ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازوی رباتیک جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند در فضا راه برود

ایستگاه فضایی بین‌المللی به زودی سومین بازوی رباتیک خود را دریافت خواهد کرد. این بازوی رباتیک قادر خواهد بود تا به تنهایی در بیرون بخش روس ایستگاه فضایی «پیاده‌روی» کند. این ابزار جدید ساخت اروپاست ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

ایستگاه فضایی بین‌المللی به زودی سومین بازوی رباتیک خود را دریافت خواهد کرد. این بازوی رباتیک قادر خواهد بود تا به تنهایی در بیرون بخش روس ایستگاه فضایی «پیاده‌روی» کند. این ابزار جدید ساخت اروپاست که با راکت روسی Proton-M از قزاقستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد.

خارج از مرز زمین یا جایی که به آن «فضا» می‌گوییم ذاتا محیط خطرناکی برای زندگی انسان است. برای زنده‌ ماندن در چنین محیطی مجبوریم تا در کپسول‌های فشار فضاپیماها و لباس‌های فضانوردی زندگی کنیم. برای ترمیم ایستگاه فضایی بین‌المللی، دریافت فضاپیماهای پرتاب شده و همچنین کمک به پیاده‌روی‌های فضایی فضانوردان، به بازوهای رباتیک نیاز است. تاکنون دو بازوی رباتیک با حمایت سازمان فضایی کانادا و ژاپن روی ایستگاه فضایی نصب شده است.

در ۳۰ تیر ۱۴۰۰ نیز سومین بازوی رباتیک ساخت اروپا به فضا پرتاب شد و حالا در راه رسیدن به ISS و ماژول جدید این ایستگاه است. این ابزار، اولین بازوی رباتیکی است که در بخش روس ایستگاه نصب می‌شود و می‌تواند در فضای بیرون ایستگاه «پیاده‌روی» کند.

بازوی رباتیک ایستگاه فضایی

این بازوی رباتیک ۱۱ متری طراحی کاملا متقارنی دارد و می‌تواند با اتصال منعطفی به ایستگاه وصل شود. در دو انتهای این بازو اتصالات «مچ» مانندی قرار دارد که می‌تواند انواع بارهای فضایی را کنترل کند و داده‌ها را منتقل کند.

این بازوی رباتیک در واقع قطعه پایه‌ای برای تمامی عملیات‌های خارج از استگاه است. با این حال می‌تواند با کمک هفت قطعه اتصال موتوردار خود روی سطح بیرونی ایستگاه حرکت کند. برای این کار کافیست تا یکی از دست‌های آزاد خود را به قلاب‌های ثابت روی بدنه ماژول متصل کند و «دست» دیگر خود را آزاد کند. این قطعه می‌تواند این کار را چند بار تکرار کند تا بتواند مسافت مورد نیاز را روی ایستگاه طی کند.

این قطعه می‌تواند از بیرون و درون ایستگاه فضایی کنترل شود. همچنین می‌تواند تا ۸ تن بار را تحمل کند و با دقت ۵ میلی‌متر روی سطح بیرونی ایستگاه فضایی حرکت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی