ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه ۲۰۲۰
تکنولوژی

شرکت مخابرات ایران مهاجرت گسترده از ADSL به VDSL را آغاز می‌کند

«مجید صدری»، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اعلام کرده است که ظرف ۲ ماه آینده عملیات اجرایی برای ارتقای ۵۵۰ هزار پورت ADSL به VDSL در تهران انجام خواهد شد. شرکت مخابرات ایران فناوری VDSL را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۲

«مجید صدری»، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اعلام کرده است که ظرف ۲ ماه آینده عملیات اجرایی برای ارتقای ۵۵۰ هزار پورت ADSL به VDSL در تهران انجام خواهد شد. شرکت مخابرات ایران فناوری VDSL را تحت عنوان «سُرینو» عرضه می‌کند.

شرکت مخابرات ایران در حال حاضر، بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت ثابت در کشور است و بیشتر از نیمی از کل کاربران شبکه پهن باند ثابت، از طریق این شبکه به اینترنت متصل می‌شوند.

اما تغییر روند کاری شرکت مخابرات ایران بی‌ارتباط به علاقه‌ی وزیر ارتباطات برای متحول کردن این حوزه نیست؛ اقدامی که «محمدجواد آذری جهرمی»، دست کم در دو سال اول فعالیتش به عنوان وزیر ارتباطات در آن ناموفق بوده است.

جهرمی روز یکشنبه (۱۰ فروردین) با انتشار یک توییت اعلام کرد که سرعت اینترنت خانگی را دست‌کم ۴ برابر می‌کند و پروژه‌ی ارتقای اینترنت از ADSL به VDSL در استان تهران و قم آغاز شده است.

اصلی ترین تفاوت میان این تکنولوژی‌ها، سرعت آنهاست. در ADSL بیشترین سرعت دریافت اطلاعات به ۲۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد درحالی که بیشینه سرعت در بستر VDSL بالغ بر ۵۲ مگابیت بر ثانیه است.

نکته مهم اینجاست که وزیر ارتباطات، در تیر ماه ۹۸ و در گفتگویی که با دیجیاتو داشت، اعلام کرد که ۳۰ درصد از خطوط مسی در کشور توانایی ارائه اینترنتی بالاتر از ۲ مگابیت بر ثانیه را ندارند: «حقیقت این است که امروز دیگر تکنولوژی ADSL منسوخ شده. ۳۰ درصد از خطوط مسی ما بالای ۲ مگابیت بر ثانیه آپ نمی‌شوند. تنها ۱۶ درصد از مشترکین ما می‌توانند سرعت ۸ تا ۱۶ مگابیت را دریافت کنند. عمده مشتریان ADSL سرعتی بین ۲ الی ۸ مگابیت دارند که اصلاً سرعت قابل قبولی برای امروز نیست.»

همین موضوع باعث شده است که اکنون می‌بینیم بر اساس آخرین گزارش «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، (تا پایان پاییز ۹۸) ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۰.۶ درصد است درحالی که اینترنت موبایل ضریب نفوذی ۷۶.۵ درصدی دارد.

به کلامی ساده‌تر، امروز فقط ۸.۸ میلیون اتصال اینترنت ثابت در کشور وجود دارد. در صورتی مهاجرت به VDSL بر خلاف وعده‌های گذشته، این بار عملی شود، این رقم به شدت افزایش پیدا می‌کند و احتمالاً می‌تواند جایگزین رشد غیرطبیعی اینترنت سیار در کشور شود. وعده‌ای که شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر این حوزه نقشی کلیدی در تحقق آن بازی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    اگه تمام کشور رو vdsl کنن هیچ فایده ای نداره تازه بدترم میشه، این چند روز همه شاهد افت سرعت بودیم به دلیل افزایش استفاده از پهنای باند توسط مشترکین، حالا میگن vdsl سرعتش بالاتره و هزینه هر گیگ برای مخابرات پایین تر میشه، پس در نتیجه این یعنی حجم مصرفی بالاتر برای هر مشترک، و این باعث افزایش دو تا سه برابری مصرف پهنای باند اینترنت میشه، چیزی که شاهدش بودیم باعث قطع دسترسی شد، در نتیجه تا وقتی که زیرساخت اصلی کشور ارتقاء پیدا نکنه و پهنای باند کلی کشور 5 برابر نشه، بهتره که به همین adsl راضی باشیم،،، فناوری 4g امکان انتقال سرعت از 150 مگ تا 1000 مگابیت بر ثانیه رو داره با تکنولوژی موبایل های امروزی، کدوم از شما تا حالا تجربه بیشتر از 50 تا 80 مگ رو داشتین؟ دلیلش کمبود پهنای باند و نرخ بالای پهنای باند هست که شرکت های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه توان و تمایل به خرید ندارن چون صرفه اقتصادی واسشون نداره

  • eagle2
    eagle2 | ۱۲ فروردین ۱۳۹۹

    فناوری VDSL هم مثل ADSL به طول و کیفیت خطوط بسیار حساسه. همین ADSL2 میتونه تا 24 مگابیت downstream داشته باشه. یعنی اگر دوستان فقط یک خرده کابلها رو بهتر کنند، بدون تغییر در تکنولوژی موجود میتونن سرعت اکثر مشترکان رو تا دو برابر بیشتر کنند. بعد هم اگر قرار بر تغییر تکنولوژی هست خب با همین هزینه فیبر نوری بکشند که از دست محدودیت های طول و کیفیت خطوط مسی برای همیشه خلاص بشیم. کاملا مشخصه که اینم مثل پروژه های تعویض پلاک و کارت ملی و ... فقط قراره یک منبع درآمد برای دوستان باشه، وگرنه خر همون خره، فقط پالانش عوض شده.

    • Active
      Active | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹

      مخابرات هم دقیقا داره همین کار رو انجام میده
      فقط فکر میکنم در دو مرحله .کابلها تا کافو به فیبر نوری تبدیل میشن و از کافو تا منزل مشترک همون سیم مسی هست. این کار سرعت رو تا حد قابل قبولی بالا میبره البته اگر همه مسیر همون فیبر باشه که سرعت بی نهایت میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی