ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بی ام و i Hydrogen
اخبار خودرو

ب‌ام‌و X5 هیدروژنی به جاده رسید؛ تمرکز جدی باواریایی‌ها روی تکنولوژی پیل سوختی

کمپانی ب‌ام‌و تست پروتوتایپ هیدروژنی کراس‌اوور X5 را آغاز کرد. این پروتوتایپ با عنوان i Hydrogen NEXT شناخته شده و نیروی الکتریسیته مورد نیاز در آن از طریق واکنش‌های صورت گرفته بین هیدروژن و اکسیژن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵

کمپانی ب‌ام‌و تست پروتوتایپ هیدروژنی کراس‌اوور X5 را آغاز کرد. این پروتوتایپ با عنوان i Hydrogen NEXT شناخته شده و نیروی الکتریسیته مورد نیاز در آن از طریق واکنش‌های صورت گرفته بین هیدروژن و اکسیژن تامین می‌شود.

احتمالا می‌دانید ب‌ام‌و جزو خودروسازانی است که حساب ویژه‌ای روی تکنولوژی پیل سوختی باز کرده و آن را یکی از راهکارهای سبز برای آینده صنعت حمل و نقل می‌داند. این شرکت آلمانی اعتقاد دارد تکنولوژی پیل سوختی می‌تواند جای موتورهای درون‌سوز، پیشرانه‌های هیبریدی شارژی و حتی الکتریکی را بگیرد.

فرانک وبر عضو هیئت مدیره و مدیر بخش توسعه کمپانی ب‌ام‌و در این رابطه گفته تکنولوژی سوخت هیدروژنی می‌تواند یک گزینه جذاب برای حمل و نقل پایدار باشد، به ویژه برای خودروهای بزرگ. آقای وبر افزوده به همین خاطر تست خودروهای هیدروژنی نزدیک به مدل‌های استاندارد، یک دستاورد مهم در زمینه تحقیق و توسعه به حساب می‌آید.

باواریایی‌ها در نظر دارند سال آینده چند شاسی‌بلند هیدروژنی را بصورت محدود عرضه کنند. X5 هیدروژنی یکی از این مدل‌هاست که اواخر سال آینده راهی بازار خواهد شد. تست جاده‌ای i Hydrogen NEXT هم در این راستا انجام می‌شود.

ب‌ام‌و از سال‌های ابتدایی قرن حاضر، آزمایش‌های خود را روی تکنولوژی پیل سوختی آغاز کرد. این شرکت پیشتر چند دستگاه از سری 7 هیدروژنی را با نام Hydrogen 7 توسعه داده که در آن البته به جای پیل سوختی و موتور برقی، از همان موتور 6 لیتری V12 بنزینی استفاده شده است. این موتور هم با هیدروژن و هم با بنزین کار کرده و Hydrogen 7 را به اولین خودروی هیدروژنی آماده تولید جهان تبدیل نموده است.

با وجود این، تنها 100 دستگاه از Hydrogen 7 توسط ب‌ام‌و ساخته شد و تمامی آنها لیزینگی به برخی از مشتریان خاص و رده‌بالای کمپانی واگذار شدند. به نظر می‌رسد در نسخه هیدروژنی X5 یا همان i Hydrogen NEXT این قضیه متفاوت بوده و تعداد بیشتری در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

به گفته ب‌ام‌و در i Hydrogen NEXT تکنولوژی پیل سوختی با نسل پنجم تکنولوژی eDrive کمپانی ترکیب شده است. در حال حاضر مدل‌های دیگری چون iX3، iX و i4 به تکنولوژی eDrive مجهز هستند. بد نیست اشاره کنیم پیشرانه i Hydrogen NEXT حداکثر 374 اسب بخار قدرت دارد. این خروجی تقریبا با موتور شش سیلندر خطی باواریایی‌ها تقریبا هم‌تراز است.

مثل پروتوتایپ هیدروژنی لندرور دیفندر، i Hydrogen NEXT دارای باتری مناسب برای عملکردی قدرتمند و شتابگیری‌های سریع بوده و به سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز مجهز است. این شاسی‌بلند سبز دو مخزن 700 باری دارد که در ساخت آنها از پلاستیک فیبرکربن تقویت‌شده (CFRP) استفاده شده؛ این مخازن در مجموع 6 کیلوگرم هیدروژن را در خود جای می‌دهند.

ناگفته نماند ب‌ام‌و در توسعه تکنولوژی پیل سوختی با تویوتا همکاری می‎‌کند و i Hydrogen NEXT ثمره این همکاری است. این دو شرکت آلمانی و ژاپنی از سال 2013 در زمینه تکنولوژی پیل سوختی وارد همکاری شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی