ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گجتی که برای نابینایان جایگزین سگ راهنما می‌شود [تماشا کنید]

در حال حاضر سگ‌های توان‌بخش نقش مهمی در راهنمایی نابینایان در حرکت و انجام امور روزانه دارند، اما طبیعتا همواره بهترین راه حل نیستند؛ مسائلی مانند هزینه نگه‌داری، محل زندگی و حتی آلرژی‌های محتمل در ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

در حال حاضر سگ‌های توان‌بخش نقش مهمی در راهنمایی نابینایان در حرکت و انجام امور روزانه دارند، اما طبیعتا همواره بهترین راه حل نیستند؛ مسائلی مانند هزینه نگه‌داری، محل زندگی و حتی آلرژی‌های محتمل در تماس با آنها گاهی دردسرساز می‌شوند، اما تکنولوژی جدیدی که توسط دانشگاه لافبرو توسعه یافته با تبدیل توانایی‌ها و مزیت‌های سگ‌های توان‌بخش به دستگاهی رباتیک، این موضوع را به مرحله جدید وارد ساخته است.

این دستگاه که «تیا» (Theia) نام دارد با قرار گرفتن در دستان روشن‌دلان، به عنوان راهنمایی جهت حرکت کردن در محیط‌های مختلف و انجام امور روزانه فعالیت می‌کند. «آنتونی کامو» مهندس طراح صنعتی این دستگاه برای ساخت تیا از کنسول‌های بازی، هدست‌های واقعیت مجازی و وسایل نقلیه خودران الهام گرفته است.

نمونه اولیه این تکنولوژی در حال حاضر طراحی شده و از ژیروسکوپ کنترل لحظه‌ای بهره می‌برد؛ این سیستم معمولا در فضاپیماها و در جهت کنترل ارتفاع استفاده می‌شود، اما در این مورد به تیا کمک می‌کند بازخورد لازم از مسیر پیش رو و فاصله تا مانع را به دست انسان منتقل کرده و در نتیجه فرد نابینا بتواند مسیرش را به بهترین نحو ممکن هدایت کند، درست مشابه با لباس مخصوص سگ‌های توان‌بخش.

تیا مسیر خودش را با استفاده از سیستمی مبتنی بر دوربین و فاصله سنج لیدار پیدا می‌کند که در حقیقت در لحظه تصاویری سه‌بعدی را مشابه با یک ماشین خودران بررسی و تحلیل می‌نماید. کاربران می‌توانند مقصد نهایی خود را با استفاده از دستوران صوتی اعلام کنند، و پردازنده‌های جای‌گذاری شده در دستگاه بهترین مسیر را با در نظر داشتن داده‌های لحظه‌ای مانند محل حضور عابرین پیاده و ترافیک و البته وضعیت آب و هوا شناسایی می‌کند.

هنوز فاصله زیادی تا نهایی‌سازی و عرضه عمومی این محصول وجود دارد و در حال حاضر بازخوردهای دستگاه صرفا به لرزش‌ها و موتورهای هشداردهنده محدود می‌شود. اما کامو امیدوار است طی مراحل آتی توسعه بتواند به مشکلات موجود غلبه کرده و حتی کاری کند تیا بتواند فعالیت‌های دشوارتری مانند استفاده از آسانسور، راه پله و حتی عبور از پل عابر پیاده را نیز انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی