ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فراری 599 GTB چگونه طراحی خودروهای اسپرت را تغییر داد

یکی از هیجان انگیزترین تحولات طراحی و آیرودینامیکی در خودروهای اسپرت «ستون قوسی شکل» است که در محصولاتی ازجمله آکورا NSX، فورد GT، مک لارن 570S، بی ام و i8 و...دیده می‌شود که هوا را ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

یکی از هیجان انگیزترین تحولات طراحی و آیرودینامیکی در خودروهای اسپرت «ستون قوسی شکل» است که در محصولاتی ازجمله آکورا NSX، فورد GT، مک لارن 570S، بی ام و i8 و...دیده می‌شود که هوا را بدون نیاز به هرگونه بال اضافه از طریق بدنه اصلی خودرو انتقال می‌دهد تا نیروی رو به پایین بیشتری تولید شود. این ستون قوسی برای اولین بار در فراری 599 GTB دیده شد و فراری بدون این که بداند در حال انجام چه کاری است طراحی خودروهای اسپرت را تغییر داد.

جیسون کاستریوتا، طراح نمای بیرونی فراری 599 در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده برای این که ظاهر فست بک گونه‌ای به 599 بدهد از این ستو اضافهی استفاده کرده است و در عمل کارکرد آیرودینامیکی خاصی نداشته است. در نتیجه انتظار داشت که لوکا دی مونتزمول رئیس سابق فراری اجازه اضافه کردن این ستون‌ها را به طراحی 599 ندهد.

خوشبختانه کاستریوتا به کمک لوکا کالدیرولا متخصص آیرودینامیک فراری ثابت کرد که این ستون امکان افزایش نیروی رو به پایین را فراهم می‌کند و گردابه ایجاد شده در بخش انتهایی آن باعث افزایش نیروی درگ یا مقاوم نمی‌شود.

در نتیجه دی مونتزمول رئیس فراری با دیدن طراحی و عملکرد آیرودینامیکی آن اجازه استفاده از آن را داد.

فراری با مدل 599 به صورت جدی بر روی ایجاد یک ربان طراحی منحصر به فرد با عملکرد آیرودینامیکی بالا کار کرد و به نوعی شروع راهی بود که در محصولات آینده فراری و حتی دیگر شرکت های خودروسازی را تغییر داد. در اینجا همه چیز از روی نیاز به یک زبان طراحی جدید شروع شد و این مسئله حتی بر روی عملکرد خودرو نیز تاثیر مثبت گذاشت.

جیسون کاستریوتا طراحی مازراتی گرن توریزمو و سریع ترین خودروی تولید جهان یعنی SSC Tuatara را نیز در کارنامه خود دارد.

فراری 599 GTB توسط استدیو طراحی پینین فارینا ایتالیا طراحی شده که در آن زمان جیسون سر طراح این استدیو طراح آن بوده است. در حال حاضر فراری استدیو طراحی مخصوص به خود را تاسیس کرده و دیگر طراحی محصولاتش را برون سپاری نمی‌کند. فراری 599 GTB در نمایشگاه ژنو سال 2006 میلادی به عنوان جانشین فراری 575M Maranello معرفی شد که یک خودروی گرند تورر مجهز به موتور V12 است و نیرو را به چرخ های عقب انتقال می‌دهد. بعدتر فراری F12 به عنوان جانشین این محصول در سال 2012 معرفی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی