ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدرنا از ایمنی و کارآمدی واکسن کرونای خود روی کودکان ۶ تا ۱۱ سال خبر داد

شرکت مدرنا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن کرونای آن‌ها در کودکان ۶ تا ۱۱ سال واکنش ایمنی قدرتمندی ایجاد کرده است. این شرکت درنظر دارد به‌زودی داده‌های در دست خود را به رگولاتورهای جهانی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

شرکت مدرنا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن کرونای آن‌ها در کودکان ۶ تا ۱۱ سال واکنش ایمنی قدرتمندی ایجاد کرده است. این شرکت درنظر دارد به‌زودی داده‌های در دست خود را به رگولاتورهای جهانی ارسال و مجوز تزریق واکسن به این گروه سنی را دریافت کند.

مدرنا می‌گوید واکسن دو دوز این شرکت برای استفاده در کودکان ایمن است و اثربخشی آن با تحقیقاتی که روی جوانان و بزرگسالان مشاهده شده، قابل مقایسه است. البته تحقیقات این شرکت هنوز به همتاداوری نرسیده است. مدرنا می‌گوید در آزمایش‌های خود ۴۷۵۳ شرکت‌کننده را تحت نظر گرفته و اثر جانبی واکسن عمدتا محدود بوده است. از جمله رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن مدرنا در کودکان می‌توان به خستگی، سر درد، تب و درد در ناحیه تزریق اشاره کرد.

این شرکت درباره موارد بروز التهاب قلبی یا میوکاردیت که از جمله عوارض جانبی واکسن‌های mRNA به حساب می‌آید، اطلاعات جدیدی منتشر نکرده است. مدرنا واکسن کودکان را در دوزهای ۵۰ میکروگرمی درنظر گرفته که نصف دوزهای مورد استفاده در بزرگسالان است. در طرف مقابل، فایزر دوز واکسن کودکان را تنها ۱۰ میکروگرم اعلام کرده است.

اگرچه کودکان به ندرت در اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگیری شدید پیدا می‌کنند یا از بین می‌روند، اما برخی بیماران دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند و شیوع گونه مسری‌تر دلتا باعث شده درخواست برای واکسیناسیون این گروه سنی افزایش پیدا کند. افزون بر این، کودکان می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند و با شیوع بیماری زمینه ظهور جهش‌های جدید را ایجاد کنند.

واکسن مدرنا در حال حاضر برای واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال مجوز دریافت کرده و به‌رغم درخواستی که در ماه ژوئن ثبت کرده بود، هنوز حتی مجوز تزریق به گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال را دریافت نکرده است. فایزر که به عنوان اصلی‌ترین رقیب مدرنا شناخته می‌شود، در حال حاضر مجوز تزریق واکسن به سنین بالاتر از ۱۲ سال را در اختیار دارد اما این شرکت هم هنوز تاییدیه تزریق به کودکان را نگرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی