ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

اسنپ‌د‌کتر به ماجرای «ناصر خسروی مجازی» واکنش نشان داد: در چارچوب قانون فعالیت می‌کنیم

اسنپ دکتر با بیان اینکه اسنپ دکتر داروخانه آنلاین نیست و فروشنده و خریدار دارو نیست نسبت به اظهارات رئیس انجمن داروسازان واکنش نشان داد و اعلام کرد تمام فعالیت‌های اسنپ دکتر در چارچوب قانون ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۱

اسنپ دکتر با بیان اینکه اسنپ دکتر داروخانه آنلاین نیست و فروشنده و خریدار دارو نیست نسبت به اظهارات رئیس انجمن داروسازان واکنش نشان داد و اعلام کرد تمام فعالیت‌های اسنپ دکتر در چارچوب قانون است.

 پیرو انتشار گزارش «ماجرای "ناصر خسروی مجازی" و داروهایی با "منشاء" و "سلامت" نامشخص» در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تاریخ  ۱۱آبان ۱۴۰۰، اسنپ‌دکتر به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی را منتشر کرده است.

در این گزارش، «سیدعلی فاطمی»، رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به فعالیت پلتفرم‌های عرضه دارو، فعالیت اسنپ‌دکتر را تخطی از قانون خوانده است. با این حال اسنپ دکتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که فعالیتش در چارچوب قانون صورت می‌گیرد و هیچ قانونی را زیر پا نمی‌گذارد. این شرکت می‌گوید: «اسنپ‌دکتر در هفته‌های اخیر با اتهامات فراوانی مواجه بوده‌ است که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده‌ی نوعی مقاومت در مقابل پیشرفت و استفاده از تکنولوژی و همچنین تاکید بر انحصارگرایی باشد. نمی‌توان با وارد کردن اتهاماتی که برای آن هیچ نوع مستنداتی ارائه نمی‎شود، ارائه‌ی خدمات سلامت را در انحصار یک نهاد خاص قرار داد و از تسهیلگری کسب‌وکارهای اینترنتی که هدف‌شان دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات است جلوگیری کرد.»

اسنپ دکتر داروخانه آنلاین نیست

اسنپ‌دکتر در این بیانیه اعلام کرد که داروخانه آنلاین، فروشنده دارو و خریدار دارو نیست. اسنپ دکتر در ادامه این بیانیه با تاکید بر دم خرید و فروش دارو توسط این پلتفرم اعلام کرد: «اسنپ‌دکتر یک پلتفرم تسهیلگر دسترسی به خدمات پزشکی و دارویی است و برای این کار مجوز فعالیت دارد. در واقع ما نسخه‌ی پزشک را که مجوز فعالیت دارد به دست داروخانه‌ای که آن هم مجوز فعالیت دارد، می‌رسانیم. باید به این نکته توجه داشت که آیین‌نامه‌‌‌ای که فروش دارو را غیرقانونی اعلام می‌کند، باید خودش مستند به قانون باشد. بر اساس این آیین‌نامه و برخلاف قانون، نمی‌توان اقدام به ایجاد حق برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز نسبت به فعالیت از طریق فضای مجازی کرد.»

همچنین در ادامه این توضیحات آمده: «در حال حاضر اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی مرجع صدور مجوز برای این حوزه است. برابر قانون، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حق صدور مجوز و نظارت بر تاسیسات درمانی اعم از بیمارستان و کلینیک را دارند و پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات تسهیلگری مشمول هیچ یک از تعاریف تاسیسات پزشکی نیست و ورود وزارت بهداشت به این حوزه منطبق با قانون نیست.»

منشا داروها روشن است

از سویی دیگر اسنپ دکتر با اشاره به این که در این گزارش آمده منشاء ارسال داروها در اسنپ‌دکتر مشخص نیست، چنین توضیح داده است: «این درحالی‌ است که اسنپ دکتر با شروع کارِ خدمت ارائه دارو، نام تمام داروخانه‌های همکارش را اعلام می‌کرد. این باعث شد که انجمن داروسازان با تهدید داروخانه و جریمه‌ی آنها مانع همکاری این دروخانه‌ها با اسنپ‌دکتر شود. در نتیجه ناچار به حذف این اطلاعات شدیم. اما تمام این مستندات موجود است و اسنپ‌دکتر  فقط داروهای موجود در داروخانه‌های مجاز به فعالیت را به دست کاربران می‎رساند.»

در ادامه اسنپ دکتر تاکید کرد: «این داروخانه‌ها زیر نظر وزارت بهداشت هستند و تنها داروهای داری مجوز را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر نسخه‌پیچی در فضای آنلاین دارای شفافیت اطلاعات است. دقیق می‌دانیم که درخواست چیست، از سوی چه کسی آمده و به کدام داروخانه رفته، داروخانه تایید کرده یا نه و چگونه برای کاربر ارسال شده. این شفافیت به صورت کلی بسیار بیشتر از زمانی است که به طور معمول فرد از داروخانه دارو می‌گیرد و اتفاقا باور ما بر این است که عرضه دارو از این طریق شفافیت بیشتری ایجاد می‌کند و از عرضه داروهای قاچاق و و فروش بی‌رویه داروی بدون نسخه جلوگیری می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی