ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفت‌وگوی دیجیاتو با موسس چارگون: از طرح صیانت تا استارتاپ‌های سلامت و ورود به بورس

موسس چارگون و مدیرعامل پدیدار با حضور در برنامه آنتک، تصویری ایده‌آل گرایانه از سلامت الکترونیک ترسیم کرده و معتقد است بزرگترین سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت تمرکز روی تکنولوژی و بحث IT است. وی همچنین ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

موسس چارگون و مدیرعامل پدیدار با حضور در برنامه آنتک و طی گفتگو با مانی قاسمی، تصویری ایده‌آل گرایانه از سلامت الکترونیک ترسیم کرده و معتقد است بزرگترین سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت تمرکز روی تکنولوژی و بحث IT است. وی همچنین ریشه طرح صیانت را عدم توجه به مالکیت معنوی و بی‌ارزش قلم داد کردن محصولات تولیدی دیجیتال توسط مسئولان دانسته و ابراز امیدواری کرد تفکر غلط مدیران دولتی نسبت به اقتصاد دیجیتال کنار گذاشته شده تا محدودیت‌های ایجاد شده برای شرکت‌های تکنولوژی محور کمتر شود.

«شاهین طبری»، موسس چارگون و مدیرعامل پدیدار شب گذشته مهمان دومین قست از فصل دوم آنتک و لایو اینستاگرامی دیجیاتو بود.

او در این گفت‌وگو به مقوله سلامت اشاره کرده و اعتقاد دارد یکی از بزرگترین معضلات آن تضاد منافعی است که ناشی از انتخاب مدیران از بدنه کادر درمان کشور است:

«در حالی که میلیاردها تومان برای تربیت و آموزش یک پزشک هزینه می‌شود تا به درمان مردم بپردازد اما شاهد به کارگیری پزشکان در منصب‌های دولتی مثل وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس یا ریاست سازمان‌هایی مانند بخش غذا و دارو هستیم. وقتی فرد در این صنف فعالیت می‌کند و مسئولیت می‌گیرد، تضاد منافع پیدا کرده و مدیریت درمان کشور را با مشکلات زیادی رو به رو می‌سازد.»

طبری یکی از نشانه‌های بارز تضاد منافع را حاشیه‌های ایجاد شده برای همکاری اسنپ‌دکتر با داروخانه‌ها دانسته که رگولاتوری به نحوی سخت‌گیرانه برای تحویل دارو برخورد کرده است. در حالی که اگر سیستمی برای ثبت سابقه پزشکی فرد و محل سکونت وی وجود داشت، این موضوع به راحتی و بدون دغدغه انجام می‌شد.

وی با اشاره به دغدغه‌های ایجاد شده پیرامون احتمال انحصار طلبی اسنپ‌دکتر در زمینه تحویل دارو، اعتقاد دارد چنین چیزی در حال حاضر دغدغه رگولاتوری نبوده بلکه وزارت بهداشت با دلیوری دارو در نسخه الکترونیکی مشکل دارد: «در حالی که با این نسخه‌ها تجویز کننده و مصرف‌کننده دارو مشخص هستند اما قانونا نمی‌توان این کار را انجام داد.»

ترسیم نقطه ایده‌آل برای سلامت الکترونیک

مدیرعامل پدیدار با تاکید بر این که بحث سلامت مساله مهمی بوده و جای کار بسیاری دارد، به مانی قاسمی گفت:

«زمانی که پدیدار شروع به فعالیت کرد، سوابقی از سلامت مردم به صورت یکپارچه و آنلاین وجود نداشت. همچنین برخلاف داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای، پزشکان تنها گروهی بودند که از سیستم آنلاین در مطب خود استفاده نمی‌کردند فلذا روی این حلقه گمشده تمرکز کردیم. ابتدا هدف ما پزشکان در زمینه بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت و فشار خون بود اما پس از مشورت و با علم به این موضوع که مادران بیشتر از سایر افراد به دنبال مقوله سلامت هستند به سمت این موضوع حرکت کردیم تا اطلاعاتی صحیح و شخصی سازی شده‌ای را به مادران ارائه کنیم. اکنون در دو زمینه ارائه سرویس به پزشکان و اطلاعات شخصی سازی شده به افرادی که نگران سلامت خود هستند فعالیت می‌کنیم.»

سلامت دیجیتال

به گفته طبری در حال حاضر نزدیک به 4 هزار پزشک فعال با پدیدار همکاری کرده و روزانه بیش از 1500 پرونده پزشکی روی سیستم‌های این پلتفرم ثبت می‌شود.

او سرمایه‌گذاری روی آی‌تی و تکنولوژی که به خود مراقبتی کمک کند را برزگترین سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دانسته و با تاکید بر این موضوع به ترسیم تصویری ایده‌آلی از سلامت الکترونیک کشور پرداخت:

«ابتدا بایستی افراد تمامی نکات مربوط به سلامت خود را در یک سامانه ثبت کنند. سپس با کمک هوش مصنوعی این شاخصه‌های سلامتی بررسی شده تا افراد خودمراقبتی صحیحی داشته‌باشند. حال اگر فرد بیمار شد سریعا وارد مرحله درمان شده که تشخیص آن بر عهده AI بوده که افراد به پزشک خانواده ارجاع دهد. پس از بررسی پزشک در صورت نیاز، کاربر به متخصص ارجاع داده شده و با دریافت دارو و گذراندن دوره نقاهت این پروسه به پایان رسد. با چنین سیستمی می‌توان افرادی که مراقب سلامتی خود هستند را از دیگرانی که با عدم توجه به توصیه‌های پزشکی فشار زیادی به صنعت بیمه می‌آورند را شناسایی کرد.»

وی ابراز امیدواری کرد از طریق پلتفرم راهکارهای سلامتی پدیدار و نرم افزار مداریو تا دو سه سال آینده بخش مهمی از این تصویر محقق شود: «در حال حاضر برای هزاران نفر در این پلتفرم پرونده الکترونیکی تشکیل شده و زیرساخت‌هایی به وجود آمده تا پزشکان حتی در درمان سرپایی نیز برای افراد تشکیل پرونده دهند. همچنین با همکاری هر چه بیشتر استارتاپ‌های فعال در حوزه سلامت آنلاین می‌توان امیدوار به ارتقای سطح سلامت کشور بود.»

از ریشه‌یابی طرح صیانت تا لزوم تحول نگاه به اقتصاد دیجیتال

بخش دیگر گفت‌وگوی دیجیاتو با طبری به بحث طرح صیانت اختصاص داشت. موضوعی که نگرانی‌هایی را برای فعالین کسب‌وکار دیجیتال در ایران به وجود آورده است.

او به تصور حاکمیت در ایران نسبت به مالکیت معنوی اشاره کرده و اظهار داشت دولتمردان معتقدند تولیدات مالکیت معنوی ما به حدی نیست که آن را به خارج از کشور ارائه کنیم. ریشه تفکر پیرامون طرح صیانت نیز نشات گرفته از همین موضوع است که محصولات تولیدی در ایران بی ارزش بوده و اگر حصاری دور اینترنت کشور کشیده شود، ضرر زیادی به اقتصاد وارد نمی‌شود.

موسس چارگون اعتقاد دارد نویسندگان طرح صیانت بایستی به تبعات این طرح برای فعالین حوزه تکنولوژی بیش از پیش توجه کنند.

او در ادامه به تفکر غلطی که نسبت به اقتصاد دیجیتال در کشور وجود دارد اشاره کرده و به دیجیاتو گفت:

«مسئولان باید بفهمند اقتصاد دیجیتال کیفیت زندگی و شرایط اقتصادی‌مان را متحول می‌سازد. به طور مثال تنها تمرکز روی صعنت بازی توانایی تحول اقتصاد ایران را دارد اما می‌بینیم درهای درآمدزایی از بازی به روی ایران بسته است. اگر اطمینان داشته باشیم که اقتصاد دیجیتال آینده اقتصاد دنیا را رقم خواهد زد نه تنها به محدودیت فکر نمی‌کنیم بلکه تا حد زیادی از فشارهایی که به شرکت‌های تکنولوژی وارد می‌شود، کاسته خواهد شد.»

طبری در ادامه به نقش شرکت‌های تکنولوژی برای مقابله با این طرح اشاره کرده و مطالبه واحد بخش خصوصی را لازمه اصلی این موضوع می‌داند: «همه بایستی از دولت بخواهند تا زیرساخت قانونی برای ثبت پتنت و نرم‌افزارهای تولیدی ایجاد شود. اما متاسفانه یک سری آدم‌ها وارد فعالیت‌های صنفی شده‌اند که صرفا رقابت با دیگران برایشان با اهمیت بوده و باعث دوری افراد با تجربه از نظام صنفی شده‌اند.»

او در کنایه به مشکلات صنفی و حاکمیتی اظهار داشت تنها بخشی از اکوسیستم فناوری کشور که به خوبی کار می‌کند، بخش تربیت جوانان در دانشگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی است که آن‌ها را برای مهاجرت و استفاده سایر کشورها آماده می‌کنند.

برنامه بلندمدت چارگون برای ورود به بورس

موسس چارگون در ادامه صحبت‌های خود به داستان تولد این سیستم اداری و مالی در سال 75 و با همکاری 3 دوست خود اشاره کرده و اعلام کرد چارگون در حال حاضر 400 نیروی فعال داشته و با بیش از دو هزار سازمان دولتی و خصوصی همکاری کرده و به 2.4 میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند.

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که چرا چارگون نتوانست از بازار بزرگی که در خارج از کشور برای این صنعت فراهم بوده استفاده نکند، به دیدگاه‌هایی که کشورهای منطقه نسبت به ایران داشته اشاره کرده و گفت:

«زمانی که یک شرکت ایرانی باشید و قصد همکاری در چنین سطحی را با سایر شرکت‌های خارجی داشته باشید با یک سری مشکلات رو به رو خواهید شد. اگرچه ما تلاش‌هایی برای ارائه محصول خود به افغانستان داشتیم اما جذب منبع مالی رخ نداد. همچنین در مراحل پایانی آغاز یک همکاری در کردستان عراق با حمله داعش به این کشور رو به رو شدیم. اما در حال حاضر دیدگاه که محصول شرکت چارگون بوده به زبان‌های چینی، انگلیسی، کره‌ای و عربی به کاربران خدمات ارائه می‌کند.»

طبری در پایان به برنامه چهار پنج ساله چارگون برای ورود به بورس اشاره کرده و اعلام کرد در حال مهیاسازی شرایط برای ورود به بورس هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی