدزاده سامانه مذکور در اختیار مردم است تا کارهایی که نیاز دارند را در آن ثبت کنند: «هر فرد حقیقی یا حقوقی می تواند درخواست خود را در آن ثبت کرده و فعالیت پهپادی داشته باشد.»

پهپاد پستی

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون شرکت پست برای فعالیت پست پهپادی در این سیستم درخواست داده، گفت: «با توجه به اینکه سامانه صدور مجوز فعالیت پهپادی به تازگی راه اندازی شده، تا کنون درخواستی از سوی شرکت پست برای اخذ مجوز «پست پهپادی» نداشته‌ایم.»

بر اساس مقررات وسایل پرونده هدایت پذیر از راه دور، موضوع پهپادها دارای جنبه‌های مختلف ایمنی عمومی، ایمنی هوانوردی، حریم خصوصی، امنیت، بازرگانی و غیره است و تعیین الزامات حاکم بر پهپاد به صورت مجزا توسط مراجع مختلف باعث سردرگمی ذی‌نفعان خواهد شد. به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع یکپارچه انتخاب شده و نظارت بر فعالیت کلیه بهره‌برداران و کاربران پهپاد و مالکین پهپاد است.

با این وجود باید گفت که لینکی که در این آیین نامه تحت این آدرس وجود دارد drones.cao.ir در واقع به هیچ آدرسی ختم نمی‌شود. همچنین هیچ نامی از شرکت ملی پست در بین اعضای کارگروه صنایع هوایی بدون سرنشین یا همان کارگروه پهپاد به چشم نمی‌خورد. آنطور که یکی از فعالان حوزه پهپاد به دیجیاتو می‌گوید، درخواست مجوز از سوی کارگروه صنایع هوایی صورت می‌گیرد که معمولا به روش آنلاین هم نمی‌توان این کار را انجام داد. او همچنین تاکید دارد که مجوز صادر شده یک مجوز تقریبا غیر رسمی است:

«مجوزی که صادر می‌شود نمی‌تواند یک اطمینان صد در صدی به هدایتگر پهپاد بدهد. ضمن اینکه بسیاری از مناطق جزو مناطق پرواز ممنوع هستند و اساسا پهپاد در این مناطق نمی‌تواند فعالیت کند.»

پهپاد پستی

به گفته این منبع، قانون مشخصی در زمینه پرواز پهپاد هنوز وجود ندارد. او همچنین تاکید دارد پهپادی که شرکت ملی پست عرضه نموده سالها پیش توسط دیگر فعالان این حوزه ساخته شده: «ما پهپادهایی وجود دارد که می‌توانند پانزده تا بیست کیلو بار جابجا کنند ولی مشکل اینجاست که اولا تایم مجوز پرواز در ایران معمولا یک ربع است و نهایتا تا سی دقیقه به طول می‌انجامد و در ثانی پهپادها هنوز برای مصرف اقتصادی و حمل و نقل پستی جایگاه درستی ندارند.»

او تاکید دارد که پهپادها در زمینه‌های علمی و پژوهشی و تفریحی کاربرد دارند: «پروژه پایلوتی که آمازون در یک شهر راه‌اندازی کرده نمی‌تواند جایگزین ناوگان پستی کشور شود. باتری پهپادی که ساخته شده برای هر بار شارژ بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ به این‌ها هزینه نیروی انسانی و... را اضافه نمایید که عملا از لحاظ اقتصادی این پرواز را به مشکل می‌سازد.»

در هر حال به نظر می‌رسد که مجوزهای پرواز پهپاد در کشور در دستان کارگروه و سازمانی است که با وجود اعطای مجوز، نمی‌توانند به طور صد در صد تضمین اجازه پرواز را بدهند. باید دید که وزارت ارتباطات برای موضوع مجوزها و قانونی بودن پرواز پهپادهای پستی خود چه تدبیری اندیشیده و برنامه‌اش چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • MOHAMMAD-7
    MOHAMMAD-7 | ۲۶ آذر ۱۳۹۸

    جمع کنین این مسخره بازیا تونو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی