ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل LaMDA را معرفی کرد؛ هوش مصنوعی انقلابی برای گفتگوی طبیعی با کامپیوتر

گوگل در مراسم I/O امسال از فناوری LaMDA (لمدا) رونمایی کرد که گام بزرگی در راستای درک زبان طبیعی توسط کامپیوتر محسوب می‌شود و امکان گفتگوی طبیعی بین انسان و ماشین را ممکن می‌سازد. البته ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۰

گوگل در مراسم I/O امسال از فناوری LaMDA (لمدا) رونمایی کرد که گام بزرگی در راستای درک زبان طبیعی توسط کامپیوتر محسوب می‌شود و امکان گفتگوی طبیعی بین انسان و ماشین را ممکن می‌سازد. البته گوگل برای نمایش قابلیت‌های این فناوری گفتگوی طبیعی، از گفتگوی غیرطبیعی و عجیب بین انسان و سیاره پلوتو، یا بین انسان و یک موشک کاغذی استفاده کرد.

گوگل اسیستنت همیشه در درک زبان طبیعی از رقبای خود جلوتر بوده و حالا با فناوری جدید LaMDA آینده روشن‌تری در انتظارش است. فناوری لمدا تازه‌ترین نوآوری انقلابی گوگل در این حوزه است و روی گفتگوی طبیعی تمرکز می‌کند. گفتگوها معمولاً حول محور مشخصی شکل می‌گیرند و شروع می‌شوند ولی پایان آنها به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست. شاید شما گفتگو را در مورد آب و هوا شروع کنید و به مسابقه فوتبال دیشب یا آخرین شایعات در مورد سلبریتی محبوب خود برسید. ماهیت متغیر گفتگو باعث می‌شود که عامل‌های هوشمند کنونی مثل چت‌بات‌ها نتوانند فرایند گفتگو را به‌شکل طبیعی و منطقی دنبال کنند.

حالا LaMDA آمده تا این فرایند را به سطح تازه‌ای برساند. این فناوری مسیر مشخص و از پیش تعیین شده‌ای را در گفتگو دنبال نمی‌کند، بلکه بر اساس شرایط و بر مبنای روند گفتگوی طبیعی، همواره می‌تواند به موضوعات تازه‌ای برسد و بدون ایجاد اختلال در روند گفتگو، بحث را ادامه دهد. به گفته گوگل فناوری LaMDA امکان ارتباط طبیعی و تعامل بهتر با ابزارهای هوشمند را برای انسان ممکن می‌سازد.

در دموی I/O 2021 هوش مصنوعی LaMDA ابتدا در نقش سیاره پلوتو و سپس در نقش موشک کاغذی ظاهر شد. گفتگوهایی که صورت گرفت به‌خوبی نشان داد که هوش مصنوعی توانایی فوق‌العاده‌ای در درک سؤالات، مضمون گفتگو و روند کلی مکالمه دارد و بهترین جواب ممکن را به شما می‌دهد. مثلا اگر به هر دلیل بخواهید تصمیم بگیرید از سیاره پلوتو (همان LaMDA) بپرسیدی «دوست‌ داشتی مردم چه چیزی در مورد تو می‌دانستند؟» این پاسخ را خواهید شنید: «کاش مردم می‌دانستند من یک گوی یخی بی‌خاصیت نیستم. من واقعاً یک سیاره زیبا هستم.»

گوگل می‌گوید هوش مصنوعی LaMDA بر اساس گفتگو و مکالمه آموزش داده شده و با تشخیص نشانه‌های ویژه، گفتگوی آزاد را از دیگر انواع متن تشخیص می‌دهد. مهم‌ترین شاخص LaMDA معقول بودن گفتگوست، یعنی این فناوری همواره این موضوع را در نظر می‌گیرد که «آیا جوابی که به این سؤال می‌دهم معقول است؟».

فناوری LaMDA هنوز در هیچ محصولی به‌شکل عملیاتی فعال نشده اما به‌زودی در اسیستنت، جستجوی گوگل و پلتفرم کار اشتراکی گوگل یعنی Workspace به‌کار گرفته خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی