ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آخرین عصر یخبندان
علمی

عصر یخبندان چقدر سرد بوده است؟

تیمی از محققان آریزونا دمای آخرین عصر یخبندان (که حدودا ۲۰ هزار سال پیش رخ داده) را تخمین زده اند و براساس اعلام آنها دما در آن دوران تقریبا ۴۶ درجه فارنهایت یا ۷.۸ درجه سانتیگراد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

تیمی از محققان آریزونا دمای آخرین عصر یخبندان (که حدودا ۲۰ هزار سال پیش رخ داده) را تخمین زده اند و براساس اعلام آنها دما در آن دوران تقریبا ۴۶ درجه فارنهایت یا ۷.۸ درجه سانتیگراد بوده است!

به لطف این یافته ها محققان آب و هوایی اقلیمی می توانند به درک بهتری از رابطه میان بالا رفتن سطح دی اکسید کربن اتمسفر در دوره کنونی (که یکی از گازهای گلخانه ای اصلی است) و متوسط دمای جهانی پی ببرند.

آخرین عصر یخبندان که به اختصار LGM خوانده می شود دوره ای سرد بود که طی آن یخچال های عظیم نیمی از آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی و بسیاری از نواحی آسیا را پوشانده بودند. در این دوران گیاهان و جانورانی که خود را با سرما وفق داده بودند بسیار شکوفا شده بودند.

جسیکا ترنی استادیار دپارتمان علوم زمینی دانشگاه آریزونا در این باره گفت:

ما دیتای زیادی در این باره داریم زیرا برای مدت طولانی در این باره تحقیق کرده ایم. با این حال سوالی که علم مدتهاست تلاش می کند به آن پاسخ بدهد این است که: عصر یخی تا چه اندازه سرد بوده است؟

آخرین عصر یخبندان

طبق نتایج این پژوهش که در نشریه نیچر منتشر شده است متوسط دمای جهانی در آخرین عصر یخبندان در حدود ۶ درجه سانتیگراد (۱۱ درجه فارنهایت) از دوره کنونی سردتر بوده است. برای درک بهتر باید بگوییم که متوسط دمای جهانی در قرن ۲۰ در حدود ۱۴ درجه سانتیگراد بوده است.

شاید از نظر شما این عدد تفاوت چندان زیادی ایجاد نکند اما در واقعیت اینطور نیست!

در آمریکای شمالی و اروپا بخش های شمالی با یخ پوشیده شده بودند و بسیار سرد بودند. با این حال سردترین نقاط زمین در آخرین عصر یخبندان در عرض های جغرافیایی بالا بودند. مثلا قطب شمال یکی از این مناطق است که در آن دوران دمایش ۱۴ درجه سانتیگراد سردتر از امروز بود.

براساس پیش بینی الگوهای اقلیمی عرض های جغرافیایی بالا نسبت به عرض های جغرافیایی پایین سریعتر گرم می شوند. به گفته Tierney در آینده نزدیک قطب شمال به شدت گرم می شود که به این پدیده تشدید قطبی می گویند. در آخرین عصر یخبندان هم شاهد همین الگو منتها به شیوه برعکس بودیم؛ در واقع زمین در عرض های جغرافیایی بالا نسبت به تغییرات اقلیمی حساس تر است.

آخرین عصر یخبندان

اهمیت دانستن دمای آخرین عصر یخبندان هم در این است که از آن برای محاسبه حساسیت دمایی استفاده می شود؛ یعنی می توان دریافت که دمای جهانی در واکنش به کربن موجود در جو تا چه اندازه تغییر می کند.

Tierney و تیم همراهش پیش بینی کرده اند که به ازای هر دوبرابر شدن کربن موجود در اتمسفر دمای جهانی نیز ۳.۴ درجه سانتیگراد افزایش می یابد که این در واقع متوسط میزان پیش بینی شده توسط نسل اخیر مدل های هواشناسی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی