ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

رئیس هیئت مدیره فاکسکان: چین دیگر قطب اصلی تولید در جهان نیست

اپل چندین شعار تبلیغاتی دارد که بسیاری از علاقمندان به فناوری آنها را از برند؛ برای مثال «متفاوت بیاندیش» یا «اپلیکیشنی برای آن داریم». اما شاید فراگیرترین و شناخته شده ترین شعار آن به همین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

اپل چندین شعار تبلیغاتی دارد که بسیاری از علاقمندان به فناوری آنها را از برند؛ برای مثال «متفاوت بیاندیش» یا «اپلیکیشنی برای آن داریم». اما شاید فراگیرترین و شناخته شده ترین شعار آن به همین زودی ها تغییر کند: «طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا، مونتاژ شده در چین».

یونگ لیو رئیس شرکت مونتاژکار Hon Hai Precision Industry که با نام فاکسکان هم شناخته می شود اعلام کرده که شرکتش قصد دارد زنجیره تامین خود را میان آمریکا و چین تقسیم کند. به گفته او علت این تصمیم جنگ تجاری میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و چین است.

آیفون های بازار آمریکا
بازدید تیم کوک از کارخانه فاکسکان در چین

لیو در ویدیو کنفرانسی که با حضور سرمایه گذاران فاکسکان انجام شد طی توضیحاتی چنین گفت:

فرقی ندارد که هند باشد یا جنوب شرقی آسیا یا آمریکا؛ در هر صورت در هر کدام از این مناطق یک اکوسیستم تولید وجود خواهد داشت. البته چین همچنان نقشی کلیدی را در تلاش های تولیدی فاکسکان ایفا می کند با این حال دوران این شرکت به عنوان کارخانه جهانی سپری شده است.

در میان غول های صنعت تکنولوژی دنیا اپل شرکتی است که بالاترین مونتاژ را از طریق کارخانجات فاکسکان انجام می دهد و تاکنون هیچ واکنشی به این اظهارات رئیس هیئت مدیره فاکسکان نشان نداده است.

همانطور که می دانید در دو دهه اخیر شرکت های حوزه تک زنجیره های تامین و تولید خود را در چین یا اطراف آن مستقر کرده اند تا از جمعیت عظیم مهندسان و نیروی کار ارزان قیمت این کشور برای پیشبرد اهداف کاری خود و صادرات محصولاتشان به اقصی نقاط دنیا استفاده نمایند. طبق برآوردهای انجام گرفته کارکنان خطوط تولید فاکسکان در سال ۲۰۱۲ میلادی ماهانه ۴۰۰ دلار درآمد داشته اند که این رقم به مراتب پایین تر از حقوق دریافتی کارکنان در کشورهای اروپایی و آمریکاست.

اما از سال ۲۰۱۷ که ترامپ رسما بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد با وضع تعرفه های سنگین و استفاده از دیگر ابزارهای تجاری بین المللی فشارها بر کشورهایی نظیر چین را افزایش داد تا توافقات قبلی با آنها را بر هم بزند. بسیاری از منتقدان ترامپ مدعی اند که اقدامات او به کسب و کار شرکت های آمریکایی ضرر می زند و به افزایش قیمت محصولاتشان منجر می شود. به طور مشخص اپل طی لابی گری هایش با ترامپ این مجوز را از دولت گرفت که از تعرفه های جدید واردات معاف شود.

حالا هم فاکسکان می گوید تعرفه ها آن را مجبور خواهند کرد که تولیدات محصولاتش را به خارج از مرزهای چین ببرد. این تولیدکننده بعدها تصریح کرد که اظهاراتش در مورد شرکت خاصی نیست اما از آنجا که اپل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گجت های الکترونیک در دنیاست انتظار می رود که هر تغییری در استراتژی های تولیدی فاکسکان روی کسب و کار اپل نیز اثر بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

    چین باید برگرده به قرون وسطی غرب.
    آمریکا باید بشه مثل چین 1000 سال پیش

  • آریا
    آریا | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

    دوران چین بسیار کوتاه بود . در واقع تقلایی برای در آوردن سری در میان سر ها بود که راه به جایی نبرد

  • behnamastaraki
    behnamastaraki | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    تهدید شرکت های فناوری توسط ترامپ آسیب زیادی به اقتصاد چین زده.
    چینی ها خیلی امیدوارن جو بایدن رای بیاره

    • Reza12022
      Reza12022 | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

      متاسفانه برای پاتریک و آریا و مولوی و خوشبختانه برای همه همسایه دوستان رفتن شرکت های آمریکایی از چین باعث میشه که خودشون خلاقیت بخرج بدن و ایده های عالی و محصولات باکیفیت برای رقابت بین المللی اختراع کنن همون‌طور که برندهای بین المللی معروف شیائومی و هواوی و .... رو دارن و الباقی داستان.... که خودتان استاد هستید

      • نیما
        نیما | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

        پاتریک و آریا کم بودن مولوی هم اضافه شد?‍♂️?‍♂️?‍♂️

      • آریا
        آریا | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

        متاسفانه برای مولوی خوشبختانه برای من
        رفتن شرکتها از چین به معنای تموم شدن دوران کوتاه چینه
        چین فقط یک برده کاری بود که این اواخر سرکش شده بود و برای اربابانش زبان درازی میکرد
        چین بدون تکنولوژی غرب همون هیچ سابقه

مطالب پیشنهادی