ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تولیدانبوه موتور TU5 پلاس توسط ایران خودرو +‌شرح تغییرات فنی

پیشرانه TU5 پژو را همه می‌شناسیم، یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ فرانسوی که ایران خودرو مدت هاست از آن روی محصولات مختلف خود استفاده می‌کند. طی چند سال اخیر ایران خودرو تغییراتی روی این ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

پیشرانه TU5 پژو را همه می‌شناسیم، یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ فرانسوی که ایران خودرو مدت هاست از آن روی محصولات مختلف خود استفاده می‌کند. طی چند سال اخیر ایران خودرو تغییراتی روی این موتور انجام داده و آن را به اصطلاح ارتقا داده بود و از نسخه جدید با نام EC5 یاد می‌کرد. اخیرا متوجه شده‌ایم که ایران خودرو نام این موتور را به TU5 پلاس تغییر داده و قصد دارد از آن روی تارا و رانا پلاس استفاده کند.

این موتور ۱۵۹۸ سی سی حجم دارد و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می‌شود. این پیشرانه به سامانه زمان‌ بندی متغییر سوپاپ ها یا همان CVVT مجهز شده و پمپ روغن متغییر بر روی آن نصب گردیده است. به گفته مهندسان ایران خودرو، این تغییرات بر روی TU5 باعث شده تا سطح دوام این موتور ارتقا پیدا کند و از سویی در هنگام استفاده در نسخه‌های دنده‌ای خودروهای B و C، مصرف سوخت متوسط نزدیک به ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.

شاهین صدری اعلام کرد، تولید موتور ارتقا یافته +TU5 که در مرحله صنعتی سازی قرار دارد را بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای ایران خودرو در حوزه موتور محصولات دانست و اظهار کرد: «در این موتور با بهره‌ گیری از فناوری زمان بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT)، پمپ روغن با خروجی متغیر و بهبود در اتاقک احتراق موتور، بهبودهای قابل توجهی در چابکی و شتاب در دور پایین، توان در دور بالا، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی حاصل می شود. این موتور بر روی محصولاتی از قبیل تارا و رانا پلاس به کار گرفته می شود.»

تولید موتور +TU5

جالب است بدانید در واقع TU5 پلاس فقط از نظر اسمی با موتور EC5 ساخت پژو تفاوت دارد و این دو پیشرانه به هیچ وجه تفاوت فنی خاصی با یکدیگر ندارند. TU5 پلاس در واقع نسخه تقویت شده TU5 توسط پژو محسوب می‌شود و علاوه بر بهبود میزان آلایندگی، قدرت و گشتاور آن افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: «با اقدامات تعریف شده در پروژه صنعتی سازی موتور +TU5، در حال حاضر ماشین‌ کاری سرسیلندر، بلوک سیلندر و مونتاژ هر دو نوع موتور TU5 و +TU5 با حدود 14 واریانت مختلف در خطوط تولید فعلی صورت می‌گیرند.»

معاون تولید قطعات و مجموعه های ایران خودرو، با بیان این‌ که تولید موتور +EF که با بهره گیری از مکانیزم CVVT  برای هر دو میل بادامک دود و هوا، بهینه سازی میل لنگ، استفاده از پمپ روغن دبی متغیر و... کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هدف گذاری شده، عنوان کرد: «تولید موتور +XU که با اصلاحاتی نظیر اصلاح سامانه لنگ، کالیبراسیون مجدد، نسبت تراکم، تغییر روغن و...، افزایش توان، افزایش گشتاور، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف مورد انتظار است، از دیگر برنامه‌های ایران خودرو در راستای ارتقای موتورهای فعلی است.»

وی هم چنین در خصوص ارتقای فرآیند تولید، تصریح کرد: «بر اساس بررسی‌های سیستمی و فنی صورت گرفته و شناخت ریسک های موجود با همکاری واحدهای مرتبط، برنامه‌های متنوع زیر ساختی و سیستمی از جمله استقرار کامل سیستم تولید +IKPS در تمامی سالن های تولید موتور، تدوین شده که امسال اجرایی خواهد شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی