ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تعرفه اینترنت پیام‌رسان بومی یک پنجم شد؛ آیا مصوبه مجلس به نفع کاربران است؟

تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی در بودجه سال ۱۴۰۰ یک پنجم تعرفه اینترنت پیام‌رسان خارجی تعیین شد؛ موضوعی که به گفته رییس رگولاتوری برخلاف تصور اولیه، باعث گران‌تر شدن حجم مصرف اینترنتی پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹

تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی در بودجه سال ۱۴۰۰ یک پنجم تعرفه اینترنت پیام‌رسان خارجی تعیین شد؛ موضوعی که به گفته رییس رگولاتوری برخلاف تصور اولیه، باعث گران‌تر شدن حجم مصرف اینترنتی پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد.

پیشنهاد کاهش تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی به یک پنجم در مقایسه با پیام‌رسان خارجی از سوی نماینده شیراز مطرح شد و مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت. این مقدار از تعرفه پیشین هزینه اینترنت پیام‌رسان‌های بومی که بر اساس بخشنامه رگولاتوری یک سوم پیام‌رسان‌های خارجی بود، کمتر است اما موضوع اینجاست برخی از پیام‌رسان‌ها مانند شاد به کلی رایگان بودند و یا حجم ترافیک برخی از پیام‌رسان‌های بومی با همکاری اپراتورها رایگان محاسبه می‌شد. حال با مصوبه مجلس، تعرفه یک پنجمی پیام‌رسان‌ها وارد برنامه بودجه شده و همانطور که رئیس رگولاتوری اذعان داشته، احتمال غیر رایگان شدن مدل‌های کنونی که رایگان هستند وجود دارد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با اضافه شدن یک ردیف به بند الحاقی (۲) تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس پیشنهاد «جعفر قادری»، نماینده شیراز دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی تعیین کند. مجلس این اقدام را در راستای ارزان کردن اینترنت و استفاده بیشتر از پیام رسان بومی انجام داده اما رئیس رگولاتوری باور دارد که اقدام مجلس برعکس عمل کرده و باعث گرانی تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های بومی می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات دی‌ماه سال ۹۶ با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی طی مصوبه‌ ۲۵۶ اعلام کرد که تعرفه دیتا برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم تعرفه ترافیک بین‌الملل محاسبه خواهد شد.

«مجتبی رضاخواه»، عضو کمیسیون تلفیق هم با بیان اینکه این پیشنهاد در کمیسیون مطرح نشده اما با توجه به اینکه این پیشنهاد به دنبال این است تا از پلتفرم‌های داخلی حمایت کند، کمیسیون با این پیشنهاد موافق است، گفت: «اگر می‌توانستیم این پیشنهاد را تغییر دهیم، پیشنهاد ما این بود تا این کمک تنها به پیام‌رسان‌های داخلی محدود نشود و در کل از تمامی پلتفرم‌های داخلی حمایت شود.»

رضا خواه در توییتی نیز با تیتر «اینترنت بسیار ارزان» از تصویب این مصوبه دفاع کرده و تاکید کرده که اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی به یک پنجم قیمت می‌رسد. «حسین فلاح جوشقانی» در پاسخ به این توییت اما یادآوری کرده که حجم مصرفی «شاد» رایگان است و اذعان داشته برخی پیام‌رسان‌های بومی نیز در حال حاضر با هماهنگی اپراتورها، حجم مصرفی‌شان را رایگان محاسبه می‌کنند:

«با مصوبه دولت، هم اکنون «شاد» رایگان است. برخی دیگر از پیام‌رسانها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه‌ی شما ضد رایگان بودن پیام رسان‌های داخلی است. ضمنا اطلاق اینترنت به ترافیک پیام رسان داخلی، صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.»

جوشقانی مصوبه مجلس را ضد رایگان بودن پیام‌رسان‌های داخلی دانسته، موضوعی که هم‌اکنون در برخی از آنها مانند شاد و یا روبیکا وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۲۹ دی ۱۴۰۰

    مردم ما عادت کردن که از جنس شرقی و غربی استفاده کنن
    چیزی مثل سامسونگ و شیائومی اگه نمونه خوب و با کیفیت داخلی داشته باشه مگه دیوانه ام برم به کره ای ها پول بدم

  • esi
    esi | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    صفر هم بشه کسی نصب نمیکنه الکی جر ندین خودتونو

    • Tahay7340
      Tahay7340 | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

      بله نصب می کنن یکیشون هم خودم هستم، شما چه مشکلی با پیام رسان های ایرانی دارید؟😐

  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۹ اسفند ۱۳۹۹

    فکر کنم مهندس جان اشتباه داری می زنی با این مصوبه اینترنت شاد‌ که الآن مفتیه باید هزینه کنی یا پیام رسانهای دیگه که الآن رایگانن لطفا اول ملت و‌ مصوبه ایی که شده رو مطالعه کنید بعد صداتون رو روی سرتون بکشید

  • yosof
    yosof | ۹ اسفند ۱۳۹۹

    اینم جواب اونهایی که میگفتن مجلس (نیمچه) انقلابی با اینترنت مخالفه

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

      اول از اینکه این اینترنت نیست،یه چیز انحصاریه،دوم اینکه با اون مالیات اضافی که از اوپراتور ها میگیرن خوب نشون دادن چی هستن.همه شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده هستند که اوپراتور ها دارن سی درصد میدن و نه درصد هم ما بابت ارزش افزوده میدیم.اینا باز دارن کلی مالیات میبندن به اوپراتور ها.هر چند از این جیب میره تو جیب دیگه ولی ضررش رو مردم میدن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی