ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

رنو ساندرو استپ وی در برابر هیوندای i10، هاچ بک‌هایی برای زندگی شهری

ساندرو استپ وی یکی از اعضای خانواده رنو ال 90 است که سعی کرده با شمایل کراس اوورنمای خود روح تازه‌ای به کالبد خسته و ظاهر نسبتا قدیمی این دسته از محصولات رنو بدمد. مدل ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

ساندرو استپ وی یکی از اعضای خانواده رنو ال 90 است که سعی کرده با شمایل کراس اوورنمای خود روح تازه‌ای به کالبد خسته و ظاهر نسبتا قدیمی این دسته از محصولات رنو بدمد. مدل استپ وی یک سال پس از آغاز فروش رنو ساندرو معمولی در ایران، از سال 1395 به بازار کشورمان راه پیدا کرد.

ساندرو استپ وی

ساندرو استپ وی که از برخی به‌روز رسانی‌های نرم افزاری و نیز بهبود عملکرد گیربکس نسبت به مدل‌های تندر ۹۰ سود می‌برد، برای مدتی توسط پارس خودرو مونتاژ شد تا اینکه پس از شروع دور تازه تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی کشورمان، رنو نیز همچون بسیاری از دیگر شرکت‌های خارجی همکاری خود را با کارخانه‌های ایرانی به حالت تعلیق درآورد و در پی آن، تولید کلیه محصولات رنو از جمله ساندرو استپ وی در کشورمان متوقف گردید.

هیوندای i10

در ادامه این مطلب قصد داریم ساندرو استپ وی که سال‌ها از زمان طراحی اولیه آن می‌گذرد و در عرصه بین‌المللی یک مدل قدیمی محسوب می‌شود را با هاچبک جمع و جور و نسبتا مدرن کره‌ای مقایسه کنیم. هیوندای i10 کرمان موتور و ساندرو استپ وی، دو هاچبک حاضر در بازار کشورمان هستند که در یک بازه قیمتی قرار‌ داشته و ممکن است که خریداران با بودجه 400 تا 500 میلیون تومان نسبت به انتخاب یکی از این دو دچار شک و تردید شوند؛ بنابراین با دیجیاتو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری پیرامون مشخصات این دو هاچبک و ارزش خرید آنها به دست آورید.

بررسی طراحی ظاهری و داخلی ساندرو استپ وی و هیوندای i10

طراحی رنو ساندرو به عنوان یک هاچبک ارزان قیمت (در بازارهای بین المللی) به سال ۲۰۰۷ میلادی بر می‌گردد؛ بنابراین در مبحث زیبایی انتظار زیادی از این خودرو نمی‌رود. در مدل استپ وی سعی شده تا با استفاده از برخی تریم‌های ظاهری همچون استفاده از ریل سقفی، فلاپ‌های مشکی رنگ به کار رفته در دور تا دور بدنه، افزایش ارتفاع و برخی تزئینات جزئی دیگر، شمایل خوشایندتری از این خودرو به نمایش گذاشته شود؛ انصافا تا حدی نیز این ترفند موثر واقع شده است اما تاثیرش آنچنان نافذ و قاطع نیست.

رنو ساندرو استپ وی

اوضاع فضای داخلی و کابین ساندرو استپ وی چندان تعریفی نیست؛ طراحی قدیمی داشبورد، متریال بی‌کیفیت از جنس پلاستیک خشک، صندلی‌های نه چندان راحت در حد تندر 90، از جمله نقاط ضعف فضای داخلی ساندرو استپ وی به شمار می‌روند. البته از نظر جادار بودن، کابین ساندرو از وضعیت تقریبا مناسبی برخوردار است و سرنشینان در هر دو ردیف از فضای کافی سر و پا برخوردار خواهند بود.

رنو ساندرو استپ وی

گنجایش صندوق بار رنو ساندرو استپ وی در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، به 1200 لیتر می‌رسد؛ این رقم در حالت عادی برابر 320 لیتر است که در مقایسه با ظرفیت 510 لیتری صندوق عقب تندر 90، کمی محدود به نظر می‌رسد.

اما در سمت دیگر این میدان با یک هاچبک جمع و جور کره‌ای طرف هستیم که بیشتر مناسب جوانان و خانواده‌های کم جمعیت است. نسل دوم هیوندای i10 که از سال 2013 میلادی پا به عرصه نهاد و برای مدتی توسط کرمان موتور به صورت مونتاژی به مشتریان داخلی ارائه شد، نسبت به قبل از شمایل جذاب‌تر و اسپرت‌ تری بهره می‌برد.

هیوندای i10

با توجه به جدیدتر بودن طراحی هیوندای i10 کرمان موتور نسبت به رنو ساندرو، قاعدتا هاچبک کره‌ای بیشتر می‌تواند پاسخگوی نیازهای بصری مشتریان باشد. در مورد فضای داخلی نیز رویه بر همین منوال است؛ هیوندای i10 از طراحی داخلی مدرن‌تر و زیباتری سود می‌برد. ضمن اینکه کیفیت متریال و فرم صندلی‌ها نیز نسبت به ساندرو استپ وی در جایگاه بالاتری قرار دارند.

هیوندای i10

البته با توجه به ابعاد کوچکتر هیوندای i10، سرنشینان این خودرو به ویژه در ردیف عقب با محدودیت فضای بیشتری نسبت به ساندرو استپ وی مواجه خواهند بود. ظرفیت صندوق عقب i10 در حالت عادی معادل 218 لیتر است که پس از تا کردن صندلی‌ها به رقم 1012 لیتر می‌رسد. واضح است که استپ وی فضای بیشتری در اختیار اسباب و وسایل شما قرار می‌دهد.

هیوندای i10

در پایان این قسمت بایستی هیوندای i10 را برنده رقابت با حریف فرانسوی دانست. البته اگر خانواده‌ای نسبتا پرجمعیت هستید و نیاز به فضای کابین و بار بیشتری دارید، ساندرو استپ وی گزینه مناسب شما خواهد بود.

ایمنی و مشخصات ساندرو استپ وی و هیوندای i10

رنو ساندرو در سال 2008 موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شد که در قیاس با بسیاری از محصولات هم‌رده داخلی نمره مناسبی محسوب می‌شود. رنو ساندرو استپ وی با در اختیار داشتن امکانات ایمنی همچون: ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده به همراه سامانه ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD و دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین، حداقل سطح امنیت را برای سرنشینان خود فراهم می‌کند.

ساندرو

هیوندای i10 نیز به عنوان یک هاچ‌بک شهری موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است که نشان از ایمن‌تر بودن این خودرو نسبت به حریف رومانیایی-فرانسوی دارد. هیوندای i10 از امکانات ایمنی نظیر: دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین، حسگر پارک عقب، سامانه‌های ترمز ABS و EBD و کنترل الکترونیکی پایداری ESC و کنترل ایستایی در سربالایی HAC سود می‌برد که خبر از برتری هیوندای i10 در بخش تجهیزات ایمنی نسبت به ساندرو استپ وی می‌دهد.

هیوندای i10

اما در بخش مشخصات فنی پیشرانه، این ساندرو استپ وی است که قدرت بیشتر خود را به رخ حریف کره‌ای می‌کشد. ساندرو استپ وی از همان پیشرانه رنو تندر ۹۰ موسوم به K4M بهره می‌برد.

پیشرانه 1.6 لیتری ساندرو استپ وی قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس 4سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک حدود 11.5 ثانیه بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر 8.3 لیتر در هر 100کیلومتر برآورد می‌شود.

رنو ساندرو

در سوی دیگر میدان، هیوندای i10 به یک پیشرانه 1.2لیتری چهار سیلندر با قدرت 86 اسب بخار و گشتاور 121 نیوتن متر مجهز شده است. شتاب صفر تا صد هیوندای i10 چیزی در حدود 14.5 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برابر 6.5 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

هیوندای i10

واضح است که رنو ساندرو استپ وی از نظر توان فنی، از برتری قاطعی نسبت به حریف کوچک جثه کره‌ای برخوردار است.

آپشن ها و امکانات رفاهی ساندرو استپ وی و هیوندای i10

لیست کوتاه تجهیزات رفاهی ساندرو استپ وی اتوماتیک، مواردی مانند: چراغ مه‌ شکن جلو، آینه‌های جانبی برقی کرومیک، پورت USB ، بلوتوث، چهار عدد بلندگو، کنترل سیستم صوتی زیر غربیلک فرمان، قفل مرکزی به‌ همراه کنترل از راه دور و سیستم ضد سرقت را شامل می‌شود.

رنو ساندرو استپ وی

هیوندای i10 نیز بر خلاف انتظار، از تجهیزات رفاهی متنوعی سود نمی‌برد؛ تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتری سفری، قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، حسگر فاصله سنج دنده عقب و دی‌لایت، مهمترین آپشن‌های رفاهی این خودرو را تشکیل می‌دهند. با توجه به شواهد، برتری محدود هیوندای i10 در این قسمت قابل درک خواهد بود.

هیوندای i10

کلام آخر

در حال حاضر (آذر 99)، قیمت رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک صفر کیلومتر در بازار معادل 530 میلیون تومان بوده و این در حالی است که هیوندای آی ۱۰ در حد صفر نیز با بهای 400 تا 430 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

هیوندای i10

اگر شما جزو افرادی هستید که مواردی همچون: توان فنی بهتر، رانندگی پرشتاب و کابین جادارتر، در درجات اهمیت بعدی نسبت به ظاهر مدرن و به‌روز خودروتان قراردارد، هیوندای i10 گزینه مناسب شما خواهد بود؛ ضمن آنکه از نظر سطح ایمنی و برخورداری از تجهیزات رفاهی نیز هیوندای i10 نسبت به ساندرو برتر است.

از سوی دیگر، ساندرو استپ وی علی‌رغم ظاهر قدیمی‌تر و رنج بردن از متریال بی‌کیفیت کابین، توان فنی بهتری در اختیار شما می‌گذارد؛ کابین جادار و محفظه بار حجیم‌تر نیز آن را مناسب خانواده‌های پرجمعیت‌تر ساخته است. همچنین با توجه به اشتراک پیشرانه ساندرو استپ وی با انواع نسخه‌های تندر 90 که موجب گستردگی حضور این پیشرانه در بازار ایران شده است، خیال مالکان هاچبک فرانسوی از نظر تامین لوازم یدکی، گستردگی خدمات پس از فروش و پایین‌تر بودن هزینه تعمیرات، آسوده‌تر خواهد بود.

ساندرو استپ وی

ضمنا هر دو خودرو از نظر عملکرد سیستم تعلیق و جذب ضربات ناهمواری‌های جاده‌ای، تقریبا در یک سطح قرار دارند اما صندلی‌های راحت و خوش فرم i10 آن را به گزینه مناسب‌تری برای رانندگی‌های طولانی بدل کرده است. حضور سامانه کنترل پایداری در هیوندای i10 نیز هندلینگ بهتری را برای آن رقم خواهد زد.

مقایسه رنو ساندرو با لیفان x50 را می توانید از اینجا مطالعه فرمایید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • amirsrtp
    amirsrtp | ۶ دی ۱۳۹۹

    ممنون مقایسه جالبی بود و اینکه واقعا سخته بین این دو کدومو انتخاب کرد در ضمن وزن هم خیلی مهم هست مخصوصا در جاده. ساندرو استپ وی ۱۲۰۰کیلوگرم هست و آی ۱۰ ، ۸۰۰ کیلوگرم!

  • Pedram php
    Pedram php | ۵ دی ۱۳۹۹

    مقایستون کاملا بیجا و بی ربط هست. بیشتر خنده داره از هر لحاظ این دو رو مقایسه کردن.

    • amirsrtp
      amirsrtp | ۶ دی ۱۳۹۹

      دلیل مقایسش قیمت یکسانشون هست و همین هم کافیه برای مقایسه

  • Mhbch
    Mhbch | ۱۶ دی ۱۳۹۸

    سلام
    مقایسه‌ی خودروها کاری جالب و البته رایج هست که دیجیاتو هم با فضایی که داره میتونه خیلی خوب این کار رو انجام بده و از ظرفیت مخاطبینش استفاده کنه. ولی این مقایسه قطعاً یک سری اصول داره که باید رعایت بشه.
    اولاً این دو خودرو هیچ ربطی به هم ندارن، جز اینکه قیمتشون برابره. توی این قیمت شما یک کمپرسی قدیمی، یا مثلاً نیسان رونیز هم میتونی پیدا کنی ولی این دلیل نمیشه که به صرف قیمت اونها رو مقایسه کرد‌. این دوتا ماشین هیچ ربطی به هم ندارن که شما مقایسشون کردی. کار مقایسه در عین اینکه بدلیل عمومیت مخاطبینش باید روان و ساده باشه، باید یک تخصص و دانش بالا در نگارنده باشه تا خروجی اون یک متن ارزشمند بشه.
    مورد بعدی، به شیوه نگارش این متن مربوط میشه. بسیاری از جملات شما دارای حشو و زائد هست. بنظرم با کمتر از نصف این متن شما هم میشد تمام آنچه منظور نگارنده بوده منتقل بشه. این یعنی دیجیاتو باید برای توانمندسازی همکارانش تلاش بیشتری بکنه و دوره‌های تخصصی لازم را براشون ترتیب بده.
    هر روز باید در فکر بهتر بودن و بهتر شدن.بود.
    موفق و پیروز باشید و سربلند

    • amirsrtp
      amirsrtp | ۶ دی ۱۳۹۹

      دنبال ایرادی شما؟ برید ایرادای خودتونو درست کنید ?

مطالب پیشنهادی