ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاریخ عرضه و قیمت APUهای رایزن ۵۰۰۰ شرکت AMD رسما اعلام شد

کمتر از ۲ ماه پیش شرکت AMD از اولین پردازنده‌های دسکتاپ مجهز به گرافیک رایزن ۵۰۰۰ رونمایی کرد. در آن زمان گفته شد که APUهای رایزن ۵۰۰۰ تنها در سیستم‌های آماده و نه به صورت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

کمتر از ۲ ماه پیش شرکت AMD از اولین پردازنده‌های دسکتاپ مجهز به گرافیک رایزن ۵۰۰۰ رونمایی کرد. در آن زمان گفته شد که APUهای رایزن ۵۰۰۰ تنها در سیستم‌های آماده و نه به صورت جداگانه فروخته می‌شوند، اما حالا این کمپانی در کامپیوتکس ۲۰۲۱ از عرضه جداگانه آن‌ها خبر داده و همچنین قیمتشان را اعلام کرده است.

این APUها که رایزن 5600G و 5700G نام دارند، از تاریخ ۱۴ مرداد (۵ اوت) به ترتیب با قیمت ۲۵۹ و ۳۵۹ دلار به فروش می‌رسند. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های این APUهای رایزن ۵۰۰۰ خواهیم داشت.

پردازنده 5700G از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد و حداکثر فرکانسی برابر ۴.۶ گیگاهرتز دارد. این محصول قدرت کمتری در مقایسه با پردازنده محبوب 5800X با قیمت ۴۴۹ دلار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 5600G از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برد که قیمتش تفاوت کمی با پردازنده 5600X با قیمت ۲۹۹ دلار دارد.

به گفته AMD، پردازنده 5700G تا ۶۳ درصد سریع‌تر از پردازنده اینتل Core i7-11700 در هنگام ویرایش ویدیوهای 4K است و در زمان اجرای بازی «Rogue Company» با تنظیمات بالا و رزولوشن 1080p، تا ۲.۵ برابر عملکرد سریعتری دارد.

با وجود چنین ادعاهایی، باید تا عرضه آن‌ها تا ماه‌های آینده و بررسی توسط منابع مختلف صبر کنیم تا ببینم APUهای رایزن ۵۰۰۰ چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند. با این وجود با توجه به عملکرد مناسب APUهای سری رایزن ۴۰۰۰، انتظار داریم گفته‌های AMD صحت داشته باشند.

این APUها برای کاربرانی که علاقه یا بودجه خرید GPUهای مستقل گران‌قیمت را ندارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. گرافیک‌های وگا ۸ می‌توانند بازی‌های نه چندان سنگین را با کیفیت مناسبی در رزولوشن 1080p اجرا کنند.

AMD در کنار اعلام تاریخ عرضه و قیمت APUهای رایزن ۵۰۰۰، در کامپیوتکس ۲۰۲۱ از گرافیک‌های RX 6000M برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم رونمایی کرد و از تجهیز چیپست پرچمدار بعدی سامسونگ به پردازشگر گرافیکی با معماری RDNA2 هم خبر داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی