ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر خبر می‌دهند

آلزایمر یکی از نگرانی‌های بزرگ در میان مردم محسوب می‌شود، بیماری که می‌تواند تاثیر ناگواری روی زندگی فرد داشته باشد. با توجه به افزایش میانگین سن در جهان، انتظار می‌رود در آینده شمار افرادی که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

آلزایمر یکی از نگرانی‌های بزرگ در میان مردم محسوب می‌شود، بیماری که می‌تواند تاثیر ناگواری روی زندگی فرد داشته باشد. با توجه به افزایش میانگین سن در جهان، انتظار می‌رود در آینده شمار افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، رشد چشمگیری داشته باشد. تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش شدت این بیماری کمک کند که یکی از این موارد، کاهش وزن و جلوگیری از چاقی است.

پژوهش‌های گذشته اگرچه به تاثیر مثبت تغییر سبک زندگی در کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر اشاره کرده‌اند، اما یک عامل مشخص را به ما معرفی نمی‌کنند. در حقیقت مجموعه‌ای از کارها می‌توانند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند. اما حالا پژوهش جدید دانشگاه «شفیلد» نشان می‌دهد که چاقی تاثیر زیادی در سرعت پیشرفت بیماری دارد.

درمان آلزایمر

پژوهش جدید شامل اسکن مغز ۶۸ بیمار با اختلالات شناختی ملایم و ۴۷ مبتلا به آلزایمر می‌شود. علاوه بر این، اسکن مغز ۵۷ فرد سالم هم مورد بررسی قرار گرفته. محققان برای دستیابی به اطلاعاتی درباره جریان خون مغز، یکپارچگی ماده سفید و حجم ماده خاکستری این اسکن‌ها را تحلیل کرده‌اند.

پژوهشگران با تحلیل اسکن‌ها به ارتباط میان حجم ماده خاکستری اتصال گیجگاهی سمت راست مغز و چاقی پی برده‌اند. با افزایش چربی بدن، بزرگسالان با اختلالات شناختی خفیف و همچنین سالم بیشتر در معرض آسیب‌پذیری عصبی قرار می‌گیرند.

ژن درمانی

چاقی می‌تواند بیماری آلزایمر را شدیدتر و بدتر کند، هرچند محققان چاقی را عامل بروز این بیماری نمی‌دانند. در نهایت این پژوهش نشان می‌دهد که اضافه وزن یا چاقی بار بیشتری روی مغز قرار می‌دهد و می‌تواند وضعیت بیمار را بدتر کند. با این وجود به گفته نویسنده ارشد مقاله اخیر، «آنالنا ونیری» کاهش وزن در سنین بالا برای کاهش ریسک آلزایمر کافی نیست:

«بیماری‌هایی مانند آلزایمر که موجب زوال عقل می‌شوند، چندین سال برای حمله کمین می‌کنند، بنابراین کاهش وزن در ۶۰ سالگی دیر است. ما باید خیلی زودتر از ۶۰ سالگی درباره سلامت مغز و جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی فکر کنیم. به همین دلیل آموزش کودکان و نوجوانان درباره این موضوع که چاقی باعث بروز علائم شدید برخی بیماری‌ها می‌شود، اهمیت بالایی دارد.»

با توجه به این یافته، انتظار می‌رود پژوهشگران در آینده تحقیقات بیشتری درباره ارتباط میان چاقی و آلزایمر انجام دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

    اصلا این اضافه وزن و چاقی روی همه چیز تاثیر منفی داره و متاسفانه این روزا درصد زیادی از مردم مخصوصا جوان ها دچار اضافه وزن و چاقی هستن

مطالب پیشنهادی