ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف احتمالی گونه جدیدی از نهنگ در سواحل مکزیک

دانشمندان احتمالا نوع جدیدی از پستانداران بزرگ یا نهنگ را در سواحل غربی مکزیک کشف کرده‌اند که شباهتی به دیگر موجودات زمین ندارد. پژوهشگران نمونه‌های ژنتیکی محیطی این موجود عجیب را جمع‌آوری کرده‌اند و مشغول ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

دانشمندان احتمالا نوع جدیدی از پستانداران بزرگ یا نهنگ را در سواحل غربی مکزیک کشف کرده‌اند که شباهتی به دیگر موجودات زمین ندارد.

پژوهشگران نمونه‌های ژنتیکی محیطی این موجود عجیب را جمع‌آوری کرده‌اند و مشغول تحلیل آن‌ها هستند، اما با توجه به تصاویر و صداهای ضبط شده تقریبا مطمئن هستند که تا به امروز چنین گونه‌ای از نهنگ‌ها توصیف نشده است.

یکی از محققان به نام «جی بارلو» که با سازمان غیرانتفاعی «Sea Shepherd Conservation Society» کار می‌کند، در این زمینه گفته:

«ما موجود جدیدی را مشاهده کردیم. موجودی که انتظار نداشتیم در این ناحیه وجود داشته باشد و از نظر بصری و صوتی با موجوداتی که می‌شناسیم، مطابقت ندارد. احتمالا یک پستاندار بزرگ را در زمین پیدا کرده‌ایم که برای علم کاملا ناشناخته است.»

موضوع به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد، زمانی که صدای عجیبی در آب‌های اطراف جزایر «سن بنیتو» مکزیک ضبط شد. نهنگ‌ها، دلفین‌ها و گرازماهی‌ها هرکدام صداهای مخصوص به خود را تولید می‌کنند، اما این صدا که با نام BW43 شناخته می‌شود، در میان آن‌ها قرار نمی‌گیرد. در حقیقت پژوهشگران نتوانستند این صدا را میان گونه‌های شناخته شده قرار دهند.

در آن زمان دانشمندان تصور کردند که این صدا مربوط به نوع خاصی نهنگ است که تا به امروز نتوانسته‌ایم آن را زنده ببینیم. نوک‌نهنگ پرین پس از مشاهده ۵ لاشه در سواحل کالیفرنیا در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۷ شناسایی شد.

امسال زمانی که دانشمندان به دنبال منبع صدای BW42 بودند، به این موضوع پی بردند که احتمالا با یک گونه کاملا متفاوت روبه‌رو هستند. تصاویر گرفته شده از این گونه شبیه به نوک‌نهنگ پرین یا دیگر اعضای این خانواده نیست. علاوه بر این، صدای ضبط شده از آن به وسیله یک میکروفن در زیر آب شباهتی به آب‌بازسانان شناخته شده ندارد.

همین موارد باعث شد که کارشناسان از کشف یک گونه جدید نهنگ خبر دهند که البته باید چنین موضوعی مورد تایید قرار بگیرد.

نهنگ‌منقاریان یکی از گمنام‌ترین گروه‌های پستانداران در جهان هستند که دلیل اصلی آن، حضور در اعماق آب است. آن‌ها بیشتر عمر خود را هزاران متر زیر امواج سپری می‌کنند. صدها سال پس از نامگذاری اولین نهنگ‌منقاریان، دانشمندان هنوز در حال یافتن گونه‌های جدید این پستاندار هستند.

در ابتدا تصور می‌شد تنها دو گونه از این نهنگ وجود دارد، اما تا به امروز حداقل ۲۳ گونه از آن شناسایی شده که برخی از آن‌ها به صورت زنده مشاهده نشده‌اند. سال ۲۰۱۶ دانشمندان با تحلیل DNA توانستند گونه جدیدی از این نهنگ را شناسایی کنند و چنین موضوعی در سال ۲۰۱۹ تایید شد. حالا ظاهرا پس از یکسال دوباره گونه جدیدی از آن پیدا شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۳ آذر ۱۳۹۹

    بیشتر عمر خود را هزاران کیلومتر زیر امواج سپری میکند؟!؟!
    اینکه میشه هسته زمین. گمونم هزاران متر بوده

مطالب پیشنهادی