ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تولید موتورهای سه سیلندر ایرانی و قطعات الکترونیکی داخلی برای محصولات ایران خودرو

طی چند ماه اخیر و پس از عزل و نصب های مدیریتی در ایران خودرو، شاهد تغییراتی در رویکرد این شرکت نسبت به تولیدات صنعتی هستیم که ماحصل آن افزایش تولید (شکسته شدن رقم تولیدی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

طی چند ماه اخیر و پس از عزل و نصب های مدیریتی در ایران خودرو، شاهد تغییراتی در رویکرد این شرکت نسبت به تولیدات صنعتی هستیم که ماحصل آن افزایش تولید (شکسته شدن رقم تولیدی یکسال 98 ظرف مدت 9 ماهه سال 99) و ارائه محصولات جدید نظیر تارا، رانا پلاس و یا پژو 207 با سقف شیشه ای و بدنه دو رنگ است که البته در طی چند هفته اخیر با حواشی متعددی نیز همراه بوده اند.

اما فارغ از این مسائل و حواشی، روند داخلی سازی قطعات حساس خودروهای تولیدی ایران خودرو با همکاری شرکت های ایرانی ادامه دارد و در تازه ترین مورد، تفاهم نامه همکاری بین ایران خودرو و صنایع الکترونیکی شیراز (صا شیراز) از زیر مجموعه های گروه صا ایران برای ساخت قطعات الکترونیکی و ماژول ها امضا شده است.

به گفته فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو: «با امضای این تفاهم‌نامه، بخشی از قطعات الکترونیک محصولات تولیدی ایران‌خودرو در آینده نزدیک از استان فارس تامین خواهد شد.»

در ادامه، محمدمهدی قهرمان ایزدی، مدیر عامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز گفت: «در این تفاهم‌ نامه، طراحی، ساخت، بومی سازی و تولید قطعات، اجزا و ماژول ‌های الکترومکانیکی خودرو دیده شده است.»

گفتنی است، این تفاهم ‌نامه در قالب کنسرسیوم خودرویی استان فارس شامل صنایع الکترونیک ایران، صنایع مخابرات راه دور، کارخانه مخابراتی ایران، پارک علم و فناوری استان و شرکت دانش‌بنیان دفاع امضا شده است.

این درحالیست که چندی پیش نیز تولید و عرضه ECU های داخلی توسط هولدینگ صا ایران مطرح و نهایی شده بود اما به شکل دقیق مشخص نیست که این تفاهم نامه تازه، شامل عرضه ECU خواهد بود و یا سایر ماژول های الکترونیکی مهم خودرو نیز قرار است با همین شیوه عرضه شود.

ایران خودرو

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه تولید موتور کم‌ مصرف نیز گفت: «اولین نمونه موتور سه‌ سلیندر تا پایان دی ‌ماه امسال تولید می‌شود.»

این مورد درحالی مطرح می شود که پیش از خروج آمریکا از برجام و برهم خوردن شرایط اقتصادی قرار بود تا ایران خودرو، موتوری سه سیلندر توربو را با مشارکت شرکت ماهله آلمان توسعه دهد که از مشخصات فنی بسیار خاصی (در حد موتورهای مورد استفاده در خودروهای مسابقه ای) برخوردار بود، اما فارغ از این پروژه، به شکل موازی نیز شرکتی تحت عنوان «تیوان» در کشور آغاز به فعالیت کرده که قصد دارد تا با مشارکت کمپانی مشهور AVL  اتریش سری موتوهای سه سیلندر توربو را برای خودروهای ایرانی سایپا و گروه بهمن روانه بازار کند و هنوز مشخص نیست که آیا ایران خودرو نیز در این پروژه مشارکت خواهد داشت یا خیر؟

https://static.digiato.com/digiato/2020/02/3B64053A-AAB3-48D5-93A8-1CD6276293AE.jpeg

اما با توجه به وعده مدیرعامل ایران خودرو برای تولید نمونه اولیه موتور جدید تا پایان دی ماه، به نظر می رسد که منظور در نهایت سری موتورهای تیوان خواهد بود که قرار است با حجم یکسان 1 لیتری اما مشخصات فنی متفاوت، بین 75 الی 122 اسب بخار توان ارائه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • best
    best | ۱ دی ۱۳۹۹

    یه مشت فسیل دور هم جمع شدن . دنیا داره میره موتور برقی بسازه و دیگه موتور درون سوز تا 5 سال دیگه توی اتحادیه اروپا حق رفت و امد نداره حالا این عقب اوفتاده ها رو نگاه کن

  • linkin park
    linkin park | ۱ دی ۱۳۹۹

    اینایی که دارند پارچه را میزنن کنار چه میخندن... به چی میخندن... به شاهکارشون یا به ریش ملت...

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱ دی ۱۳۹۹

    وقتی هر "شتی" تولید کنن ملت صف بستن بخرن، چه جایی برای نوآوری ؟

    • best
      best | ۱ دی ۱۳۹۹

      ملت خ ر همشه در صحنه ??

  • Ali Hatami
    Ali Hatami | ۱ دی ۱۳۹۹

    همین که ۲۰۶ هایی تولید میکنیم که از تویوتا یاریس و فورد و... بهترن باید خدامونو شکر کنیم ?

  • molavy
    molavy | ۱ دی ۱۳۹۹

    خدا کنه، ولی این سیستم فشل کی امید داره

مطالب پیشنهادی