ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توده یخی A-68A سه سال پس از جدایی بیش از هزار کیلومتر طی کرده است

اواخر تیر ماه ۹۶ یکی از بزرگترین توده‌های یخی دنیا به دلیل گرمایش زمین از قطب جنوب جدا شد. حال سه سال پس از این رویداد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند این قطعه بیش از هزار ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

اواخر تیر ماه ۹۶ یکی از بزرگترین توده‌های یخی دنیا به دلیل گرمایش زمین از قطب جنوب جدا شد. حال سه سال پس از این رویداد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند این قطعه بیش از هزار کیلومتر سفر کرده و در طول سفر چند قطعه یخ کوچک از آن جدا شده‌اند.

محققان سال‌ها ترک برداشتن کوه یخی Larsen C در قطب جنوب را تحت نظر گرفته بودند تا اینکه اواخر تیر ماه سال ۹۶ توده عظیمی از آن جدا شد. این توده یخی که A-68 نام گرفته بود، با مساحتی در حدود ۶ هزار کیلومتر مربع یکی از بزرگ ترین توده‌های یخی شناخته شده در دنیاست و ضخامتی در حدود چند صد متر دارد.

نقشه مسیر حرکت A-68A. خط‌های آبی مسیر حرکت یخ‌های قبلی را نشان می‌دهند.

اگر توده عظیم الجثه‌ A-68 به کانال‌های کشتیرانی وارد می‌شد، یکی از بزرگ ترین فجایع را رقم می‌زد. بنابراین ماهواره‌هایی همچون Copernicus Sentinel-1 به دقت حرکاتش را تحت نظر گرفته و میزان یخ‌های جدا شده از آن را در طول مسیر اندازه گیری کرده‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهند توده A-68 تقریباً دو سال اول جدا شدن از کوه یخی Larsen C را به خاطر احاطه شدن توسط یخ‌های اطراف به شکل شناور کنار این کوه یخی سپری کرده است. در این مدت قطعه یخ کوچکی به نام A-68B از آن جدا شد، به همین دلیل محققان نام آن را به A-68A تغییر دادند.

توده A-68A سپتامبر ۲۰۱۸ سرانجام از کوه یخی Larsen C فاصله گرفت و سفر خود را آغاز کرد. این توده فوریه ۲۰۱۹ به آب‌های آزاد وارد شد و به موازات شبه جزیره جنوبگان به طرف شمال حرکت کرد. آوریل ۲۰۲۰ قطعه یخ دیگری به نام A-68C از آن جدا شد.

تصویر ماهواره ای گرفته شده از A-68A در ۱۵ تیر ۹۹. این توده سه سال پس از جدایی از کوه یخی، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کرده و در آب‌های آزاد به سر می‌برد.

توده A68-A با هموار شدن مسیر با شتاب بیشتر حرکت کرد و با عبور از دماغه شبه جزیره جنوبگان، به طرف South Orkney Islands رفت. تا تاریخ ۱۵ تیر سال جاری، این قطعه یخ پس از جدا شدن از کوه یخی Larsen C در مجموع ۱۰۵۰ کیلومتر سفر کرده و حالا با وارد شدن به آب‌های گرم‌تر، پیش بینی می‌شود با سرعت بیشتری متلاشی شود.

متاسفانه توده A-68A ممکن است سبب از بین رفتن سریع تر یخ در منطقه شود. پس از جدا شدن این توده، ترک‌هایی در توده یخ گنبدی شکل Bawden Ice Rise پدیدار شدند که نقطه اتکا مهمی برای کوه یخی Larsen C است.

ماهواره Copernicus Sentinel-1 همچنان به رصد A-68A و تغییرات آن ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی