ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تصاحب ARM توسط انویدیا چه پیامدی برای صنعت موبایل خواهد داشت؟

ARM یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در دنیای موبایل محسوب می‌شود و این احتمال وجود دارد که انویدیا با پرداخت میلیاردها دلار، آن را از سافت بانک خریداری کند، قراردادی که تاثیر زیادی در دنیای فناوری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

ARM یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در دنیای موبایل محسوب می‌شود و این احتمال وجود دارد که انویدیا با پرداخت میلیاردها دلار، آن را از سافت بانک خریداری کند، قراردادی که تاثیر زیادی در دنیای فناوری خواهد داشت.

سال ۲۰۱۶ بود که گروه سافت بانک با پرداخت مبلغ ۳۲ میلیارد دلار شرکت طراح پردازنده ARM را تصاحب کرد. حالا ۴ سال پس از این معامله بزرگ، سافت بانک تحت فشار قرار دارد چرا که تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های آن مانند «WeWork» با شکست مواجه شده‌اند. این موارد باعث شده که این گروه به دنبال فروش شرکت بریتانیایی ARM یا عرضه عمومی سهام آن باشد و گزارش‌ها به تمایل انویدیا برای خرید آن اشاره دارند.

انویدیا از نظر تئوری دلایل زیادی برای چنین قراردادی دارد و نیازهای فنی آن را برطرف خواهد کرد و حضور آن بیش از گذشته در بازار حس خواهد شد. با وجود چنین موضوعی، خرید شرکتی مانند ARM توسط انویدیا به ضرر تعدادی از کمپانی‌ها خواهد بود. در حالی که مبلغ تقریبی این قرارداد ۳۵ میلیارد دلار اعلام شده، این احتمال وجود دارد که پس از فروش ارزش آن کاهش پیدا کند.

در حال حاضر هیچ کدام از این شرکت‌ها نسبت به شایعات از خود واکنشی نشان نداده‌اند، اما تعدادی از کارشناسان در مورد منطق چنین قراردادی شک دارند. این قرارداد بزرگ در زمینه کسب تاییدیه از سوی رگولاتوری با مشکلاتی مواجه خواهد شد و احتمالا حل آن‌ها چندین سال به طول می‌کشد که بی‌ثباتی تجارت ARM را در پی خواهد داشت.

انویدیا

گزارش دیگری به این موضوع اشاره کرده که سافت بانک به دنبال فروش ARM به اپل بوده اما این غول فناوری چندان علاقه‌ای به این معامله نداشته است. به گفته تحلیلگران، استقلال این کمپانی ارزش آن را بالا برده و در صورتی که انویدیا آن را تصاحب کند، احتمالا شرکت‌ها به دنبال یک جایگزین مانند پروژه متن باز «RISC-V» می‌روند.

«جف بلبر» از «CCS Insight» درباره چنین معامله‌ای اعلام کرده:

«در دنیای واقعی ARM یک کسب و کار اعطای مجوز است و در حالی که انویدیا با خرید آن به موقعیت قابل توجهی در بازار دست پیدا می‌کند، ۳۵ میلیارد دلار هزینه بسیار بالایی است و این شرکت می‌تواند بجای خرید آن، مجوز دریافت کند. این کمپانی با همکاری و پرداخت مبلغ کمتری، می‌تواند با استفاده از فناوری ARM هسته‌های پردازنده مخصوص به خود را تولید کند. من باور دارم که چنین اقدامی به ضرر ARM و اکوسیستم آن خواهد بود.»

هم‌بنیانگذار ARM در سال ۱۹۹۰، «هرمان هاسر» درباره چنین قراردادی صحبت کرده و آن را یک فاجعه خوانده است. هاسر در گذشته با فروش ARM به سافت بانک نیز مخالفت کرده بود، البته در آن زمان اعلام کرد که حداقل این شرکت ژاپنی به سرمایه‌گذاری در کمبریج متعهد است. به گفته هاسر، انویدیا با خرید ARM تمام سرمایه‌گذاری‌ها را در خاک ایالات متحده آمریکا انجام می‌دهد و شرکت‌ها به دنبال جایگزین برای آن خواهند رفت.

به گفته هم‌بنیانگذار ARM، این شرکت باید بار دیگر مالک انگلیسی داشته باشد و دولت بریتانیا نیز چنین قراردادی را تسهیل کند. دولت لندن اخیرا در استارتاپ OneWeb سرمایه‌گذاری کرده و می‌تواند در ARM نیز سرمایه‌گذاری کند. در حالی که اکثر شرکت‌های فعال در صنعت موبایل نگران اکوسیستم و رنجیره تامین بجای جایگاه بریتانیا هستند، چنین سرمایه‌گذاری می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

بلبر عرضه عمومی سهام را بهترین گزینه می‌داند:

«راه جایگزین یا بهترین راه، بازگشت مالکیت ARM به عموم مردم است. چنین کاری استقلال این شرکت را تضمین می‌کند و ارزش‌ و اولویت‌های آن نیز تغییر نخواهند داد. با وجود تمام پیش‌بینی‌ها، نسبت به چنین موضوعی خوشبین هستم.»

باید منتظر ماند و دید در آینده سافت بانک چه تصمیمی می‌گیرد، آیا انویدیا با خرید ARM تبدیل به یکی از بازیگران اصلی در دنیای فناوری می‌شود یا اینکه سهام این شرکت به صورت عمومی عرضه می‌شود و همچنان برای کمپانی‌های مختلف مجوز صادر می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sackboy
    sackboy | ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

    امیدوارم Huawei به فکر بیفته که بخرتش. این جوری موازنه ی قدرت تکنولوژی هم بیشتر می شه و آمریکا کمتر می تونه تو پیشرفت کشورها سنگ اندازی کنه.

  • آریا
    آریا | ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

    انویدیا باید بخردش . به اروپایی ها اعتبار و اعتمادی نیست . یهو دیدی با چین معامله کردند

مطالب پیشنهادی