ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متاورس
تکنولوژی

هجوم برندهای جهان برای حضور در متاورس؛ از فراری تا نایکی

هرچند مفهوم متاروس برای اینترنت هنوز فاصله زیادی تا تحقق دارد، اما برندهایی مانند فراری و نایکی برنامه‌های خود برای ورود به دنیای متاورس و NFT را اعلام کرده‌اند تا از این عرصه عقب نمانند. گفته ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

هرچند مفهوم متاروس برای اینترنت هنوز فاصله زیادی تا تحقق دارد، اما برندهایی مانند فراری و نایکی برنامه‌های خود برای ورود به دنیای متاورس و NFT را اعلام کرده‌اند تا از این عرصه عقب نمانند.

گفته می‌شود که متاورس یا نسخه واقعیت مجازی اینترنت در نهایت جایگزین شبکه وب امروزی خواهد شد و همین امر هیاهو یا اشتیاق زیادی را برای ارائه کالاهای مجازی توسط برندهای مختلف به وجود آورده است. از طرفی دیگر، برخی دنیاهای مجازی، مانند بازی‌های Fortnite و Minecraft یا پلتفرم Roblox هم اکنون به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار دارند.

متاورس؛ مورد توجه برندهای حوزه مُد

متاورس

حوزه مُد در این زمینه پیشرو بوده است و هم اکنون برند ژاپنی یونیکلو (Uniqlo) برخی لباس‌های دیجیتال را در بازی Minecraft یا شرکت کالاهای لوکس فرانسوی بالینسیاگا (Balenciaga) برای بازی Fortnite لباس یا کفش‌های کتانی عرضه کرده است.

همچنین طراحان نیز در حال ورود به حوزه جدید NFT یا توکن‌های غیر قابل تعویض هستند و اقلام دیجیتالی منحصر به فردی مانند نقاشی یا انیمیشن را از این طریق به فروش می‌رسانند. «کریستینا ووتن» معاون مشارکت Roblox می‌گوید:

این یک فرصت بسیار بزرگ برای برندهایی محسوب می‌شود که زودتر وارد این حوزه خواهند شد و می‌توانند در مقیاس جهانی، حضور دائمی خود را ایجاد کنند.

در طول تعطیلات هالووین، شرکت زنجیره‌ای فست فود مکزیکی چیپوتلی یک رستوران مجازی در Roblox افتتاح کرد که در نوع خود اولین محسوب می‌شود. این برند کوپن‌هایی را برای دریافت یک بوریتو رایگان در رستوران واقعی و همچنین لباس‌های مجازی برای پوشاندن آواتار ارائه می‌کند.

متاورس

در حالی که فراری 296 GTB تا سال ۲۰۲۲ به مشتریان واقعی عرضه نخواهد شد، غول خودروسازی یک نسخه از آن را در دسترس بازیکنان Fortnite قرار داده تا بازیکنان در بازی با استفاده از آن جابجا شوند و رانندگی کنند.

نایکی که قبلا یک نمایشگاه مجازی را به نام «Nikeland» در Roblox افتتاح کرده بود، چند روز قبل نیز اعلام کرد که شرکت تولید کننده کتانی دیجیتال RTFKT را خریداری کرده است.

«رایان مولینز» بنیانگذار اپلیکیشن کفش ورزشی مجازی Aglet می‌گوید:

اگر اوضاع به همین صورت باقی بماند، باعث کسب درآمد خواهد شد، اما ما در ابتدا می‌خواهیم مطمئن شویم که نام تجاری ما در این محیط‌های اولیه حضور داشته باشد.

برای شرکت‌هایی که اساسا در دنیای فیزیکی حضور دارند، مفهوم متاورس در درجه اول یک آزمایشگاه عظیم با راه و روش‌های مستقیم برای قشر جوان محسوب می‌شود. متاورس همچنین توسط انبوهی از داده‌ها تشکیل شده که دید ارزشمندی را برای آگاهی از محصولات ارائه می‌کنند، حتی اگر هنوز به دنیای واقعی راه نیافته باشند.

متاورس

در همین حال، برخی شرکت‌ها مانند «لویی ویتون» برای نظارت و کنترل بر محیطی که برندشان در آن‌ها حضور دارد، نسخه مخصوص به خود از متاروس را با نام Louis the Game ایجاد کرد.

با توجه به اینکه هنوز هیچ پلتفرم یکپارچه‌ای وجود ندارد، کاربران نمی‌توانند برای مثال اقلام خریداری شده خود در Roblox را به بازی‌های دیگری مانند Sandbox یا Animal Crossing منتقل کنند. این ضعف، یکی از اولویت‌های اصلی «مارک زاکربرگ» مدیر عامل متا یا فیسبوک سابق محسوب می‌شود.

در نهایت «کتی هاگل» مشاوری که بسیاری از برندها برای حضور در دنیای متاروس با او تماس می‌گیرند درباره حضور برندها در این زمینه توضیح می‌دهد که هر برندی به حضور در دنیای متاورس نیاز ندارد اما باید حداقل با آن آشنایی داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی