ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل طاقچه: دامپینگ قیمت نباید وارد بازار نشر الکترونیکی کتاب شود

مدیرعامل اپلیکیشن طاقچه با اعلام اینکه مساله تخفیف و دامپینگ قیمتی در بازار نشر باعث لطمه خوردن به کیفیت محتوای این بازار می‌شود، در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که طاقچه به خاطر رقابت با ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

مدیرعامل اپلیکیشن طاقچه با اعلام اینکه مساله تخفیف و دامپینگ قیمتی در بازار نشر باعث لطمه خوردن به کیفیت محتوای این بازار می‌شود، در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که طاقچه به خاطر رقابت با رقبا تخفیف‌هایی برای کاربران در نظر می‌گیرد اما سعی دارد تا حد امکان کاربران را به شکل دیگری راضی نگه دارد.

«امیر حسین لطیفی» مدیرعامل طاقچه با اشاره به اینکه این اپلیکیشن تا کنون ۵ میلیون بار نصب شده و حالا طاقچه در طول ماه نزدیک به ۱ میلیون کاربر فعال دارد، به دیجیاتو می‌گوید که آنها از ابتدا موافق عرضه کتاب‌ها با تخفیف‌های هیجانی نبودند.

او در پاسخ به این پرسش که طاقچه چرا در روزهای اخیر مانند ایام عید به ارائه تخفیف‌های زیاد روی آورده می‌گوید: «دامپینگ قیمت توسط رقبا به وجود آمد و این موضوع دردسر ساز شده اما طاقچه همچنان به سیاست‌های پیشین خود تاکید دارد و دوست ندارد که «قیمت» اولین و آخرین عامل خرید کتاب توسط مشتریان باشد.»

او می‌گوید اساسا «تخفیف» در بازار نشر آنچنان وجود ندارد و نمی‌توان آن را در نشر الکترونیکی نیز پیاده سازی کرد: «در هر حال به اجبار رقابت ما هم سعی کردیم تخفیف‌های بیشتری نسبت به گذشته به مشتریان بدهیم اما سعی کردیم که این ارائه تخفیف سر و شکل دامپینگ به خودش نگیرد. تخفیف‌ها را شخصی سازی کردیم و در کنار آن سعی کردیم با تولید محتوای بیشتر خوانندگان را در کنار خود داشته باشیم.»

لطیفی می‌گوید ارائه تخفیف در همه جای دنیا در یک بازه زمانی کوتاه باعث فروش بیشتر خواهد شد: «ولی خب طبیعتا از سبد درآمد ما و ناشرین کم می‌کند. فکر می‌کنم این موضوع به یک بالانسی نیاز دارد که بازار کم کم به آن دست پیدا خواهد کرد، فعلا این بازار خیلی جوان است.»

مدیرعامل طاقچه در پاسخ به این پرسش که بخش کتابخانه بی‌نهایت طاقچه در این دو سالی که فعالیت می‌کند به چه آمار و ارقامی رسیده به دیجیاتو می‌گوید: «این موضوع با استقبال خوبی مواجه شده و هدف ما از راه‌اندازی این سیستم این بوده که بتوانیم کاربرانی که مدل مطالعه متفاوتی دارند را جذب کنیم و تا به امروز کاربران این بخش همیشه روند صعودی داشته است. بیش از ۲۰ هزار کتاب در کتابخانه وجود دارد و ۴۰۰ نشر با ما در این بخش همکاری می‌کنند» به گفته لطیفی ناشرین به این روند بیزینس مدل شک داشتند و باور نداشتند می‌شود از آن کسب در آمد داشت: «ما سعی کردیم منصفانه‌ترین حالت ممکن را برای ناشرین به وجود بیاوریم و اعتماد آنها را جلب کنیم. تا به امروز ناشرین درآمد خوبی از این بخش داشتند و سهم درآمدی بسیار شفافی برایشان تعریف کردیم.»

او به دیجیاتو می‌گوید کتابخوان‌های آنلاین به قدر VODها در دوران کرونا رشد نداشتند اما از طرفی سقوطی هم برایشان مانند برخی کسب و کارها به وجود نیامده است؛ هرچند ضررهایی هم به این تیم رسیده است: «شاید زمان تفریح مردم در دورانی بیشتر شد اما واقعیت اینجاست که اکثر تفریح مردم به مواردی چون فیلم و سریال ختم می‌شود تا کتابخوانی. می‌توانم بگویم کرونا و خانه‌نشینی مردم منفعت خاصی برای طاقچه نداشته و رشد ما همان روندی را داشته که پیش‌بینی می‌شد. ضررهای مالی هم به ما وارد شد چرا که کرونا باعث شد سیستم اداری و کاری ما عوض شود تا به آن عادت کنیم طول کشید و مشکلاتی به وجود آمد.»

لطیفی در پاسخ به این سوال که طاقچه برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌ای دارد به دیجیاتو می‌گوید: «می‌خواهیم دسترسی پذیری را برای مشتریان خود بیشتر کنیم و می‌خواهیم تعداد عناوین موجود در طاقچه نسبت به سال ۱۳۹۹ دو برابر باشد. همچنین می‌خواهیم تجربه کاربران در حین کار کردن با طاقچه بهتر باشد و در اپلیکیشن تغییرات زیادی خواهیم داشت.

مدیرعامل طاقچه به توسعه هوش مصنوعی در طاقچه در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره می‌کند و می‌گوید قصد دارند ه توسعه سرویس پیشنهاد کتاب به خوانندگان در دستور کار آنها قرار گرفته است: «اسم این سرویس گلدون نام دارد و در نسخه آخر ما کاربر می‌تواند علایقش را انتخاب کند و ما در صفحه اول طاقچه پیشنهادهای کاملا شخصی سازی شده به او ارائه‌ می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    کتاب های بخش کودک زیر هفت سال خیلی کمه
    من برای بچه هام کتاب های موضوعی و داستان ایرانی و علمی می‌خوام ، تعدادش کافی نیست مخصوصا دانشنامه اینا
    بعد اینکه کتاب های بچه ها باید فونت بزرگی داشته باشند
    اما همه پی دی آف هستند و رو تبلت حتی هفت هم باید زوم کرد تا بشه خوند

مطالب پیشنهادی