ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فرودگر اینسایت سرانجام کاوشگر حرارتی را زیر سطح مریخ قرار داد

فرودگر «اینسایت» (InSight) سرانجام موفق شد کاوشگر حرارتی را با استفاده از بازوی رباتیک زیر سطح سیاره سرخ قرار دهد. فرودگر اینسایت تاکنون ماموریت‌های موفقیت آمیزی همچون ثبت اولین مریخ لرزه را انجام داده ولی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

فرودگر «اینسایت» (InSight) سرانجام موفق شد کاوشگر حرارتی را با استفاده از بازوی رباتیک زیر سطح سیاره سرخ قرار دهد.

فرودگر اینسایت تاکنون ماموریت‌های موفقیت آمیزی همچون ثبت اولین مریخ لرزه را انجام داده ولی نمی‌توانست کاوشگر حرارتی را با موفقیت زیر خاک این سیاره قرار دهد. این کاوشگر حرارتی برای حفر مریخ و اندازه گیری دمای درون آن طراحی شده ولی نمی‌توانست سطح را بکند و بیرون می‌آمد.

ناسا و تیم کاوشگر حرارتی بیش از یک سال برای رفع این مشکل تلاش کردند و سرانجام توانستند با استفاده از بازوی رباتیک اینسایت، آن را زیر سطح مریخ قرار دهند. ناسا GIF کوتاهی از نحوه قرار دادن کاوشگر حرارتی منتشر کرده که در آن اینسایت با نوک بازوی رباتیک خود دستگاه حرارتی را وارد سطح مریخ می‌کند.

این پیشرفت نشان می‌دهد زیر دستگاه حرارتی سنگ قرار نگرفته و مشکل به ساختار خاک مریخ در محل فرود اینسایت بر می‌گردد. این مریخ نورد به خاطر اصطکاک کم سطح سیاره سرخ تاکنون نتوانسته بود دستگاه حرارتی را با موفقیت زیر خاک قرار دهد. تیم کاوشگر حرارتی توسط مرکز هوافضای آلمان (DLR) رهبری می‌شود و آن‌ها با تلاش و حوصله بسیار و از فاصله چند میلیون کیلومتری سرانجام موفق شدند آن را در محل مورد نظر قرار دهند.

در قدم بعدی توانایی این کاوشگر در حفر مریخ بدون دخالت اینسایت آزمایش خواهد شد. اگر این کاوشگر نتواند به تنهایی حفاری را انجام دهد، اینسایت حفره را با خاک پر کرده و یا با استفاده از بازوی خود به آن کمک خواهد کرد.

فرودگر اینسایت آذر ماه سال ۹۷ به طور موفقیت آمیز بر سطح مریخ فرود آمد و مأموریتش مطالعه سیاره‌های سنگی مثل زمین و مریخ است. کاوشگر حرارتی آن می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سیاره سرخ به دانشمندان بدهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی