ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلی‌کوپتر «نبوغ» در پرواز پنجم رکورد جدیدی ثبت می‌کند

پس از انجام چهار ماموریت موفقیت‌آمیز، «نبوغ» در پرواز پنجم خود قرار است سفری یک طرفه و بدون بازگشت به نقطه پرواز را تجربه کرده و تا ارتفاع بالاتری اوج بگیرد. این هلی‌کوپتر جمعه شب ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

پس از انجام چهار ماموریت موفقیت‌آمیز، «نبوغ» در پرواز پنجم خود قرار است سفری یک طرفه و بدون بازگشت به نقطه پرواز را تجربه کرده و تا ارتفاع بالاتری اوج بگیرد.

این هلی‌کوپتر جمعه شب ساعت ۲۳:۵۶ به وقت تهران پنجمین پرواز خود را انجام خواهد داد و داده‌های این سفر احتمالا ساعت ۴ صبح فردا به وقت تهران به دست مهندسان ناسا خواهد رسید.

نبوغ از همان نقطه همیشگی پرواز می‌کند، اما در انتهای این سفر به محل پرواز بازنمی‌گردد. در این پرواز قرار است نبوغ تا ارتفاع ۵ متری اوج بگیرد و مانند پرواز قبل ۱۲۹ متر به سمت جنوب سیاره حرکت کند، اما قبل از فرود تا ارتفاع ۱۰ متری اوج می‌گیرد و از آن ارتفاع چند تصویر از سطح مریخ برمی‌دارد و سپس در همان نقطه فرود می‌آید. انتظار می‌رود که این پرواز ۱۱۰ ثانیه طول بکشد.

هدف ناسا از پرواز نبوغ به نقطه‌ای دیگر، بررسی توانایی‌های این هلی‌کوپتر و کسب تجربه‌های جدید با آن برای ماموریت‌های آینده به مریخ است. چنین هلی‌کوپترهایی در آینده می‌توانند به ما در دستیابی به مکان‌های سخت و غیرقابل دسترس کمک کنند و راه کاوش‌های فضایی را هموار‌تر کنند.

انتظار می‌رود که هلی‌کوپترهای آینده مریخی بتوانند تصاویری از سطح مریخ ثبت کنند که ربات‌های چرخ‌دار نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. حتی این هلی‌کوپترها با سرعت بالایی که دارند می‌توانند به مریخ‌نوردها کمک کنند تا قبل از انجام ماموریت، مسیر بهتر و هموارتری را طی کنند و ماموریت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

آزمایشگاه پیشرانه موشک ناسا یا جی‌پی‌ال، که مسئولیت ساخت نبوغ را به عهده داشت، اعلام کرده که این هلی‌کوپتر مریخی از چیزی که انتظار می‌رفت نیز قدرتمندتر است. طراحی سیستم قدرت نبوغ چندین سال طول کشید تا به نسخه نهایی برسد. این سیستم می‌تواند حتی بیشتر از انرژی مورد نیاز برای پرواز و سیستم گرمایشی نبوغ تامین کند. همچنین سیستم هدایت و ناوبری و موتور این هلی‌کوپتر نیز حتی بهتر آنچه انتظار می‌رفت عمل می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • abolfazlm1384
    abolfazlm1384 | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    هلی‌کوپتر = بالگرد

مطالب پیشنهادی