ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج یک نظرسنجی: کاربران کمترین اعتماد را به فیسبوک، تیک‌تاک و توییتر دارند

وقتی صحبت از حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد یک محیط امن در فضای مجازی باشد، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده کمترین اعتماد را به فیسبوک، تیک‌تاک و توییتر دارند. براساس نتایج تازه‌ترین ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

وقتی صحبت از حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد یک محیط امن در فضای مجازی باشد، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده کمترین اعتماد را به فیسبوک، تیک‌تاک و توییتر دارند. براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی سالانه «اعتماد دیجیتالی آمریکا»، لینکدین بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری در جلب اعتماد کاربران موفق بوده است. در این نظرسنجی، اعتماد دیجیتال یه معنای اطمینان کاربران از اینست که پلتفرم شبکه اجتماعی، از اطلاعات آن‌ها محافظت کرده و فضایی امن برای آن‌ها به وجود می‌آورد تا با آسودگی خاطر قادر به ساخت محتوا و تعامل با محتویات دیگران باشند.

در نظرسنجی اعتماد دیجیتال آمریکا طی سال ۲۰۲۰، نظر کاربران راجع به شبکه‌های اجتماعی برجسته، در ۵ دسته‌بندی مختلف از «اعتماد» جای گرفته‌ است: امنیت، مشروعیت، جامعه کاربری، تجربه تبلیغاتی و ارتباط تبلیغاتی. بعد از این، ۹ پلتفرم مختلف -یعنی فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، ردیت، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، توییتر و یوتوب- بسته به پاسخ‌هایی که کاربران راجع به این ۵ رکن از اعتماد دیجیتال ارائه کرده‌اند، رده‌بندی شده‌اند. ناگفته نماند که این نظرسنجی با مشارکت ۱۸۶۵ شهروند آمریکا انجام شده که سنی میان ۱۸ الی ۷۴ سال داشته‌اند.

براساس نتایج به دست آمده، فیسبوک قادر به جلب کمترین میزان اعتماد کاربران از نظر محافظت از حریم و اطلاعات شخصی بوده است. تقریبا یک سوم (۳۲ درصد) از کاربران آمریکایی فیسبوک با این ایده که پلتفرم مورد اشاره از حریم شخصی آن‌ها محافظت می‌کند مخالفت کرده‌اند. در طرف دیگر، تنها ۱۰ درصد از کاربران لینکدین نظری مشابه راجع به این شبکه اجتماعی کسب‌وکار محور داشته‌اند.

آدری شومر، یکی از تحلیلگران Insider Intelligence که مسئولیت برگزاری این نظرسنجی را برعهده داشته می‌گوید: «دو سال بعد از رسوایی کمبریج آنالیتیکا، انتظار داریم که مشکلات عظیم فیسبوک در زمینه محافظت از حریم شخصی کماکان در یاد عموم مردم مانده باشد و کماکان تاثیری منفی بر سابقه این پلتفرم بگذارد. احتمالا به همین خاطر بوده که یک سوم از کاربران آمریکایی فیسبوک کماکان آن را پلتفرمی تلقی می‌کنند که به قدر کافی برای حفاظت از اطلاعات‌شان تلاش نمی‌کند.»

البته بخش اعظمی از کاربران آمریکایی فیسبوک (معادل ۵۳ درصد) عقیده دارند که این پلتفرم یک‌جورهایی از اطلاعات و حریم شخصی آن‌ها محافظت می‌کند. اما در قیاس با دیگر شبکه‌های اجتماعی، این کمترین میزان اعتماد مردم به یک پلتفرم بوده است.

بعد از فیسبوک، تیک‌تاک و توییتر هم ضعیف‌ترین عملکرد را در جلب اعتماد مردم داشته‌اند. تقریبا یک پنجم کاربران آمریکایی تیک‌تاک و توییتر (به ترتیب معادل ۲۲ و ۲۱ درصد) از عدم اعتماد خود به این دو پلتفرم گفته‌اند. اگرچه بخش اعظم کاربران این دو شبکه هم احساس می‌کردند که از اطلاعات‌شان محافظت می‌شود، اما کماکان به اندازه دیگر پلتفرم‌ها اطمینان خاطر نداشتند. در مورد تیک‌تاک، جدال این شبکه با دولت آمریکا قطعا تاثیری منفی روی نگرش کاربران نسبت به این اپلیکیشن داشته است.

هنگام برگزاری این نظرسنجی، قانون‌گذاران آمریکایی در حال ابراز نگرانی از ارتباط تیک‌تاک با دولت چین بودند. از سوی دیگر، توییتر هم در سال ۲۰۱۹ به خاطر اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران با تبلیغ‌دهندگان (بدون کسب اجازه از مردم) مورد انتقاد فراوان قرار گرفت. توییتر ضمنا باگی که به صورت اتفاقی اطلاعات لوکیشن کاربران را جمع‌آوری و منتشر می‌کرد را نیز برطرف نمود.

لینکدین و پینترست در جلب اعتماد مردم بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشته‌اند. تقریبا سه چهارم (۷۳ درصد) از کاربران لینکدین و ۶۶ درصد از کاربران پینترست با این موافق بوده‌اند که دو پلتفرم از حریم شخصی‌شان حفاظت می‌کنند. ناگفته نماند که لینکدین و پینترست کمترین توجه رسانه‌ای در زمینه مشکلات حریم شخصی را داشته‌اند و احتمالا به همین خاطر، نگرشی مثبت‌تر راجع به آن‌ها در میان عموم مردم وجود دارد.

تمام این‌ها به چه معناست؟

اعتماد دیجیتالی باید برای برندها و تبلیغ‌دهندگان مهم باشد، چرا که کاربران می‌گویند میزان اعتمادشان به شبکه‌های اجتماعی، روی تعاملات‌شان با این پلتفرم‌ها و همینطور تبلیغات‌شان تاثیر می‌گذارد. حتی اگر رسوایی‌های امنیتی باعث دست کشیدن کاربران از این شبکه‌ها نشوند، اطلاعات نشان می‌دهد که اعتماد -یا عدم اعتماد- کاربران به پلتفرم‌های اجتماعی، می‌تواند بر درآمدزایی آن‌ها تاثیر بگذارد. در واقع ۷۹ درصد از کاربران آمریکایی می‌گویند میزان حفاظت از اطلاعات شخصی‌شان می‌تواند فاکتوری برای تعامل گسترده یا تعامل بسیار کم با تبلیغات باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • sinagoogle
    sinagoogle | ۴ مهر ۱۳۹۹

    خوبی امریکا اینه که در مورد هر چیزی نظرسنجی و آمار دارن. برا همین برای هر کاری با توجه به داده های واقعی میتونن تصمیم گیری کنن

  • afg
    afg | ۴ مهر ۱۳۹۹

    اگه اینطور باشه واتساپ و اینستاگرام برا فیسبوک نباید بش اعتماد کرد

  • محسن
    محسن | ۴ مهر ۱۳۹۹

    منتظر بازتاب شکوهمند این گزارش با آب و تاب زیاد از رسانه ملی هستیم
    همچنین بازتاب امنیت حیرت ابرانگیز پیامرسانهای داخلی
    ??

    • mobin34
      mobin34 | ۵ مهر ۱۳۹۹

      بازتاب که آره

      ولی اینم باید قبول کرد که اینا یک واقعیت هستند.

مطالب پیشنهادی