ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری استرالیا، انگلستان و آلمان برای مقابله با انحصارطلبی غول‌های فناوری

نهادهای تنظیم کننده رقابت از استرالیا، انگلستان و آلمان برای جلوگیری از انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ خصوصا غول‌های فناوری قرارداد همکاری امضا کردند که به موجب آن، ادغام شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و نظارت دقیق‌تری روی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

نهادهای تنظیم کننده رقابت از استرالیا، انگلستان و آلمان برای جلوگیری از انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ خصوصا غول‌های فناوری قرارداد همکاری امضا کردند که به موجب آن، ادغام شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و نظارت دقیق‌تری روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (ACCC)، سازمان رقابت و بازارهای انگلستان (CMA) و نهایتا تنظیم رقابت بازار در آلمان با امضا تفاهم نامه جدیدی، قرار است اقدامات و برنامه‌هایی را در راستای اجرای دقیق و موثر ادغام شرکت‌ها در پیش بگیرند.

در تفاهم نامه مذکور به این موضوع اشاره شده است:

«هدف از این همکاری،‌ اطمینان از بررسی و ارزیابی معامله‌های بازار و جلوگیری از بروز فضایی برای فعالیت‌های ضدرقابتی است تا مصرف‌کنندگان بتوانند سرویس‌ها و خدمات موردنیازشان را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر در اختیار داشته و در فضایی با رقابت سالم، محصولات و خدمات نوآورانه و خلاقانه خود را ارائه دهند.»

نهادهای مذکور بر این باورند که بدون وجود مکانیزم‌های کنترلی قوی، خطر انحصارطلبی به شدت وجود دارد که باعث تضعیف بازار می‌شود. در این بین برخی غول‌های فناوری نیز از فضای به وجود آمده نهایت سوءاستفاده را می‌کنند. در چنین شرایطی لزوم حضور نهادهای قانون‌گذار می‌تواند مانع بروز چنین مشکلاتی شود.

توجه به مقوله ادغام‌های ضدرقابتی در چنین بازارهایی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌‌تواند آسیب قابل توجهی وارد کند. بازارهای حوزه فناوری یکی از نمونه بازارهای بسیار متمرکز هستند که با چنین مشکلاتی روبرو بوده و باید راهکاری برای حل چنین مسایلی درنظر گرفته شود. در چنین بازارهایی معمولا قدرت بازار به صورت انحصاری به دست یکی از شرکت‌های بزرگ می‌افتد و این وضعیت می‌تواند حتی در بلندمدت نیز تبعات منفی و تاثیرات مخربی داشته باشد.

این کمیته ائتلافی قصد دارد کنترل دقیقی روی مقوله ادغام شرکت‌ها داشته باشد و از آن به عنوان خط دفاعی در مقابل شرایط فعلی بازار یاد می‌شود. این ائتلاف می‌گوید گاهی حتی یک معامله به ظاهر کوچک نیز می‌تواند روی روند رقابتی بازار تاثیر منفی داشته باشد و تاثیرات بد خود را در بلندمدت نشان دهد.

لزوم تمرکز بر شفافیت ادغام شرکت‌ها خصوصا در بازارهای پویا مانند حوزه‌های دیجیتال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید اقدامات جدی در مورد آن انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی