ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تصویری از لحظه فرود نفس‌گیر کاوشگر استقامت بر سطح مریخ منتشر کرد

ناسا تصویر باکیفیتی از کاوشگر «استقامت» منتشر کرده که این ربات را در صحنه‌ای سینمایی و درست لحظاتی پیش از فرود بر سطح مریخ نشان می‌دهد. کاوشگر استقامت (Perseverance) سرانجام پس از سفری ۷ ماهه، ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

ناسا تصویر باکیفیتی از کاوشگر «استقامت» منتشر کرده که این ربات را در صحنه‌ای سینمایی و درست لحظاتی پیش از فرود بر سطح مریخ نشان می‌دهد.

کاوشگر استقامت (Perseverance) سرانجام پس از سفری ۷ ماهه، پنج‌شنبه شب با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد. مهندسان ناسا پس از فرود این ربات پیشرفته، به سرعت مشغول بررسی داده‌های ارسالی شدند تا از کارکرد صحیح همه سیستم‌ها اطمینان حاصل کنند. خوشبختانه به نظر می‌رسد تمام تجهیزات حساس و حیاتی به درستی عمل می‌کنند. ناسا تصویری منتشر کرده که این کاوشگر را حین فرود دلهره آور یا همان «۷ دقیقه ترسناک» و در میانه غبار و خاک مریخ نشان می‌دهد.

به خاطر فاصله زیاد مریخ با زمین، داده‌های ارسالی از استقامت حدوداً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسند، به همین دلیل امکان مخابره فیلم و تصویر به شکل بلادرنگ وجود نداشت. البته، این کاوشگر بلافاصله پس از فرود، تصویری از سطح بیابانی مریخ مخابره کرد که سیاه و سفید و نسبتاً تار بود، اما خیال مهندسین ناسا را از فرود موفق راحت کرد.

تصویر جدید، باکیفیت‌تر و رنگی است و استقامت را حین فرود آمدن با کابل و از زاویه‌ای سینماتیک نشان می‌دهد. جالب اینکه این اسکرین‌شات از ویدیوی لحظه فرود برداشته شده و این یعنی احتمالاً ناسا در آینده نزدیک، ویدیوی باکیفیت فرود را هم منتشر می‌کند که تماشای آن حسی بی‌نظیر منتقل خواهد کرد.

تصویر دیگری که پس از فرود استقامت گرفته شده است.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مهندسین ما در روزهای آتی، داده‌های سیستم‌های کاوشگر را بررسی خواهند کرد و پس از بروزرسانی نرم افزاری آن، آزمایش تجهیزات مختلف را آغاز می‌کنند. در هفته‌های آتی، استقامت بازوی رباتیک خود را آزمایش کرده و مسافتی کوتاه را طی خواهد کرد. دستکم یک یا دو ماه طول می‌کشد تا استقامت منطقه‌ای مسطح را برای رهاسازی هلیکوپتر پیدا کند و مدت بیشتری طول خواهد کشید تا سرانجام اولین آزمایش های علمی را روی سنگ ها و رسوبات مریخی انجام دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Saeidt
    Saeidt | ۲ اسفند ۱۳۹۹

    به نظر من برای بزرگ شدن و کسب دانش لازمه که ضعف هامون قبول داشته باشیم تا وقتی که متوهم باشیم و فکر کنیم همه عقب افتادن و ما اخر علم و عقل هستیم دقیقا جایگاهمون همین هست که الانه
    بابا به زبون ساده اونا حداقل ۱۰۰ سال از ما جلوترن ?

    • فراز
      فراز | ۲ اسفند ۱۳۹۹

      ضعف؟ ما؟ اصلا و ابدا ما سرچشمه تمام علوم که کتاب گرانسنگ بحار الانوار هست رو داریم چه نیازی به این چیزا داریم

      • آریا
        آریا | ۲ اسفند ۱۳۹۹

        ? ? ? ملا محمدباقر مجلسی

  • azam_nuri
    azam_nuri | ۲ اسفند ۱۳۹۹

    چیزی که جالبه اینا ۷ ماه پیش موشک رو به سمتی شلیک کردن که آسمون خالی بوده، پیش بینی کردن که فلان زمان مریخ اونجاس، بعد تازه باید سرعت فضاپیما و فاصله از مریخ هم درست محاسبه بشه و دقیقا همون اتفاق ها بیوفته تا بتونه تبدیل بشه به یک ماه برای مریخ و بتونه دور مریخ گردش کنه. و نکته اینه خیلی از این محاسبات فناوریش با فناوری نظامی یکی هست. ما میخوایم این هارو شکست بدیم :))))))

    • mamadreza
      mamadreza | ۳ اسفند ۱۳۹۹

      اینجا صحبت از تکنولوژیه، چه ربطی به سیاست داره ؟اینا از نظر شما خیلی پیچیدست، سیستم فضا با وجود همه ی پیچیدگی هاش نظم داره و قابل پیش بینیه. نابغه های خودمونم با ابزار و هزینه ی کافی راحت از پسش برمیان.

مطالب پیشنهادی