ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بزرگترین حفره لایه ازون بر فراز قطب شمال خودش را ترمیم کرد

معمولا انتظار داریم حفره‌های لایه ازون بر فراز قطب جنوب تشکیل شوند. به همین دلیل است که با دیدن یک حفره بر فراز قطب شمال در ابتدای امسال، بسیاری از محققین و دانشمندان متعجب شدند. ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

معمولا انتظار داریم حفره‌های لایه ازون بر فراز قطب جنوب تشکیل شوند. به همین دلیل است که با دیدن یک حفره بر فراز قطب شمال در ابتدای امسال، بسیاری از محققین و دانشمندان متعجب شدند. کمیسیون اروپایی برنامه ماهواره‌های کوپرنیک این حفره را به صورت مستمر پایش کرده و اکنون می‌گوید لایه ازون توانسته بزرگترین حفره خودش را ترمیم کند.

حفره‌های شمالی لایه ازون چندان پدیده ناشناخته‌ای نیستند. سال ۲۰۱۱ اولین بار این حفره دیده شد، ولی به این اندازه بزرگ نبود. سرویس نظارت اتمسفری کوپرنیک (CAMS) اما با پایش این حفره اعلام کرده که با بزرگترین حفره در این لایه طرف هستیم. با این حال هفته گذشته مرکز پیش‌بینی وضعیت آب و هوای میان فاصله‌ای اروپا اعلام کرد حفره شمالی لایه ازون خودش را ترمیم کرده است.

لایه ازون در ساده‌ترین شکل، کاربردی مانند یک کرم ضد آفتاب دارد. این لایه با دفع اشعه‌های مضر فرابنفش، کره زمین را به مکانی قابل سکونت تبدیل می‌کند. به همین دلیل تشکیل حفره در این لایه چندان خبر خوشایندی نیست. اما معروف‌ترین حفره لایه ازون به صورت سالانه بر فراز قطب جنوب شکل می‌گیرد و به همین دلیل دیدن حفره‌ای بزرگ مشابه در قطب شمالی این کره آبی، کمی غافلگیر کننده است.

لایه ازون

از زمان اعلام نگرانی برای حفره به وجود آمده در قطب جنوب در سال ۱۹۸۰، بشر همواره تلاش کرده تا استفاده از مواد شیمیایی  را کاهش دهد تا این لایه به مرور ترمیم شود. حفره به وجود آمده بر فراز لایه ازون قطب قطب شمال اما چیزی نیست که انسان در شکل‌گیری آن نقش داشته باشد. دانشمندان عنوان کرده‌اند که این حفره طی شرایط اتمسفریک غیرعادی به وجود آمده است. در اصل حفره مذکور حاصل از جریان هوای بسیار سرد به کمک «گردباد قطبی» تشکیل شده‌اند.

با این حال شرایط بسیار سرد و یخبندانی که در اتمسفر ایجاد شده بود، به تشکیل این حفره کمک کرده و همزمان با کاهش گردبادهای قطبی، لایه فرصت ترمیم حفره خود را داشته است. همزمان با ترمیم حفره شمال، حفره جنوبی اما همچنان به قوت خودش باقیست، ولی ناسا اعلام کرده که این حفره نیز در مسیر ترمیم قرار دارد و شاید طی دهه‌های آینده بتواند به طور کامل بسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pourya
    pourya | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    شاید بخاطر کرونا تعطیلی کارخانه ها و عدم تردد ماشینا زمین یه نفسی کشیده

  • mobin34
    mobin34 | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    امیدوارم هر جفتشون زودتر ترمیم بشن
    ولی از این بیشتر امیدوارم ناسا و کوپرنیک اطلاعات دروغ نداده باشند بازم جای خوشحالی داره

مطالب پیشنهادی