ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین راکت فوق قدرتمند «لانگ مارچ ۹» را با هدف ارسال انسان به مریخ توسعه می‌دهد

چین توسعه راکت فوق سنگین و قدرتمند جدیدی به نام «لانگ مارچ ۹» یا CZ-9 را تایید کرده که برای ارسال بشر به ماه یا مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تازگی معاون مدیر آژانس ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

چین توسعه راکت فوق سنگین و قدرتمند جدیدی به نام «لانگ مارچ ۹» یا CZ-9 را تایید کرده که برای ارسال بشر به ماه یا مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به تازگی معاون مدیر آژانس فضایی ملی چین به نام «وو یان‌هوا» در مصاحبه‌ای توسعه چنین راکتی را تایید کرده و هدف اصلی از این راکت جدید را هرگونه ماموریت سرنشین‌دار به ماه یا مریخ عنوان کرده که این کشور می‌تواند در آینده انجام دهد.

به گفته مقامات چینی، این کشور می‌خواهد در سال ۲۰۳۰ این راکت را پرتاب کند که با برآوردهای زمانی قبلی در یک راستا قرار دارد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، این راکت باید محموله‌ای به وزن ۱۴۰ تن را جابه‌جا کند و بتواند بیش از ۵۰ تن بار را به مدار ماه بفرستد.

این پرتابگر فوق سنگین ابعاد بسیار بزرگی خواهد داشت. این راکت از هسته‌ای به قطر ۱۰ متر و همچنین بوستر‌های جانبی ۵ متری بهره می‌برد. چین می‌خواهد این راکت یا حداقل بخشی از آن را به گونه‌ای بسازد که امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد.

راکت لانگ مارچ ۵

چشم‌انداز راکت لانگ مارچ ۹ در سال گذشته میلادی با ابهاماتی همراه بود، چرا که چین گفته بود که توسعه یک راکت با سه هسته را هم مدنظر قرار می‌دهد. راکت مدنظر مقامات چینی طراحی شبیه به دو راکت آمریکایی «فالکون هوی» اسپیس ایکس و «Delta IV Heavy» شرکت ULA دارد. حالا به نظر می‌رسد چین برنامه‌های توسعه این راکت‌ها را با سرعت بیشتری دنبال می‌کند و در سال ۲۰۲۵، راکت خود با سه هسته را پرتاب می‌کند.

سال ۲۰۳۰ اگرچه برای توسعه یک راکت دور به نظر می‌رسد، اما سرعت بالاتری نسبت به راکت SLS ناسا دارد که توسعه آن نزدیک به یک دهه پیش آغاز شده و با پیکربندی اولیه، سال آینده میلادی ۷۰ تا ۸۵ تن بار را روانه فضا می‌کند. ناسا با دو بروزرسانی دیگر که هزینه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار خواهد داشت و تا سال ۲۰۳۰ انجام نمی‌شوند، ظرفیت راکت SLS را به ۱۳۰ تن می‌رساند.

با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد چین با سرعت بالایی خود را به آمریکا نزدیک می‌کند و می‌خواهد در آینده نزدیک به یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه فضایی تبدیل شود. چندین هفته پیش فضاپیمای «تیان‌ون-۱» چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • YAZDAN
    YAZDAN | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چین هیچوقت نمیتونی تو صنعت فضایی به آمریکا برسه چون آمریکا پیشتاز صنعت هوافضا هستش و چندین دهه از کشوری مثل چین جلوتره و دلیلش اینه که آمریکا ابر قدرت و اقتصاد اول دنیاست که همین باعث میشه پیشرفت بیشتری نسبت به کشورهای دیگه داشته و همینطور آمریکا دموکراسی داره و آمریکا بهشتی برای کارآفرینان و استارت آپ ها هستش و یکی از دلایل پیشرفت آمریکا همین بخش خصوصی هستش که مثلاً توی صنعت هوافضا بهترین شرکت ها توی آمریکا هستن و از مهمترین اونها هم میشه به اسپیس ایکس اشاره کرد .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی