ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با SSD خود ماینینگ انجام دهید تا از گارانتی محروم شوید

کمپانی گالاکس (Galax) یکی از تولیدکنندگان سخت‌افزار کامپیوتر به تازگی به مشتریان خود اعلام کرده است که اگر از اس‌اس‌دی‌های این شرکت برای استخراج رمزارز چیا استفاده کنند، از خدمات گارانتی محروم خواهند شد. ارزهای ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

کمپانی گالاکس (Galax) یکی از تولیدکنندگان سخت‌افزار کامپیوتر به تازگی به مشتریان خود اعلام کرده است که اگر از اس‌اس‌دی‌های این شرکت برای استخراج رمزارز چیا استفاده کنند، از خدمات گارانتی محروم خواهند شد.

ارزهای دیجیتال اخیرا با استقبال چشمگیری از سوی کاربران مواجه شده‌اند. از بیت‌کوین گرفته تا دوج کوین، کاربران زیادی در حال سرمایه‌گذاری بر روی این ارزها هستند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید برای استخراج این ارزهای دیجیتالی به کامپیوترهای بالارده نیاز است. حالا به دلیل داغ شدن ترندِ استخراج ارز دیجیتال، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار در جهان دچار نگرانی شده‌اند.

چیا یک رمزارز جدید است که توسط خالق پروتکل بیت‌تورنت توسعه یافته است. در مقایسه با رمزارزهای محبوبی مانند بیت‌کوین و اتریوم که به توانمندی‌های پردازشی توجه دارند، چیا بیشتر بر روی ظرفیت ذخیره‌سازی اضافی در سیستم کاربران تمرکز کرده است.

رمزارز جدید چیا برخلاف رمزارزهای رایج از مدل اثبات فضا-زمان استفاده می‌کند و با توجه به اینکه عملیات استخراج این رمزارز فشار بسیار شدیدی به هارد دیسک‌ها و اس‌اس‌دی‌ها وارد می‌آورد، بسیاری از ماینرها تنها در چند هفته با خرابی درایو ذخیره‌سازی خود مواجه شدند! ذخیره‌سازهای مبتنی بر حافظه فلش NAND نظیر اس‌اس‌دی‌ها و فلش مموری‌ها، طول عمر محدودی دارند.

تعداد دفعات بازنویسی اطلاعات بر روی حافظه این ذخیره‌سازها به صورت تخمینی اعلام شده است و معمولا برای خرید یک اس‌اس‌دی  فاکتورهایی مانند نرخ TBW (مجموع داده‌های نوشته شده به ترابایت) و یا DWPD (پر کردن تمام ظرفیت درایو در یک روز) اهمیت زیادی دارند.

براساس مشاهدات فارمرهای چیا در کشور چین، اس‌اس‌دی‌های 256 گیگابایتی معمولی به سختی تا 40 روز دوام می‌آورند. این عدد برای اس‌اس‌دی‌های 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی به ترتیب 80 و 160 روز است. البته میزان دوام اس‌اس‌دی‌ها بسته به تولیدکننده و نوع حافظه فلش NAND استفاده شده در آنها متفاوت است.

از آنجایی که استخراج چیا در کنار  عملکرد سریع درایو ذخیره‌سازی، به فضای بسیار زیادی نیاز دارد، هارد دیسک‌های ظرفیت بالایی که با هدف استفاده در سیستم‌های NVR و دوربین‌های نظارتی تولید شده‌اند به طرز عجیبی مورد هجوم فارمرهای چیا قرار گرفته‌اند! مزیتی که هارد دیسک‌ها برای ماینرهای چیا به همراه دارند این است که حجم ذخیره سازی ارزانتری نسبت اس اس دی ها دارند.

اگرچه کمپانی‌های تولیدکننده سخت افزار به طور دقیق از چیا نام نبرده اند اما با توجه به بیانیه‌‌های که منتشر شده می‌توان دریافت که منظور آنها کاربرانی است که با کمک این اس‌اس‌دی‌ها، مشغول به استخراج چیا هستند. استخراج چیا باعث می‌شود نرخ نوشتن داده‌ها از الگوی مصرف عادی که برای ارائه خدمات گارانتی در نظر گرفته می‌شود، به مراتب فراتر رود. بدین ترتیب، کمپانی‌های تولید کننده به نوعی با مشتریان ماینرِ خود اتمام حجت کرده‌اند.

براساس گزارشی که اخیرا توسط دیجی‌تایمز منتشر شده است، میزان تقاضا برای اس‌اس‌دی‌های با ظرفیت بالای ADATA در ماه آپریل رشدی 500 درصدی نسبت به ماه مارس داشته است. همچنین عرضه هارد دیسک های ظرفیت بالا در اکثر فروشگاه های آمازون با مشکل تامین تقاضا مواجه شده است.

به هر حال، این موضوع در خصوص شرکت‌های گارانتی فعال در ایران نیز صادق است و دیر یا زود انتشار بیانیه‌های رسمی آنها در خصوص باطل شدن گارانتی در صورت استخراج چیا را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • iApple
    iApple | ۶ خرداد ۱۴۰۰

    لعنت و غذاب خدا بر استخراج کنندگان رمز ارز ها🙁❗
    الهی آمین🤲!

مطالب پیشنهادی