ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی ظاهر یک کهکشان که جنگنده فیلم «جنگ ستارگان» را در ذهن تداعی می‌کند

دانشمندان ناسا اخیرا موفق به شناسایی ظاهر یک کهکشان فعال در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری در «ذات‌الکرسی» شدند که شبیه به ناوگان «دارث ویدر» در فیلم جنگ ستارگان است. ناسا اخیرا تصویری از این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

دانشمندان ناسا اخیرا موفق به شناسایی ظاهر یک کهکشان فعال در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری در «ذات‌الکرسی» شدند که شبیه به ناوگان «دارث ویدر» در فیلم جنگ ستارگان است.

ناسا اخیرا تصویری از این کهکشان که نام TXS 0128+554 برای آن انتخاب شده را منتشر کرده که شباهت بالایی به جنگنده TIE فیلم جنگ ستارگان دارد. در مرکز این کهکشان یک سیاه چاله بسیار بزرگ قرار گرفته که در اطراف آن جت‌های انرژی دوقلو قرار گرفته‌اند. ظاهر این کهکشان زمانی که شبکه «آرایه خط پایه بسیار بزرگ» سیگنال‌های آن را مورد بررسی قرار داد، آشکار شد.

فرکانس‌های خاص باعث شده به نظر برسد که این کهکشان باید به «ستاره مرگ» متصل شود. تیمی که موفق به چنین کشفی شده، مقاله آن را در ژورنال «Astrophysical» به چاپ رسانده است. این تیم از دانشمندان از چندین منبع مختلف شامل «تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی» ناسا و «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا» استفاده کردند تا بتوانند تصویر کاملی از کهکشان TXS 0128+554 ثبت کنند.

کهکشان فعال

از آنجایی که TXS 0128 نور زیادی از خود منتشر می‌کند، آن را یک کهکشان فعال در نظر می‌گیرند و میزان نور آن بسیار بیشتر از ستارگان است. ناسا در بیانیه خود اعلام کرده:

«انرژی بالای یک کهکشان فعال شامل سیگنال‌های رادیویی، پرتو ایکس و پرتو گاما اضافه می‌شود. دانشمندان اعتقاد دارند که این انرژی از نزدیکی سیاه چاله مرکزی آن منتشر می‌شود، جایی که یک دیسک چرخان از گاز و گرد و غبار جمع شده و دمای آن افزایش پیدا می‌کند.»

نویسنده ارشد این مقاله، «متیو لیستر» که اخترشناس دانشگاه «پردو» است، به این موضوع اشاره می‌کند که فرکانس‌های رادیویی مختلف به دانشمندان در شناسایی نحوه تغییر کهکشان‌های فعال در طی دهه‌ها کمک می‌کند.

با توجه به شباهت این کهکشان به جنگنده TIE، برای ایجاد تعادل در فضا باید به دنبال کهکشانی برای محافظت از «جدای» نیز باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی