ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همزمان با بحران کرونا، اتوماسیون در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای کارکنان است

رشد پاندمی کرونا برنامه‌ اتوماسیون یا خودکارسازی کارخانه‌ها را سرعت می‌دهد و این موضوع می‌تواند برای کارکنان کارخانه‌ها نوعی تهدید و خطر محسوب شود. اتوماسیون تبدیل به یک تهدید جدی برای کارکنان کارخانه‌ها شده است. ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

رشد پاندمی کرونا برنامه‌ اتوماسیون یا خودکارسازی کارخانه‌ها را سرعت می‌دهد و این موضوع می‌تواند برای کارکنان کارخانه‌ها نوعی تهدید و خطر محسوب شود.

اتوماسیون تبدیل به یک تهدید جدی برای کارکنان کارخانه‌ها شده است. مدت‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا و با بهم ریختن برخی از کسب و کارها بسیاری از مدیران تولیدی در حال تغییر نحوه مونتاژ محصولات شرکت‌هایشان بودند و سایر صنایع هم این موضوع را دنبال می‌کردند. اما شیوع جهانی این ویروس باعث افزایش سرعت این تغییر شده است.

«تام اسمیت» استاد امور مالی دانشگاه Emory و دانشکده بازرگانی Goizueta می‌گوید: «هر اختلالی افراد را وادار به تصمیم‌گیری‌های مختلف می‌کند. وقتی که ناگهان نوعی اختلال بوجود می‌آید، افراد باهوش و خلاق راه حل آن را پیدا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که همه چیز از بین برود.»

بنابر اعلام مجمع جهانی اقتصاد (WEF) کمتر از 40 درصد از کسب و کارهای ایالات متحده در معرض اتوماسیون قرار دارند. بیش از 10 درصد مشاغل کشور در معرض خطر بالایی قرار دارند و چندین کشور دیگر هم در سطح بالایی این خطر را احساس می‌کنند.

از دید بلندمدت، این موضوع می‌تواند به معنای نیروی کار جدید با توانایی‌های جدیدی از جمله تفکر تحلیلی و انتقادی و خلاقیت تقویت شده باشد اما از دید کوتاه‌مدت می‌تواند سخت‌تر باشد و برای فردی که به هر دلیلی کار خود را از دست داده به موضوع ناخوشایندی تبدیل شود.

اسمیت در ادامه می‌گوید: «تا پیش از این شرکت‌ها در قبال کارگران خود مسئولیت‌هایی داشتند. به محض ایجاد اتوماسیون، مسئولیت شرکت‌ها در برابر کارکنان صفر می‌شود. من نمی گویم که این کار درست یا اخلاقی است اما شرکت‌ها به محض تغییر شیوه‌ی کار خود هیچ گونه مسئولیتی در قبال کارکنان خود احساس نمی کنند.»

مجمع جهانی اقتصاد در همین رابطه می‌گوید: «فقدان مهارت‌های دیجیتالی کافی نه تنها مانع گسترش [فناوری اطلاعات و ارتباطات] می‌شود بلکه خطر از دست دادن شغل مربوط به اتوماسیون را نیز تشدید می کند. در 16 کشور از 27 کشور عضو OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) نمرات مهارت‌های دیجیتال طی چهار سال گذشته کاهش یافته و این مشکل انتقال کار به نقش‌های جدید را برای کارکنان دشوارتر کرده است.»

با وجود اینکه اتوماسیون‌ها در حال رشد هستند و وارد اکثر عرصه‌ها از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی تا مراکز تماس شده‌اند برخی از مشاغل دیگر وجود دارد که در آن‌ها فناوری جایگزین کارکنان نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند نسبت به آن‌ها اطمینان داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی