ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
تکنولوژی

آیا کرونا حس بویایی و چشایی مبتلایان را از بین می‌ برد؟

چندی پیش شایعه‌ای در اینترنت منتشر شد که به ضعیف شدن یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی مبتلایان به کرونا اشاره می‌کرد. بعضی مبتلایان که علائم بیماری در آن‌ها شدید نبود، ادعا می‌کردند ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

چندی پیش شایعه‌ای در اینترنت منتشر شد که به ضعیف شدن یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی مبتلایان به کرونا اشاره می‌کرد. بعضی مبتلایان که علائم بیماری در آن‌ها شدید نبود، ادعا می‌کردند که مثل قبل توانایی چشیدن غذاها و بو کشیدن را ندارند و کرونا را مقصر اصلی این اتفاق می‌دانستند.

این موضوع تا پیش از تأیید متخصصان مبنای علمی نداشت، اما حالا شواهد جدید حاکی از آن است که تأثیر کرونا روی احساس بویایی و چشایی حقیقت دارد. هندریک استریک ویروس شناسی آلمانی است که به طور تخصصی روی این موضوع متمرکز شده و طی هفته‌هایی که از شیوع کرونا در آلمان گذشته، موفق به جمع‌آوری و آنالیز نمونه از کارگران کارخانه‌ای شده که به دلیل ابتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های شهر هایزنبرگ قرنطینه شده‌اند.

کرونا

استریک از آزمایش روی نمونه مبتلایان و خانواده آن‌ها دریافته که تقریبا دو سوم این افراد طی دوره بیماری دچار از دست رفتن حس بویایی و چشایی شده‌اند که چندین روز هم ادامه یافته. اما چالش تحقیق اینجاست که بسیاری از بیماران روز دقیق تضعیف حس چشایی و بویایی خود را نمی‌دانند. اما استریک حدس می‌زند که این اتفاق اندکی بعد از ابتلای به ویروس افتاده باشد.

ماسیمو گالی، پرفسور بیماری‌های عفونی دانشگاه میلان ایتالیا هم در تحقیقی موازی به همین مشاهدات دست پیدا کرده است. همچنین چندی پیش گزارشی توسط دکتر ابراهیم رزم‌پا، نایب رییس انجمن راینولوژی ایران منتشر شد که به همین موضوع اشاره می‌کرد.

بعضی سلبریتی‌ها و افراد مشهور هم بروز چنین علایمی را تأیید کرده‌اند. به عنوان مثال، ریچل متیوز صداپیشه انیمیشن فروزن 2 که به کرونا مبتلا شده در مصاحبه‌هایش اظهار داشته که از روز چهارم بیماری متوجه ضعیف شدن حس چشایی و بویایی خود شده است.

هنوز دلیل بروز این علائم به طور کامل مشخص نشده. بعضی ویروس‌ها می‌توانند سلول‌های بویایی بینی را از بین ببرند. اما بعضی ویروس‌ها هم هستند که از طریق اعصاب بویایی می‌توانند وارد مغز شده و عفونت ایجاد کنند که این مورد می‌تواند بسیار نگران کننده باشد.

در هر صورت اگر این اتفاق برایتان افتاده باشد، با یک امتحان ساده می‌توانید متوجهش بشوید. کافیست طعم‌های مختلف را بچشید یا غذاها را بو کنید که ببینید این علائم در شما وجود دارند یا خیر. اگر هنوز تغییری در حواستان اتفاق نیفتاده اصلا نگرانی به خود راه ندهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی