ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درخواست ناسا از گیمرها برای کمک به نقشه برداری از صخره‌های مرجانی

ناسا از «گیمرها و دانشمندان آماتور» درخواست کرده تا به این سازمان در دسته بندی صخره های مرجانی سراسر دنیا کمک کنند. محققان ناسا در طول چند سال گذشته تجهیزاتی را توسعه داده اند که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰

ناسا از «گیمرها و دانشمندان آماتور» درخواست کرده تا به این سازمان در دسته بندی صخره های مرجانی سراسر دنیا کمک کنند. محققان ناسا در طول چند سال گذشته تجهیزاتی را توسعه داده اند که می توان به وسیله آنها کف اقیانوس ها را با دقت بسیار بالا دید. ناسا با استفاده از دوربین های مخصوصی که نویزهای به وجود آمده توسط موج های آب را از بین می برند، از کف اقیانوس ها عکسبرداری می کند.

ناسا این تجهیزات را روی هواپیما و پهپادها سوار کرده و به کمک آنها از صخره های مرجانی، جلبک ها و علف های دریایی آب های کم عمق دنیا تصاویر سه بعدی تهیه می کند. این تصاویر به تنهایی به ناسا کمک نمی کنند به همین دلیل این سازمان از کاربران درخواست کمک کرده است.

ناسا اپلیکیشنی به نام «NeMO-Net» توسعه داده که در آن کاربران باید سوار بر کشتی مجازی، صخره های مرجانی را با استفاده از تصاویر سه بعدی شناسایی و دسته بندی کنند. کاربران در این بازی به شکل مجازی به اعماق آب شیرجه زده و پس از مطلع شدن در مورد انواع مختلف صخره های مرجانی، آنها را در عکس های ناسا هایلایت می کنند.

کاربران با این کار به ابرکامپیوتر ناسا کمک می کنند تا صخره های مرجانی را از تصاویر گرفته شده از کف اقیانوس ها، حتی تصاویری که کیفیت پائینی دارند، تشخیص دهد. ابرکامپیوتر ناسا دسته بندی صخره های مرجانی را از دسته بندی هایی که کاربر با دستش انجام داده، یاد گرفته و با استفاده از یادگیری ماشینی صخره ها را خودش دسته بندی می کند.

صخره های مرجانی آب های کم عمق سواحل گرمسیر و نیمه گرمسیر، جزو پیچیده ترین و متنوع ترین اکوسیستم های کره زمین هستند.

کاربر هر چه بیشتر بازی کند، توانایی ابر کامپیوتر ناسا در نقشه برداری بیشتر می شود. زمانی که این سوپرکامپیوتر بتواند به طور دقیق صخره های مرجانی را از روی تصاویر کم کیفیت دسته بندی کند، توانایی نقشه برداری از صخره های مرجانی اقیانوس های دنیا با کیفیت بی سابقه را پیدا خواهد کرد. محققان به کمک این نقشه می توانند در مورد صخره های مرجانی اطلاعات بیشتری کسب کرده و برای محافظت از آنها چاره اندیشی کنند.

اپلیکیشن NeMO-Net در حال حاضر فقط برای iOS و کامپیوتر مک منتشر شده و نسخه اندرویدی آن در آینده منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mobin34
    mobin34 | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

    روش جالبیه نمیدونم حالا چقدر عملی هست!

مطالب پیشنهادی