ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مردی نابینا به لطف قرنیه مصنوعی جدید بینایی خود را بدست آورد

مردی ۷۸ ساله و نابینا پس از دریافت نوع جدیدی از ایملپنت قرنیه بینایی خود را بدست آورد. این قرنیه مصنوعی KPro نام داشته و اولین ایملپنتی است که می‌توان آن را به منظور تعویض ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

مردی ۷۸ ساله و نابینا پس از دریافت نوع جدیدی از ایملپنت قرنیه بینایی خود را بدست آورد.

این قرنیه مصنوعی KPro نام داشته و اولین ایملپنتی است که می‌توان آن را به منظور تعویض قرنیه آسیب دیده یا دفرمه شده بدون نیاز به بافت پیوندی مستقیماً به دیواره چشم پیوند زد. بیمار یاد شده بلافاصله پس از عمل توانست اعضای خانواده‌اش را تشخیص دهد و اعداد روی تابلوی بینایی سنجی را بخواند.

قرنیه لایه‌ای شفاف است که جلوی چشم را پوشانده و از آن محافظت می‌کند. این لایه به دلایل مختلف از جمله بیماری‌هایی مثل سودوفاکی (PBK)، قوز قرنیه و صدمات فیزیکی دچار تخریب یا زخم می‌شود. در حال حاضر قرنیه‌های مصنوعی برای تصحیح بینایی وجود دارند، ولی به خاطر پیچیده بودن عمل جراحی معمولاً آخرین انتخاب به شمار می‌روند.

اما سازنده KPro یعنی شرکت اسرائیلی CorNeat می‌گوید عمل جراحی قرار دادن این ایمپلنت نسبتاً ساده بوده و به کمترین میزان بریدگی و بخیه نیاز دارد. همچنین از مواد بیومتریکی استفاده می‌کند که تکثیر سلولی را تحریک کرده و ایجاد بافت در اطراف ایمپلنت را تسهیل می‌کنند. انیمیشن زیر نحوه قرارگیری آن را درون چشم نشان می‌دهد:

CorNeat می‌گوید پس از جراحی فیبروبلاست‌ها و کلاژن به تدریج قرنیه مصنوعی را در بر می‌گیرند و پس از چند هفته ایمپلنت به طور کامل با چشم بیمار یکی می‌شود. بدین ترتیب قدرت بینایی بهبود پیدا کرده و طول دوره درمان «به شکل استثنایی» کوتاه‌تر می‌شود.

سازنده اضافه می‌کند که بیش از ده بیمار دیگر برای آزمایش این ایمپلنت تأیید شده‌اند و قرار است آزمایشات ماه جاری میلادی در کانادا، فرانسه، ایالات متحده و هلند انجام شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    واقعا خبر خوبی بود
    من یکی از دوستانم نابینا هستن
    مطمئنم این خبر خیلی خوشحالش می‌کنه
    خدا خیرشون بده واقعا شاهکار کردن

مطالب پیشنهادی