ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه کلیه مصنوعی قابل کاشت در بدن که نیاز به دیالیز را از بین می‌برد

محققان با موفقیت توانسته‌اند نمونه اولیه نوعی کلیه زیست مصنوعی را بسازند که قابل کاشت درون بدن است و بدون نیاز به دارو کار می‌کند. این روش می‌تواند نیاز به دیالیز در بیماران کلیوی را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

محققان با موفقیت توانسته‌اند نمونه اولیه نوعی کلیه زیست مصنوعی را بسازند که قابل کاشت درون بدن است و بدون نیاز به دارو کار می‌کند. این روش می‌تواند نیاز به دیالیز در بیماران کلیوی را برطرف کند و خطر پس‌زدگی پیوند کلیه را از بین ببرد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو (UCSF) کلیه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند با کار گذاشته شدن در بدن فعالیت‌های اصلی کلیه واقعی را انجام دهد. این دستگاه از دو بخش عمده تشکیل شده. فیلتر خون که متشکل از پوسته‌های نیمه‌رسانای سیلیکونی است و فرآورده‌های زائد را از خون خارج می‌کند و راکتور زیستی که حاوی سلول‌های لوله‌ای کلیوی است که حجم آب، تعادل الکترولیتی و سایر کارکردهای متابولیکی را تنظیم می‌کند. پوسته‌های این دستگاه همچنین از سلول‌ها در برابر حملات سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کنند.

محققان در آزمایش‌های قبلی موفق شده بودند از بخش‌های مختلف این دستگاه به‌صورت مجزا استفاده کنند، اما این نخستین باری است که کل سیستم به عنوان یک دستگاه (کلیه) با موفقیت عمل می‌کند. کلیه زیست مصنوعی به دو شریان اصلی و مثانه بیمار وصل می‌شود تا پس از تصفیه خون، مواد زائد را از طریق ادرار دفع کند.

محققان ثابت کرده‌اند که کلیه مصنوعی آن‌ها با فشار طبیعی خون کار می‌کند و نیازی به پمپاژ یا نیروی خارجی ندارد. سلول‌های لوله‌ای کلیوی در طول این آزمایش‌ها سالم مانده و به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

پژوهشگران UCSF به خاطر این موفقیت و برگزیده شدن به عنوان یکی از برندگان جایزه Phase 1 Artificial Kidney Prize از KidneyX، حدود ۶۵۰ هزار دلار پاداش دریافت کرده‌اند. «شوو روی» محقق ارشد پروژه می‌گوید: «تیم ما نوعی کلیه مصنوعی را مهندس کرده که می‌تواند به شکلی پایدار نقش کلیه طبیعی را بازی کند و منجر به واکنش نشان دادن سیستم ایمنی نشود. اکنون که دستیابی به ترکیب فیلتر خون و راکتور ریستی را به نمایش گذاشتیم، می‌توانیم کار خود را به برای آزمایش‌های پیش‌بالینی گسترده‌تر ارتقا دهیم و در نهایت به مرحله کارآزمایی بالینی برسیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • خانم احمدی
    خانم احمدی | ۴ فروردین ۱۴۰۱

    سلام شنیدم کلیه مصنوعی وارد ایران شده کسی اطلاعی دارد؟ لطفا یکی در مورد نحوه دستیابی به ان و قیمتش یه اطلاعاتی بده

مطالب پیشنهادی