ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مینی پی‌سی هترون
نقد و بررسی‌

بررسی مینی پی‌سی هترون ؛ کامپیوتری کوچک با قابلیت‌های بزرگ [تماشا کنید]

چند سال قبل اگر به هر بانک یا شرکتی می‌رفتید با کیس‌های بزرگی روبرو می‌شدید که یا روی زمین بودند یا روی میز فضای زیادی را اشغال کرده بودند. حالا چند سالی است که مینی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۹ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

چند سال قبل اگر به هر بانک یا شرکتی می‌رفتید با کیس‌های بزرگی روبرو می‌شدید که یا روی زمین بودند یا روی میز فضای زیادی را اشغال کرده بودند. حالا چند سالی است که مینی پی‌سی ها به بازار آمده‌اند تا بسیاری از همان کارها را با اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر و مصرف برق بسیار پایین‌تر انجام دهند. برند هترون مینی پی‌سی های متنوعی با قیمت‌های مختلف را در بازار دارد و تمامی آنها را در ایران طراحی و مونتاژ می‌کند. اما آیا این کامپیوترهای کوچک می‌توانند رقیبی برای کیس‌های کامپیوتر بزرگ باشند و اساسا کارآمد هستند یا نه؟

برای یافتن این سوال به سراغ سه سری مختلف از مینی پی‌سی های هترون رفتم. هر یک از سه سری ابعاد مختلفی دارند و کاربران متفاوتی را هدف گرفته‌اند. سری «تاینی» جمع و جورتر از بقیه است و هیچ فنی هم ندارد. اما سری‌های «ایزی» و «مایتر» ابعاد بزرگتر و سخت‌افزار قوی‌تری دارند و مهم‌ترین تفاوت‌شان در مجهز شدن سری ایزی به فن CPU است. سری مایتر اما هیت سینک بزرگ و زیبایی دارد که به دفع حرارت کمک می‌کند و به همین دلیل نیازی به فن ندارد. در این مطلب به طور خلاصه به مشخصات هر یک از این سه مدل می‌پردازم اما در ویدیو، یکی از این سه مدل را بررسی می‌کنم و نگاهی هم به دو مدل دیگر می‌اندازم. همچنین در ویدیو با باز کردن دستگاه‌ها، صحت گفته‌های شرکت هترون در مورد استفاده از قطعات با کیفیت در این مینی‌ پی‌سی‌ها را محک می‌زنم.

مینی پی‌سی هترون

پیش از این که مشخصات این سه مینی پی‌سی هترون را مرور کنم می‌خواهم از ویژگی‌های مشترک آنها بگویم. مینی پی‌سی های هترون بدنه تمام فلزی محکمی دارند و به پورت‌های متنوعی مجهز شده‌اند. حتی بعضی از مدل‌ها از دو کارت شبکه LAN بهره می‌برند و برخی دیگر وای‌فای هم دارند. علاوه بر این برای تمامی آنها امکان اتصال به مانیتورهای سازگار با VESA در نظر گرفته شده؛ اما سری ایزی و مایتر نسبت به سری تاینی سنگین‌تر هستند و امکان نصب آنها روی مانیتورهای کوچک وجود ندارد. همچنین هر سه مدل با آداپتور ۱۲ ولت ۴ آمپر همراه شده‌اند و به سوراخ کنزینگتون برای اتصال قفل‌های ویژه جلوگیری از سرقت در محیط‌های عمومی مجهز هستند.

مینی پی‌سی هترون سری ایزی

مینی پی‌سی

در بین سه مدلی که در اختیار داریم ایزی مدل ei582ub-16d3ms256 قوی‌ترین ترکیب سخت‌افزاری را دارد و از پردازنده نسل ۸ اینتل با ۴ هسته پردازشی بهره می‌برد. همان طور که گفتم در این سری، وظیفه خنک کردن CPU به یک هیت‌سینک و فن داخلی روی پردازنده سپرده شده است. در ادامه مشخصات این مدل را مشاهده می‌کنید:

  • پردازنده اینتل Core i5 8250U
  • ۱۶ گیگابایت رم DDR4
  • حافظه داخلی SSD از نوع mSATA با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
  • درگاه‌ها شامل ۴ پورت USB 3.0 و ۲ پورت USB2.0، پورت هدفون و میکروفن مجزا،‌ پورت سریال، دو پورت LAN گیگابیتی، VGA و HDMI و ورودی آداپتور
  • وزن ۱۳۱۰ گرم

مینی پی‌سی هترون

بر اساس تجربه کار با سیستم و تست‌هایی که انجام دادم این مینی پی‌سی هترون به خوبی از پس تمامی وظایف روزمره اداری از جمله وبگردی، کار با نرم‌افزارهای آفیس و ادیت‌های ساده عکس بر می‌آید و حتی قدرتی فراتر از نیاز بسیاری از کاربران اداری دارد. در ویدیو همچنین به نتایج بنچمارک‌های این سیستم و میزان داغ شدن بدنه پرداخته‌ام و «علی حسینی» تدوینگر ارشد دیجیاتو از تجربه کارهای گرافیکی با آن گفته است.

مینی پی‌سی هترون سری تاینی

مینی پی‌سی

همان طور که گفتم مدل تاینی ابعاد جمع و جوری دارد و از نظر قدرت سخت افزاری در رده‌ای پایین‌تر از سری‌های دیگر هترون قرار می‌گیرد. مدل tcj190c-4D3ss12 همچنین بدون فن است. در ادامه مشخصات این مینی پی‌سی را مشاهده می‌کنید:

  • پردازنده اینتل Celeron J1900
  • ۴ گیگابایت رم DDR3
  • حافظه داخلی SSD از نوع ۲.۵ اینچی با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت
  • درگاه‌ها شامل ۲ پورت USB 3.0 و ۲ پورت USB2.0، ورودی و خروجی هدفون-میکروفن،‌ دو پورت سریال، دو پورت LAN گیگابیتی، VGA و HDMI و ورودی آداپتور
  • وزن ۶۰۰ گرم

مینی پی‌سی هترون

این مدل تاینی پردازنده‌ای دارد که چندان جدید و قدرتمند نیست. البته هترون برای استفاده از این پردازنده، دلیل دارد. به گفته شرکت، هدف از استفاده چنین پردازنده‌هایی، پایین نگه داشتن حداقل قیمت مدل‌های اقتصادی برای عرضه به شرکت‌ها و سازمان‌ها است و امثال این مدل برای بسیاری از کاربردهای عمومی کارمندان کافی است. برای تولید محتوای گرافیکی یا ادیت پیشرفته عکس نمی‌توان روی آن حساب کرد.

مینی پی‌سی هترون سری مایتر

مینی پی‌سی

سری مایتر مشابه سری ایزی از ترکیب سخت‌افزاری قدرتمندی بهره می‌برد و البته به دلیل هیت‌سینک بسیار بزرگ نیازی به فن ندارد. مایتر Mi765U به یک پردازنده دو هسته‌ای نسل ۶ مجهز شده است. در ادامه مشخصات این مینی پی‌سی را مرور می‌کنیم:

  • پردازنده اینتل Core i7 6500U
  • ۸ گیگابایت رم DDR3
  • حافظه داخلی SSD از نوع ۲.۵ اینچی با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت
  • مجهز به کارت شبکه وای‌فای Intel 6200 802.11a/g/n
  • درگاه‌ها شامل ۴ پورت USB 3.0 و ۲ پورت USB2.0، پورت هدفون و میکروفن مجزا،‌ دو پورت سریال، LAN گیگابیتی، VGA و HDMI و ورودی آداپتور
  • وزن ۱۵۷۰ گرم

مینی پی‌سی هترون

این مدل در مقایسه با مدل ایزی مورد بررسی قدرت پردازشی پایین‌تری دارد که عمده آن به دلیل پردازنده‌ای با قدرت پایین‌تر و سرعت کمتر رم است. با این حال به خوبی از پس کارهای اداری معمول و روزمره بر می‌آید.

شخصی سازی مینی‌ پی‌سی هترون برای شرکت ها و سازمان‌ها

شرکت فورتیم ارائه دهنده برند هترون، مدل‌های متنوعی از مینی پی‌سی های خود با سخت‌افزارهای مختلف را روانه بازار کرده ولی اگر برای شرکت یا سازمان خود به دنبال تعدادی مینی پی‌سی با قطعات دلخواه خود هستید حتی می‌توانید به فورتیم مدل مورد نیاز خود را سفارش دهید تا با CPU، رم، SSD، هارد دیسک، کارت شبکه وایرلس و حتی ترکیب پورت‌های منطبق با نیازهای شما شخصی سازی و تولید شود.

البته نباید این موضوع را از یاد برد که مینی پی‌سی‌های هترون امکان ارتقا برخی از قطعات از جمله رم، SSD و هارد دیسک را دارند اما مشابه لپتاپ‌ها امکان ارتقا CPU یا کارت گرافیک یا کارت‌های PCI اکسپرس وجود ندارد. البته این موضوع برای بسیاری از کاربران شخصی یا سازمان‌ها و شرکت‌ها اهمیت چندانی ندارد.

مینی پی‌سی هترون

اگر قصد دارید به کارمندان شرکت یا سازمان خود در شرایط دورکاری یک کامپیوتر تحویل دهید تا در منزل مشغول به کار شوند، برای بسیاری از کاربردها، مینی پی‌سی ها با اندازه کوچک می‌توانند به خوبی جای کیس‌های بزرگ و دست و پاگیر یا حتی لپتاپ‌ها را بگیرند. همچنین مدل‌های بدون فن سری تاینی یا مایتر مناسب محیط‌های آزمایشگاهی خاص یا محیط‌های پر گرد و غبار هستند.

مینی پی‌سی‌های هترون را می‌توانید با گارانتی یک ساله شرکت فورتیم و ۵ سال خدمات پس از فروش خریداری کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sadeq
    sadeq | ۲۶ دی ۱۳۹۹

    با این قیمت ها طرف یه لب تاب بخره بهتر نیست؟ دیگه نیازی به مانیتور و کیبورد و اینها هم نداره

  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۹ دی ۱۳۹۹

    باتشکر از واحد تبلیغات

مطالب پیشنهادی