ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD در نمایشگاه CES دست پر ظاهر می‌شود؛ نسل بعدی پردازنده‌های رایزن Zen 4

«مارک پیپر مستر» مدیر عامل AMD تایید کرد که این شرکت در جریان نمایشگاه CES 2022 مشخصات کلیدی نسل بعدی پردازنده‌های رایزن Zen 4 را اعلام می‌کند. گفته می‌شود این پردازنده‌ها با نام آزمایشی Ryzen ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

«مارک پیپر مستر» مدیر عامل AMD تایید کرد که این شرکت در جریان نمایشگاه CES 2022 مشخصات کلیدی نسل بعدی پردازنده‌های رایزن Zen 4 را اعلام می‌کند. گفته می‌شود این پردازنده‌ها با نام آزمایشی Ryzen 7000 از فرآیند تولید جدید بهره خواهند برد که می‌تواند باعث افزایش ۲۵ درصدی کارایی آن در بخش تک هسته‌ای شود.

نسل بعدی رایزن  Zen 4 در نمایشگاه CES 2022

او در مصاحبه اخیر خود گفت: «در اواخر سال ما جزئیات بیشتری را در مورد Zen 4 با برخی موارد دیگر در CES به اشتراک خواهیم گذاشت.» پردازنده‌های جدید در ژانویه عرضه نخواهند شد، اما AMD جزئیات بیشتری از آن‌ها را فاش خواهد کرد. تراشه‌های Zen 4 اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ و در رویداد رونمایی از Ryzen 5000 معرفی شده بودند.

AMD تایید کرده که تراشه‌های Zen 4 از فرآیند تولید ۵ نانومتری استفاده خواهند کرد و این شرکت احتمالا برای تولید آن به همکاری خود با TSMC ادامه خواهد داد.

رایزن

شایعات حاکی از آن هستند که این حرکت باعث می‌شود تا عملکرد کلی آن به میزان ۴۰ درصد بهبود پیدا کند که قابل انتظار است. گره N5 تراشه‌ساز تایلندی نسبت به گره N7 که AMD هم اکنون از آن برای تراشه‌های Ryzen 5000 خود استفاده می‌کند، ۱.۸۷ برابر در تراکم ترانزیستور بهبود یافته است. با این وجود، پردازنده‌های Zen 4 در عملکرد خود نسبت به Ryzen پیشرفت زیادی خواهند داشت.

همچنین برخلاف پردازنده‌های قبلی رایزن، AMD از سوکت AM4 برای پردازنده‌های Zen 4 استفاده نمی‌کند. این شرکت در حال کار روی سوکت AM5 است که از طراحی آرایه مشبک کفه (LGA) بهره می‌برد. در حالی که اینتل سال‌ها پیش به استفاده از این سوکت‌ها روی آورده، AMD برای تراشه‌های نسل بعدی خود از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

سوکت جدید در چیپست‌های سری ۶۰۰ به کار گرفته خواهد شد که احتمالا در کنار پردازنده‌های Zen 4 از آن‌ها رونمایی شود. AMD همچنین تایید کرده که چیپست جدید از حافظه DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. با این وجود هنوز نمی‌توان در مورد پشتیبانی از حافظه DDR4 این چیپست‌ها صحبت کرد.

هرچند AMD در CES 2022 جزئیات بیشتری درباره پردازنده‌های Zen 4 ارائه خواهد کرد، اما شایعات قبلی حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد پس از ماه جولای پردازنده‌های خود را به بازار عرضه کند. با این وجود همچنان باید منتظر موعد رونمایی آن‌ها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی