ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک تنها کارآفرین موفق در خانواده‌اش نیست، با دیگر چهره‌های سرشناس این خانواده آشنا شوید

ایلان ماسک زندگی بسیار پر فراز و نشیبی داشته است، اما او تنها عضو از خانواده‌اش نیست که کسب‌وکاری تازه راه انداخته، میلیون‌ها دلار درآمدزایی کرده و به شهرت جهانی رسیده. خانواده ماسک پر است ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

ایلان ماسک زندگی بسیار پر فراز و نشیبی داشته است، اما او تنها عضو از خانواده‌اش نیست که کسب‌وکاری تازه راه انداخته، میلیون‌ها دلار درآمدزایی کرده و به شهرت جهانی رسیده. خانواده ماسک پر است از کارآفرینان و ستارگان، از خواهر فیلم‌سازش، توسکا، گرفته تا همسر سابق بازیگرش، تالولا رایلی. موسس تسلا و اسپیس اکس اکنون عضوی جدید در خانواده دارد: او به همراه نامزد موزیسین‌اش، یعنی «گرایمز» در ماه مه صاحب یک پسربچه شد.

اما حتی پیش از تولد فرزندش، ماسک -که در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی  چشم به جهان گشود و سپس به کانادا و بعد کالیفرنیا مهاجرت کرد- چند خانواده بزرگ تشکیل داده بود. او پیشتر دو همسر داشت که اکنون از آن‌ها جدا شده و صاحب دو فرزند دوقلو و سه‌ فرزند سه‌قلو نیز هست.

بیایید نگاهی بیندازیم به درخت خانواده ایلان ماسک و تمام اعضای برجسته آن.

ارول ماسک، پدر ایلان ماسک، مهندسی اهل آفریقای جنوبی

به گفته خود ایلان، ارول ماسک آی‌کیویی در سطح یک نابغه دارد و بنابر گزارش نشریه رولینگ استون در سال ۲۰۱۷، جوان‌ترین کسی بوده که مدرک مهندسی حرفه‌ای را در کشور آفریقای جنوبی به دست آورده است. وقتی ایلان کودک بود، بعد از طلاق والدینش به زندگی با پدرش ادامه داد. در آن زمان، ارول ماسک در یک معدن زمرد مشغول به کار بود.

ارول ماسک در سال ۲۰۱۸ سرتیتر خبرگزاری‌ها را مال خود و اعلام کرد که با دختر خوانده سابقش که او را از ۴ سالگی می‌شناخته، صاحب یک فرزند شده. امروز ایلان و ارول رابطه‌ای بسیار پیچیده با یکدیگر دارند. مدیرعامل تسلا به نشریه رولینگ استون گفت که پدرش «انسانی افتضاح» است. او در بخشی از مصاحبه‌اش گفت: «هیچ ایده‌ای ندارید او چقدر آدم بدی است. او تقریبا مرتکب هر جرمی که بتوانید تصور کنید شده است».

می ماسک، مادر ایلان ماسک، رژیم‌شناس و مدل

می ماسک برای بیش از ۵ دهه در دنیای مدلینگ فعالیت کرده، در واقع از زمانی که تنها ۱۵ سال داشته است. چهره او روی جعبه غلات صبحانه Special K دیده شده، راهش را به کاور مجله تایمز باز کرده و روی استیج هفته فشن نیویورک نیز قدم برداشته است. سپس در سال ۲۰۱۷، می ماسک در سن ۶۹ سالگی به سخنگوی شرکت فعال در حوزه زیبایی، یعنی CoverGirl تبدیل شد.

می ماسک تا سال ۱۹۷۹ با ارول ماسک ازدواج کرده بود و خودش این رابطه را بسیار سوء استفاده آمیز توصیف می‌کند. بعد از طلاق، می ماسک همراه با سه فرزندش به کانادا مهاجرت کرد و یک کسب‌وکار جدید در حوزه رژیم‌شناسی راه انداخت.

کیمبال ماسک، برادر کوچک‌تر ایلان ماسک، رستوران‌دار و خیر

کیمبال ماسک اکنون موسس سه کمپانی غذایی مختلف به حساب می‌آید: گروه The Kitchen Restaurant، یک شرکت غیر انتفاعی به نام Big Green و یک کمپانی مزرعه‌داری به نام Square Roots.

کیمبال در نوجوانی، همراه با ایلان از آفریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کرد و همراه با برادر بزرگ‌ترش، شرکت Zip2 را تاسیس نمود که در سال ۱۹۹۹ میلادی به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار فروش رفت. او یکی از سرمایه‌گذاران پی‌پل نیز بود و اکنون در هیئت مدیره تسلا و اسپیس اکس نیز حضور دارد.

کیمبال ماسک در جوانی به انستیتوی French Culinary در نیویورک رفت و بعد از پشت سر گذاشتن یک حادثه که به شکستن گردنش در سال ۲۰۱۰ منجر شد، تصمیم گرفت تمام مسیر شغلی‌اش را وقف مواد غذایی کند. کیمبال تا به امروز دو بار ازدواج کرده: نخستین همسر او جن لویین نام داشت و به کمک او بود که گروه The Kitcher Restaurant و کمپانی Big Green تاسیس شد. این دو با یکدیگر صاحب سه فرزند شدند.

او سپس در سال ۲۰۱۸ با کریستینا وایلی، دختر سم وایلی، میلیاردر سابق ازدواج کرد و همچنان با او در رابطه است.

توسکا ماسک، خواهر کوچک‌تر ایلان ماسک، صاحب یک سرویس استریم به نام Passionflix

توسکا ماسک از سال ۲۰۰۱ میلادی به تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی مشغول بوده و بنابر اطلاعات درج شده در وب‌سایت IMDb، تا به امروز در تولید بیش از ۳۰ فیلم مشارکت داشته است.

او اکنون هم‌موسس و مدیرعامل Passionflix است، یک سرویس استریم محتوا برای فیلم‌هایی که به صورت خاص با اقتباس از رمان‌های عاشقانه ساخته شده‌اند. توسکا این کمپانی را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد و توانست از سرمایه‌گذارانی که کیمبال ماسک یکی از آن‌ها بود، بالغ بر ۴ میلیون دلار دریافت کند.

ماسک اکنون مجرد است اما دو فرزند دوقلو به نام‌های ایزابیو و گریسان دارد.

لیندن رایو، هم‌موسس SolarCity و پسر عموی ایلان ماسک

لیندن رایو همراه با برادرش پیتر، شرکت SolarCity را در سال ۲۰۰۶ میلادی تاسیس کرد. او برای ۱۰ سال مدیر عامل کمپانی بود و سپس SolarCity در همان سال به قیمت ۲.۶ میلیارد دلار از سوی تسلا خریداری شد. تا سال ۲۰۱۷ میلادی نیز، لیندن سمت مدیر فروش برای بخش انرژی تسلا را برعهده داشت.

پیش از تاسیس SolarCity، رایو همراه با دو برادرش، راس و پیتر، یک کمپانی نرم‌افزاری به نام Everdream il در سال ۱۹۹۹ تاسیس کرده بود. آن‌ها این کمپانی را ۸ سال بعد به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار به دل فروختند.

پیتر رایو، هم‌موسس SolarCity و پسر عموی دیگر ایلان ماسک

پیتر رایو، هم‌موسس و مدیر ارشد فنی SolarCity، هشت ماه بعد از خریداری شدن این شرکت توسط تسلا، از سمت خود کناره گرفت. در ماه فوریه ۲۰۱۹، هم لیندن و هم پیتر رایو به Zola Electric پیوستند: استارتاپی که بر رساندن انرژی پاک و مقرون به صرفه به قاره آفریقا متمرکز است.

راس رایو، موسس یک شرکت فنی و هنری به نام SuperUber و پسر عموی ایلان ماسک

راس رایو همراه با برادرانش، لیندن و پیتر به تاسیس کمپانی نرم‌افزاری Everdream پرداخت. او سپس به سراغ تاسیس یک شرکت تولیدی دیگر به نام SuperUber رفت که تسلا و اسپیس اکس، تنها برخی از مشتریان آن به حساب می‌آیند.

آلمندا رایو، خواهر راس، پیتر و لیندن

آلماندا رایو یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای است که برای مدتی در واحد فروش SolarCity نیز مشغول به کار بوده.

جاستاین ماسک، نویسنده و همسر نخست ایلان ماسک

جاستاین ویلسون زمانی با ایلان ماسک ملاقات کرد که هر دو دانشجوی دانشگاه کویین در کینگستون بودند. درحالی که ماسک در نهایت سر از دانشگاه پنسیلوانیا در آورد، این دو کماکان با یکدیگر در ارتباط بودند. در همین زمان، ماسک داشت روی نخستین استارتاپ خود کار می‌کرد و جاستاین هم بعد از فارغ‌التحصیلی، روی نوشتن نخستین رمان خود متمرکز بود.

آن‌ها در سال ۲۰۰۰ میلادی ازدواج کرده و پس از نقل مکان به لوس آنجلس، صاحب فرزندی به نام نوادا شدند که متاسفانه بعد از ۱۰ هفته، جان خود را بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد از دست داد. این دو سپس صاحب یک دوقلو و یک سه‌قلو -در مجموع پنج فرزند- شدند که گریفین، خاویر، دیمین، سکسون و کای نام گرفته‌اند.

اما سپس مشکلات بالا گرفت و بعد از اینکه جاستاین ماسک رابطه خود با ایلان را «ناسالم» توصیف کرد، این دو در سال ۲۰۰۸ میلادی رسما طلاق گرفتند.

تالولا رایلی، بازیگر بریتانیایی و کسی که دو بار با ایلان ماسک ازدواج کرده

بعد از طلاق از جاستاین، ایلان ماسک شروع به برقراری رابطه با تالولا رایلی، بازیگر بریتانیایی کرد و آن‌ها شش هفته بعد نامزد کردند.

رایلی و ماسک در سال ۲۰۱۰ با یکدیگر ازدواج کردند و دو سال بعد، خبر طلاق‌شان به گوش رسید. ماسک در همان زمان در یک توییت خطاب به رایلی نوشت: «چهار سال معرکه را پشت سر گذاشتیم. من برای همیشه دوستت خواهم داشت. یک روز یک نفر را شدیدا خوشحال خواهی کرد».

سپس در سال ۲۰۱۳ بود که این دو مجددا ازدواج کردند و سال بعد، ماسک خواستار طلاق شد اما از خواسته خود پا پس کشید. در سال ۲۰۱۶، این بار رایلی بود که خواستار طلاق شد و این‌بار همه‌چیز نهایی شد. البته این دو هنوز ارتباط خوبی با یکدیگر دارند. رایلی به نشریه People گفت که: «ما دائما یکدیگر را می‌بینیم و مراقب یکدیگر هستیم».

گرایمز با نام حقیقی کلر بوچر در سال ۲۰۱۸ با ایلان ماسک وارد رابطه شد

در ماه مه ۲۰۱۸، ماسک همراه با گرایمز، خواننده و تهیه‌کننده کانادایی در موزه هنری متروپولیتن دیده شد. در همان زمان، خبرگزاری Page Six گزارش کرد که این دو برای چند هفته و به شکل مخفیانه با یکدیگر بوده‌اند. ظاهرا آشنایی این دو به زمانی بازمی‌گردد که ماسک می‌خواست در توییتر یک جوک راجع به هوش مصنوعی بنویسد اما متوجه می‌شود که گرایمز همان جوک را زودتر نوشته است.

در ماه ژانویه ۲۰۲۰، گرایمز با انتشار یک تصویر از خود اعلام کرد که حامله شده است. سپس این زوج عجیب اعلام کردند که پسر تازه از راه رسیده خود را X Æ A-Xii نامیده‌اند که ظاهرا به یکی از هواپیماهای سازمان اطلاعاتی سیا با لقب «Archangel» اشاره دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ آذر ۱۳۹۹

    یعنی مثل ایلان که بولیوی رو به خاک و خون کشید بقیه اعضای خانواده اش هم هر کدوم یک کشور رو نابود کردن؟

    • CANOPUS
      CANOPUS | ۸ آذر ۱۳۹۹

      بیشترشون مثل ج ا ا که در مقابل نسل کشی چین با مسلموناش و تغییر ظاهر مساجد کاری نمیکنه ، چون زورشون نمیرسه حرف مفت هم نمیزنن

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۷ آذر ۱۳۹۹

    من هم واسه خودم کارآفرین موفقیم.چون هر کی که کار میکنه بهش آفرین میگم?

  • Mohsen--Bakh
    Mohsen--Bakh | ۷ آذر ۱۳۹۹

    اون وقت میگن پیشرفت فقط به پشتکار ربط داره. یارو باباش نابغه خودش نابغه، محیط به این خوبی بزرگ شده، پنسیلوانیا درس خونده توقع دارید نشه برترین کارآفرین و دومین فرد ثروتمند دنیا؟؟

    • CANOPUS
      CANOPUS | ۷ آذر ۱۳۹۹

      دوست عزیز ،اگه متن رو خونده باشید ، فرزند طلاق ، پدر بد و فاسد ، اگه زندگی نامه اش رو خونده باشید ، برای مدتی با برادرش توی کانادا به سختی زندگی کرده و گذشته از اینها خیلی ها هم مثل زاکربرگ و بزوس ثروتمند شدن اما هیچ کدوم تاثیری اینقدر سریع و قوی مثل ماسک نداشتن به نظرم

    • آریا
      آریا | ۸ آذر ۱۳۹۹

      هردو نیازه. هم استعداد هم پشتکار. ایلان هردو رو داشت
      والبته از فاکتور محیط نباید غافل شد. ایلان زمانی که به امریکا اومد شد ایلان ماسک امروزی

مطالب پیشنهادی