ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروتکل FTP
تکنولوژی

پایان پشتیبانی از پروتکل FTP همزمان با انتشار نسخه ۷۷ مرورگر فایرفاکس

کمپانی موزیلا امروز اعلام کرده است که در نسخه بعدی مرورگر فایرفاکس، از پروتکل FTP پشتیبانی نخواهد کرد. علت این کار امن نبودن این پروتکل و کد‌های موجود در منبع آن عنوان شده است. با ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

کمپانی موزیلا امروز اعلام کرده است که در نسخه بعدی مرورگر فایرفاکس، از پروتکل FTP پشتیبانی نخواهد کرد. علت این کار امن نبودن این پروتکل و کد‌های موجود در منبع آن عنوان شده است.

با توجه به اخطاریه موزیلا مبنی بر حذف پشتیبانی از پروتکل FTP، کاربران دیگر نمی‌توانند هیچ برنامه‌ای را از این طریق دانلود کنند. مشاهده و مرور لینک‌های موجود در این پروتکل نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. این تغییرات همزمان با نسخه ۷۷ مرورگر فایرفاکس اعمال خواهد شد. میشال نووتنی (Michal Novotny) یکی از مهندسین نرم‌افزار موزیلا می‌گوید:

ما این کار را به دلایل امنیتی انجام می‌دهیم. پروتکل FTP ناامن است و هیچ دلیلی مبنی بر ترجیح آن به HTTPS برای دانلود فایل‌ها وجود ندارد. همچنین بخشی از کد پروتکل FTP بسیار قدیمی و ناامن بوده و نگه‌داری از آن نیز بسیار سخت است. در ضمن پیش از این نیز با این پروتکل به مشکلات بسیاری برخورده بودیم.

پروتکل FTP

با این حال کاربران همچنان می‌توانند لینک‌های موجود در این پروتکل را ببینند و آن‌ها را دانلود کنند. این کار البته نیازمند به تغییر یک سری از پارامترها در تنظیمات مرورگر فایرفاکس است. کاربران به منظور مشاهده و استفاده از این پروتکل باید تنظیمات مربوط به آن را در «about:config» تغییر دهند. این را هم فراموش نکنید که موزیلا قصد دارد در نهایت به پشتیبانی از پروتکل FTP به طور کلی خاتمه دهد.

این کار برای اوایل سال ۲۰۲۱ زمان‌بندی شده و پس از آن هیچ کاربری نمی‌تواند از این پروتکل استفاده کند. موزیلا در این راه تنها نیست و گوگل نیز قصد دارد پشتیبانی از این پروتکل را به صورت موقت در کروم نسخه ۸۱ پایان دهد. البته نشر آن به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر مواجه شده است. پس از انتشار این نسخه، همزمان با عرضه نسخه ۸۲ در اواخر بهار، به طور کامل پروتکل FTP در کروم پشتیبانی نخواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی