ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برنامه اولین سال فعالیت تسلکوپ فضایی جیمز وب مشخص شد

تلسکوپ فضایی هابل که اکتشافات فضایی متعددی را رقم زده سنی در حدود ۳ دهه دارد و به مرور به سالخوردگی نزدیک‌تر می‌شود. به همین دلیل ناسا، در کنار آژانس فضایی و آژانس فضایی کانادا ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

تلسکوپ فضایی هابل که اکتشافات فضایی متعددی را رقم زده سنی در حدود ۳ دهه دارد و به مرور به سالخوردگی نزدیک‌تر می‌شود. به همین دلیل ناسا، در کنار آژانس فضایی و آژانس فضایی کانادا در همکاری مشترک قصد دارند تلکسوپ فضایی جیمز وب را به یک ابزار نجومی بسیار پیشرفته بدل کنند. در راستای این هدف برنامه اولین سال فعالیت این تلسکوپ را مشخص کرده‌اند.

پرتاب جیمز وب بارها به تعویق افتاده و بر اساس آخرین زمان‌بندی قرار است در ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی (۹ آبان ۱۴۰۰) روانه فضا شود. این تلسکوپ فضایی به دانشمندان امکان مشاهده هر چیزی فراتر از آنچه تا به امروز دیده‌ایم از جمله سیارات فراخورشیدی را می‌دهد تا از بتوانیم سیاراتی مشابه با زمین را پیدا کنیم.

اما جستجوی جیمز وب تنها به سیارات فراخورشیدی محدود نیست. ناسا به تازگی فهرست برنامه‌های علمی خود برای این تلسکوپ در اولین سال فعالیت آن را اعلام کرده است. برخی از این برنامه‌ها شامل تحقیق برای نحوه شکل‌گیری ستارگان و نیز تحقیق درباره آب و هوا و ترکیب اجرامی مانند سیارات و دنباله‌دارها در منظومه شمسی هستند. جمیز وب همچنین برنامه‌هایی برای مطالعه نحوه شکل‌گیری جهان با کمک بررسی کهکشان‌های اولیه دارد. به گفته دستیار مدیر اداره ماموریت علمی در ناسا، اولین سال مشاهدات جیمز وب، برای طیف متنوعی از دانشمندان از سراسر جهان فرصتی را فراهم کرده تا امکان مشاهده اهداف خاص را به کمک این رصدخانه بزرگ فضایی داشته باشند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تمامی این برنامه‌ها بخشی از «سیکل اول» خواهند بود. این سیکل در واقع نامی است که برای عملیات اولین سال فعالیت علمی جیمز وب در نظر گرفته شده است. در کل ۲۶۶ پیشنهاد استفاده از تلکسوپ از بین هزاران مورد ارائه شده از سراسر جهان، انتخاب شده و البته بسیاری از محققان خواستار دسترسی طولانی مدت‌تر به تلسکوپ هستند. کمیته مسئول انتخاب پیشنهادات مجبور شده پیشنهادات ارزشمند‌تر را انتخاب کند و در کل ۶ هزار ساعت زمان را به پروژه‌‌های متنوع درخواستی محققان بین‌المللی اختصاص دهد.

دکتر «جان سی ماتر» دانشمند ارشد پروژه جیمز وب در این باره می‌گوید:

«جهان چگونه کهکشان‌ها، ستاره‌ها، سیاه‌چاله‌ها، سیارات و زمین کوچک و خاص ما را ساخت؟ من در حال حاضر جواب این سوال را نمی‌دانم ولی ما هر روز به دریافت پاسخ این سوال نزدیک‌تر می‌شویم».

برنامه کامل جیمز وب برای سال اول فعالیت در وبسایت انستیتو علوم تلکسوپ فضایی در دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی