ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اقتصاد
علمی

نگاهی به پیشنهاد رئیس سابق بانک جهانی برای عبور از بحران کرونا و بازگشایی اقتصاد

ویروس کرونا بسیاری از مردم در سراسر جهان را خانه نشین و فعالیت‌های اقتصادی را زمین‌گیرد کرده. ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی وارد شده و بسیاری از دولت‌ها با استفاده از محرک‌های مالی به دنبال ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

ویروس کرونا بسیاری از مردم در سراسر جهان را خانه نشین و فعالیت‌های اقتصادی را زمین‌گیرد کرده. ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی وارد شده و بسیاری از دولت‌ها با استفاده از محرک‌های مالی به دنبال تغییر در وضعیت هستند، اما اگر برخی مسائل رعایت نشوند، شاید وضعیت بدتر از امروز شود. به تازگی رئیس سابق بانک جهانی، دکتر «جیم یونگ کیم» از طرحی ۵ مرحله‌ای برای عبور از بحران و بازگشایی اقتصاد سخن گفته است.

جیم یونگ کیم یک پزشک است که نه تنها ریاست بانک جهانی را در کارنامه خود دارد، بلکه در گذشته مدیریت بخش ایدز سازمان بهداشت جهانی را نیز برعهده داشته و به خوبی از شرایطی که ویروس کرونا برای جامعه جهانی ایجاد کرده، باخبر است. در حالی که به گفته وی فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش شیوع کرونا اهمیت بالایی دارد، چندین اقدام دیگر نیز باید انجام شود تا از این بحران عبور کنیم. پیام کلی کیم این است: هنوز برای انجام کارهای بیشتر دیر نشده است.

اقتصاد

به تازگی کیم دیدگاه خود در رابطه با ویروس کرونا را در یک وبینار اعلام کرده. کیم که در سال ۱۹۸۷ یک سازمان غیرانتفاعی پزشکی را به کمک همکار خود تاسیس کرده، فرماندار ماساچوست را برای ردیابی تماس ترغیب کرده، اما چنین برنامه‌هایی در سطح کشور چقدر هزینه دارد و تا چه اندازه ارزشمند است؟ به گفته کیم، هزینه این کار در ایالات متحده آمریکا به صدها میلیارد دلار می‌رسد و همچنین میزان تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی به علت شیوع کرونا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. کیم برای عبور از بحران و بازگشایی اقتصاد یک برنامه ۵ مرحله‌ای به شرح زیر دارد:

  • فاصله‌گذاری اجتماعی

به گفته کیم، فاصله‌ ۱.۸ متری میان افراد کلید اصلی در کاهش شیوع کرونا است، اما فاصله‌گذاری اجتماعی تنها شروعی برای نابودی این ویروس محسوب می‌شود. کیم رئیس سابق بانک جهانی در این زمینه اعلام کرده:

«با حفظ فاصله اجتماعی، شاهد مسطح شدن منحنی ابتلا به کرونا خواهیم بود. تعداد مبتلایان کاهش پیدا می‌کند، اما این فرایند سریع نیست، بنابراین ما فکر می‌کنیم که تمام کشورها باید تمام ۵ مرحله را انجام دهند.»

کیم در گفته‌های خود به آنفولانزای ۱۹۱۸ اشاره و اعلام کرده شهرهایی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند، با شیوع مجدد این بیماری دست و پنجه نرم کردند.

  • آزمایش کرونا

توانایی آزمایش مردم هزینه بالایی دارد، اما برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا حیاتی است. کیم در این زمینه گفته:

«اگر شما بتوانید تمام آزمایش‌های موردنیاز برای وضعیت ویروس را انجام دهید، هزینه آن‌ها احتمالا ماهانه به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد که البته این هزینه برای ردیابی تماس شاید به صدها میلیارد دلار افزایش پیدا کند.»

  • ردیابی تماس

ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورها باید قابلیت ردیابی تماس را جدی بگیرند. بر اساس گفته کیم، شرکای بخش سلامت در ماساچوست در حال کار با شرکت مشاوره Accenture و شرکت نرم افزاری Saleforce هستند تا به این موضوع پی ببرند که چگونه کارآمدی آن را افزایش دهند. کیم به این موضوع اشاره کرده که کره‌ جنوبی پس از شیوع سارس قوانین خود را تغییر داد تا دولت بتواند به اطلاعات کارت‌های اعتباری مردم برای ردیابی آن‌ها دست پیدا کند.

  • قرنطینه

افراد آلوده باید قرنطینه شوند و جدا از مردم بمانند، البته این کار بسیار چالش برانگیز است مخصوصا اگر فرد در خانه قرنطینه شود. بسیاری از کشورها سیستم‌های بهداشتی مناسبی برای کمک به این افراد در خانه ندارند، اما این موضوع باعث نشده که برخی افراد به صورت داوطلبانه خود را در خانه قرنطینه نکنند. برخی دیگر نیز برای جلوگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده حاضرند خود را در محل‌های دیگری قرنطینه کنند.

  • درمان

درمان بیماران آخرین مرحله از طرح رئیس سابق بانک جهانی برای بازگشایی اقتصاد محسوب می‌شود. کیم از پیشنهاد بیل گیتس برای شروع تولید واکسن کرونا در مرحله آزمایش بالینی حمایت و اعلام کرده:

«ما باید برای بهبود در فرایند تولید، ساخت دو یا سه مورد از واکسن‌های کنونی را شروع ‌کنیم. زمانی که متوجه شویم کدام یک از این واکسن‌ها بهتر است، تولید سایر واکسن‌ها را متوقف و سپس روی نمونه‌ای که مناسب است تمرکز می‌کنیم.»

Inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • iAmirHossein
    iAmirHossein | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    نه بابا ؟ غیب میگه دوستمون

مطالب پیشنهادی