ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار جزئیاتی از پیکربندی حافظه و توان مصرفی GPU سری رادئون RX 6000

AMD در روزهای اخیر همراه با معرفی پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰، اشاراتی به کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 نیز کرد و حالا مصرف انرژی آن‌ها مشخص شده است. در جدیدترین گزارش منتشر شده، برای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

AMD در روزهای اخیر همراه با معرفی پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰، اشاراتی به کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 نیز کرد و حالا مصرف انرژی آن‌ها مشخص شده است.

در جدیدترین گزارش منتشر شده، برای اعلام توان آن‌ها بجای TGP، شاهد استفاده از TBP هستیم. TGP انویدیا مبتنی بر مصرف کلی بورد است که شامل GPU به همراه VRAM و RAM و حتی فن‌های مورد استفاده در آن می‌شود. TBP که AMD از آن استفاده می‌کند، ظاهرا مصرف انرژی GPU و VRAM را در جدیدترین محصولات آن نشان می‌دهد.

واحد پردازش گرافیکی Navi 21 XT در کارت‌های گرافیک سری رادئون ۶۰۰۰ انرژی برابر ۲۳۵ وات مصرف می‌کند که تنها مربوط به GPU می‌شود. رابط مموری ۱۶ گیگابایتی آن به این عدد ۲۰ وات دیگر اضافه می‌کند. MOSFET این توان را ۳۰ وات دیگر افزایش می‌دهد و قطعات کمکی PCB‌ نیز 5 وات انرژی مصرف می‌کنند. بخش‌های دیگر باعث افزایش ۱۵ واتی مصرف انرژی می‌شوند که در نهایت مصرف انرژی GPU جدید AMD را به ۳۲۰ وات می‌رساند.

با توجه به این موارد، کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 یا بطور خاص رائون RX 6900 XT دارای مصرف انرژی مشابه با نسخه اصلی کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3080 هستند، البته مصرف انرژی آن‌ها در نسخه‌های مختلف می‌تواند افزایش پیدا کند. مصرف انرژی واحد پردازش گرافیکی Navi 21 XT در نسخه‌های اختصاصی می‌تواند به ۳۵۵ وات برسد که تفاوتی با کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس RTX 3080 ندارد.

به سراغ واحد پردازش گرافیکی Navi 21 XL می‌رویم که انتظار می‌رود در کارت گرافیک رادئون RX 6900 مورد استفاده قرار بگیرد و توان مصرفی نزدیک به ۲۰۳ وات داشته و VRAM نیز ۱۷ وات انرژی مصرف کند. با بررسی مصرف انرژی تمام قطعات، مصرف کلی این کارت گرافیک باید به ۲۹۰ وات برسد که البته در نسخه‌های سفارشی مصرف بالاتری خواهد داشت. این مصرف انرژی از کارت‌های گرافیک جی‌فورس RTX 3070 انویدیا ۲۲۰ واتی بالاتر است.

در گزارش اخیر اطلاعاتی درباره پیکربندی حافظه Navi 21 XT و Navi 21 XL یا «Big Navi» مورد استفاده در کارت‌های گرافیک رادئون RX 6900 نیز وجود دارد. این محصولات به ۱۶ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 مجهز می‌شوند. Navi 21 XT از چیپ DRAM سامسونگ به نام «K4Z4F325BM-HC16» استفاده می‌کند که سرعتی برابر ۱۶ گیگابایت بر ثانیه و پهنای باند برابر ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه دارد.

Navi 21 XL از تراشه DRAM سامسونگ به نام «K4ZAF325BM-HC14» بهره می‌برد که نرخی برابر ۱۴ گیگابایت بر ثانیه دارد و پهنای باند آن به ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

در این گزارش عنوان شده که مدل‌های سفارشی AIB کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 اواسط ماه آینده میلادی از راه می‌رسند و احتمالا اواخر ماه نوامبر مدل‌های قدرتمند آن در اختیار مشتریان قرار بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی