ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فیزیکدان ایرانی‌الاصل با الهام از شراره‌های خورشیدی راکت فضایی طراحی کرد

یکی از فیزیکدانان ایرانی‌الاصل وزارت انرژی ایالات متحده راکتی طراحی کرده که با استفاده از میدان‌های مغناطیسی نیروی پیشران تولید کرده و می‌تواند مدت زمان سفر به مریخ را کم کند. راکت‌های شیمیایی کنونی با ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳

یکی از فیزیکدانان ایرانی‌الاصل وزارت انرژی ایالات متحده راکتی طراحی کرده که با استفاده از میدان‌های مغناطیسی نیروی پیشران تولید کرده و می‌تواند مدت زمان سفر به مریخ را کم کند.

راکت‌های شیمیایی کنونی با تولید انرژی فوق العاده از نیروی گرانش قوی زمین فرار کرده و محموله‌ها یا فضانوردان را به مدار می‌رسانند. این قبیل راکت‌ها اما بازدهی بسیار کمی دارند به طوری که سوخت آنها پس از تنها چند دقیقه تمام می‌شود. موتورهای الکتریکی مثل «پیشرانه اثر هال» برعکس هستند؛ آنها نیروی بسیار کمی تولید کرده ولی تا ماه‌ها به تولید آن ادامه می‌دهند.

متأسفانه هیچ‌کدام از این دو پیشرانه مناسب سفر به مریخ نیستند و با استفاده از آنها رسیدن به سیاره سرخ ماه‌ها و حتی سال‌ها طول خواهد کشید. بنابراین نیاز به پیشرانه‌ای است که خصوصیات پیشرانه الکتریکی و شیمیایی را ترکیب می‌کند.

«فاطمه ابراهیمی»، فیزیکدان ایرانی-آمریکایی آزمایشگاه فیزیک پلاسما پرینستون (PPPL) متعلق به وزارت انرژی ایالات متحده طرح چنین راکتی را ارائه کرده است. این راکت از همان مکانیزمی که شراره‌های خورشیدی به کمک آن از سطح خورشید با سرعت سرسام‌آور به بیرون پرتاب می‌شوند استفاده می‌کند. این شراره‌ها از اتم‌های باردار و ذراتی به نام پلاسما تشکیل شده‌اند که درون میدان‌های مغناطیسی قوی به دام می‌افتند.

آنطور که در ویکی‌پدیا نوشته شده، خانم ابراهیمی مدرک لیسانس فیزیک خود را سال ۱۹۹۳ از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران (صنعتی امیرکبیر) و مدرک دکترای فیزیک پلاسما را سال ۲۰۰۳ از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا اخذ کرده است.

ابراهیمی برای پیشرانه راکت خود از نوعی فرآیند فیزیکی به نام «اتصال مغناطیسی» (magnetic reconnection) استفاده کرده است. در این فرآیند میدان‌های مغناطیسی در پلاسماهای باردار خود را برای همگرا شدن، دور شدن و دوباره همگرا شدن تغییر شکل می‌دهند. آنها با این کار مقدار زیادی انرژی جنبشی و گرمایی تولید کرده و به ذرات شتاب می‌دهند. این پدیده علاوه بر خورشید در اتمسفر زمین و همچنین درون رآکتورهای همجوشی مثل «توکامک» (Tokamak) دیده می‌شود.

به عبارت خیلی ساده، پیشرانه مغناطیسی شبیه به پیشرانه یونی است که ناسا به دنبال استفاده از آنها در فضاپیماهای آینده است. پیشرانه‌های یونی اتم‌های سنگین مثل زنون را با استفاده از میدان الکتریکی شتاب می‌دهند. در طرح ارائه شده توسط ابراهیمی کار شتاب‌دهی توسط میدان‌های مغناطیسی انجام می‌شود.

شبیه‌سازی های کامپیوتری نشان می‌دهند که سرعت خروجی پیشرانه اتصال مغناطیسی ۱۰ برابر سریع‌تر از پیشرانه‌های الکتریکی کنونی است. ابراهیمی می‌گوید: «سفر به مقاصد دوردست به خاطر تکانه ویژه بسیار پایین راکت‌های کنونی ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد. اما با پیشرانه اتصال مغناطیسی می‌توانیم سفرهای طولانی را در مدت زمان کمتری انجام دهیم.»

این پیشرانه مفهومی علاوه بر کم کردن زمان سفر، توپ‌هایی از پلاسما به نام Plasmoid که درون حباب‌های مغناطیسی قرار گرفته‌اند را به بیرون پرتاب می‌کند که به قدرت موتور می‌افزایند. علاوه بر این، پیشرانه برای تولید نیروی پیشران به عناصر سنگین نیاز نداشته و می‌توان تانکر آن را با عناصر سبک‌تر و ارزان‌تر پر کرد. ابراهیمی در این رابطه می‌گوید: «پیشرانه‌های دیگر به گازهای سنگین که از اتم‌هایی مثل زنون تشکیل شده‌اند نیاز دارند، اما در این طرح می‌توانید از هر نوع کازی که می‌خواهید استفاده کنید.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Plasma Physics منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • nikola
    nikola | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    حالا اگر این خانم تو کشورش مونده بود اول که ربطش میدادین به مملکت (کاری به دروغ و راستاشون دارم) دوم میگفتین نمیتونه و داره دروغ میگه حتما غربی ها میتونن و سوم میگفتین چون یه زنه ...و ...
    ای خدا یعنی حتما باید از اینجا بریم?

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    امیدوارم طرحشو بتونه عملی کنه

  • فرشید یاری
    فرشید یاری | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    الهی دردش بخوره تو سر هزاران تا زن و مرد نالایق مملکتمون که کار به دستن و هیچ علم و تخصصی ندارن.

  • Ahmad
    Ahmad | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    هرکی باشه هرکاری کرده باشه یه وطن فروش هست که به کشور خودش داره خیانت میکنه

    • علی
      علی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

      احتمالا معنی کلمه وطن فروش رو نمیدونی.

    • آریا
      آریا | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

      طوری نیست
      یه روزی بالاخره یه وطن پرستی مثل رضا شاه دوباره پیدا میشه که همه تون رو از تیر چراغ آویزون کنه
      به امید اون روز

    • فرشید یاری
      فرشید یاری | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

      اطلبوالعلم من المهد الی الحد
      دوست عزیز این خانم داره به پیشرفت علم کمک میکنه. یک سنجیده برخورد کن

مطالب پیشنهادی