ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی هواوی نوا ۹

سری هواوی نوا با طراحی جذاب و رنگ‌بندی چشم‌نواز، از همان ابتدا جوانان را هدف گرفته بود. حالا این خانواده پرجمعیت به شماره ۹ رسیده و هواوی نوا ۹ با ویژگی‌های قابل توجه وارد بازار ایران شده است. این گوشی چند ویژگی مهم دارد تا به یک میان‌رده ارزشمند در بازار تبدیل شود: بهره‌مندی از چیپ اسنپدراگون ۷۷۸، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با سنسور حرفه‌ای، نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی و شارژ سریع ۶۶ واتی. در ادامه این گوشی زیبا را بررسی می‌کنیم.

بررسی هواوی نوا ۹

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

فهرست مشخصات هواوی نوا ۹

  • بدنه شیشه‌ای با فریم پلاستیکی
  • وزن ۱۷۵ گرم
  • نمایشگر ۶.۵۷ اینچی اولد با رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز
  • چیپ اسنپدراگون ۷۷۸ (مدل LTE)
  • ۸ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی چهارگانه با سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ سریع ۶۶ واتی (شارژ کامل در کمتر از ۴۰ دقیقه)
  • قیمت حدود ۱۱.۵ میلیون تومان

در حال حاضر فقط مدل ۸/۱۲۸ گیگابایتی هواوی نوا ۹ وارد بازار شده و با گارانتی ۱۸ ماهه اصلی حدود ۱۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد. این گوشی همانند دیگر محصولات اخیر هواوی از سرویس‌های گوگل بی‌بهره است و باید از سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) استفاده کنید. از رقبای اصلی هواوی نوا ۹ در این رده قیمتی می‌توان به سامسونگ گلکسی A52s، شیائومی 11T و آنر ۵۰ اشاره کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی نوا ۹ را بدون شک می‌توان یکی از زیباترین میان‌رده‌های بازار نامید. وقتی این گوشی را در دست می‌گیرید از کیفیت ساخت فوق‌العاده و طراحی جذاب آن شگفت‌زده خواهید شد. وزن ۱۷۵ گرمی و ضخامت ۷.۸ میلی‌متری نیز نوا ۹ را به یکی از سبک‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌های بازار بدل می‌کند.

هواوی در این گوشی از نمایشگری با لبه‌های بسیار خمیده استفاده کرده که ظاهر زیبایی دارد اما شاید چندان کاربردی نباشد. انحنای پنل شیشه‌ای پشت گوشی نیز باعث می‌شود تا گوشی باریک‌تر به‌نظر برسد و در دست گرفتن آن ساده‌تر باشد. فریم پلاستیکی و براق گوشی در سمت چپ و راست بسیار باریک است و کیفیت قابل قبولی هم دارد.

پشت گوشی پنل شیشه‌ای با رنگ‌آمیزی زیبا و متفاوت دیده می‌شود. ما رنگ آبی ستاره‌ای (Starry Blue) را دریافت کردیم که در اکثر مواقع رنگ آبی آسمانی دارد اما گاهی اوقات رگه‌هایی از ارغوانی نیز در آن دیده می‌شود. روکش مات این شیشه در ترکیب با لوگوی براق nova زیبایی خاصی به این گوشی بخشیده اما ماژول دوربین بسیار بزرگ، این زیبایی را تحت تأثیر قرار داده است.

ماژول دوربین از یک دایره بزرگ برای دوربین اصلی و چهار دایره کوچک برای دوربین‌های اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج و فلاش تشکیل شده و طراحی متقارنی دارد. بیرون‌زدگی ماژول دوربین حدود ۲ میلی‌متر است و تعادل گوشی را روی سطح صاف بر هم می‌زند.

هواوی نوا ۹ طراحی مدرن و بسیار زیبایی دارد ولی فاقد ویژگی‌های حفاظتی از جمله روکش گوریلا گلس برای نمایشگر و گواهی IP برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است.

نمایشگر

نمایشگر هواوی نوا ۹ دست‌کمی از پرچمداران بازار ندارد. این گوشی از پنل اولد ۶.۵۷ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی (۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) استفاده می‌کند که توانایی تولید رنگ ۱۰ بیتی و نمایش بیش از ۱ میلیارد رنگ را دارد. نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی این نمایشگر نیز تجربه روان و دل‌پذیری از اندروید را در اختیار شما می‌گذارد.

حداکثر روشنایی نمایشگر هواوی نوا ۹ در حالت دستی به حدود ۴۵۰ و در حالت خودکار به حدود ۶۱۰ نیت می‌رسد. این ارقام هیچ رکوردی را جابجا نمی‌کنند اما برای استفاده عمومی کافی به‌نظر می‌رسند. طبق تجربه من حتی در روزهای بسیار روشن و آفتابی نیز می‌توانید محتوای صفحه را با کمی زحمت ببینید، اما رقبای این گوشی حداکثر روشنایی بسیار بیشتری دارند.

با این‌که نمایشگر هواوی نوا ۹ از فضای رنگی وسیع DCI-P3 پشتیبانی می‌کند اما دقت رنگ بالایی ندارد. در حالت رنگی Normal رنگ‌ها کمی گرم نمایش داده می‌شوند و رنگ سفید کمی به زرد گرایش پیدا می‌کند. در حالت رنگی Vivid غنای رنگی افزایش می‌یابد اما رنگ‌ها کمی سرد می‌شوند و رنگ سفید با هاله‌ای آبی پوشانده می‌شود. البته در صورت نیاز می‌توانید رنگ دلخواه خود را با تنظیم دقیق دمای رنگ به‌دست آورید.

هواوی برای تغییر نرخ رفرش صفحه نیز سه گزینه را در اختیار شما گذاشته است. در کنار حالت استاندارد ۶۰ هرتزی و حالت ۱۲۰ هرتزی، گزینه دیگری به‌نام Dynamic نیز داریم که بسته به محتوای در حال نمایش، نرخ رفرش را روی بهینه‌ترین حالت تنظیم می‌کند. به‌عنوان اگر برای مدتی صفحه را لمس نکنید یا از یوتوب ویدیو ببینید، نرخ رفرش به ۶۰ کاهش می‌یابد.

نرم‌افزار

هواوی نوا ۹ با رابط کاربری EMUI 12 وارد بازار شده و از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد، درحالی‌که در هیچ قسمت از رابط کاربری اسمی از اندروید نمی‌بینیم. این گوشی در چین با سیستم‌عامل هارمونی عرضه شده و به احتمال فراوان طی سال جاری میلادی، در سایر نقاط جهان نیز به‌روزرسانی هارمونی را دریافت کند.

رابط کاربری EMUI 12 تفاوت زیادی با هارمونی او اس و حتی نسخه‌های قبلی ندارد. بنابراین اگر با گوشی‌های هواوی کار کرده باشید، به‌راحتی همه‌چیز را در نوا ۹ پیدا خواهید کرد. مثل همیشه رابط کاربری EMUI به‌شکل پیش‌فرض تمام اپ‌ها را در صفحه اصلی قرار می‌دهد و باید منوی اپلیکیشن را از بخش تنظیمات فعال کنید.

شخصی‌سازی رابط کاربری هواوی نوا ۹ به‌سادگی امکان‌پذیر است. گوشی از همان ابتدا چند تم و تصویر پس‌زمینه مختلف دارد و گزینه‌هایی برای تغییر ظاهر نمایشگر همیشه روشن (AOD) یا حتی انیمیشن حسگر اثر انگشت نیز در رابط کاربری تعبیه شده است.

یکی از قابلیت‌های جالب EMUI 12 امکان اتصال دستگاه‌های مختلف هواوی است که «دیوایس پلاس» نام دارد. با این قابلیت می‌توانید گوشی را به میت‌پد یا میت‌بوک وصل کرده و فایل انتقال دهید یا تصویر گوشی را به لپ‌تاپ منتقل کنید. امکان انتقال تصویر بی‌سیم به تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌ها نیز وجود دارد. البته تمام این دستگاه‌ها باید با سیستم‌عامل هارمونی سازگار باشند.

مهم‌ترین ویژگی نرم‌افزاری هواوی نوا ۹ فقدان برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل است که می‌تواند بعضی از کاربران را به دردسر بیندازد. برای نصب اپ‌ها باید از ترکیب اپ گالری، بازار، APKPure و دیگر استورهای موجود استفاده کنید. اپ‌های پرکاربردی مثل اسنپ و تپسی در اپ گالری هواوی حضور دارند اما به‌خاطر ناتوانی در دریافت موقعیت مکانی، استفاده از آنها دشوار خواهد بود. حتی اپ Petal Maps هواوی نیز توانایی نمایش لوکیشن شما را ندارد. به همین دلیل اگر شما به‌شکل روزمره از اپ‌ها و سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنید، هواوی نوا ۹ و دیگر گوشی‌های جدید هواوی گزینه‌های مناسبی برای شما نخواهند بود.

سخت‌افزار

هواوی نوا ۹ از چیپ میان‌رده قدرتمند و جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۷۷۸ استفاده می‌کند. این چیپ در گوشی‌های مختلفی از جمله گلکسی A52s، نسخه جدید می ۱۱ لایت 5G و آنر ۵۰ نیز به‌کار رفته است. در کنار این چیپ شاهد استفاده از ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی در این گوشی هستیم. این ترکیب سخت‌افزاری به‌راحتی تمام اپ‌ها و بازی‌های روز را اجرا می‌کند اما در بازی‌های بسیار سنگین مثل گنشین ایمپکت باید تنظیمات گرافیکی را کمی پایین بیاورید.

برای تست سخت‌افزار هواوی نوا ۹ از اپلیکیشن‌های اصلی بنچمارک یعنی انتوتو، گیک‌بنچ، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک استفاده کردم. نتایج به‌دست آمده را در ادامه می‌بینید.

نتایج فوق تقریباً همان چیزی هستند که از این چیپ انتظار داریم. در جدول زیر مقایسه این نتایج را با عملکرد مهم‌ترین رقیب نوا ۹ یعنی گلکسی A52s می‌بینید.

گوشیAntutu 9GeekBench 5PCMark3DMark SSE Unlimited3DMark WL Unlimited3DMark WLE Unlimited
نوا ۹۴۷۸۰۴۶۲۹۴۵۱۰۶۶۰۵۵۱۰۲۴۹۸۶۹۰
گلکسی A52s۴۹۸۸۳۱۲۸۶۳۱۲۲۳۳۵۳۷۹۲۴۹۱۶۸۹
مقایسه نتایج بنچمارک هواوی نوا ۹ و سامسونگ گلکسی A52s

من دو بازی آسفالت ۹ و کال آو دوتی موبایل را روی نوا ۹ نصب کردم. آسفالت ۹ روی این گوشی و بسیاری از گوشی‌های جدید بازار -از جمله آیفون ۱۳- با نرخ فریم ۳۰ اجرا می‌شود و تجربه جالبی را ارائه نمی‌کند. کال آو دوتی موبایل اما با بالاترین تنظیمات گرافیکی (Very High) و بالاترین نرخ فریم (Max) به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود.

نوا ۹ به پنل لمسی با نرخ نمونه‌گیری ۳۰۰ هرتزی مجهز شده تا تجربه اجرای بازی‌ها را بهبود دهد اما من در عمل، تفاوتی را بین حساسیت تاچ این گوشی و دیگر میان‌رده‌های بازار حس نکردم. نکته دیگر این است که اکثر رقبای نوا ۹ اسپیکر استریو دارند اما این گوشی تنها به یک اسپیکر معمولی مجهز شده و هنگام بازی، نمی‌تواند صدای فراگیر و استریو را پخش کند.

یکی دیگر از کمبودهای هواوی نوا ۹ نسبت به رقبا این است که اکثر گوشی‌های میان‌رده پریمیوم در حال حاضر از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند اما نوا ۹ فقط شبکه 4G/LTE را پوشش می‌دهد. البته این نقص در عمل تأثیر خاصی روی تجربه کاربران ایرانی نخواهد داشت، چون در کشور ما شبکه 5G هنوز در اختیار عموم مردم قرار نگرفته است.

دوربین

هواوی نوا ۹ از دوربین اصلی چهارگانه با ترکیب استاندارد (واید، اولتراواید، عمق‌سنج و ماکرو) بهره می‌برد. دوربین واید این گوشی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با فیلتر RYYB دارد که به گفته هواوی، در مقایسه با سنسورهای استاندارد RGB نور بیشتری را جذب می‌کند. هواوی برای اولین بار از این نوع سنسور در گوشی محبوب P30 Pro استفاده کرده و نتیجه خوبی گرفته بود. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در ادامه می‌بینید:

  • دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۵۶ اینچی سونی، ضریب اف ۱.۹، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴.۰ اینچی، ضریب اف ۲.۲
  • دوربین عمق‌سنج ۲ مگاپیگسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۸ اینچی، ضریب اف ۲.۰

تجربه عکاسی با هواوی نوا ۹ نشان داد که از این گوشی باید در حد یک میان‌رده انتظار داشت و نه بیشتر. عکس‌های ثبت شده با دوربین واید این گوشی در نور کافی کیفیت قابل قبولی دارند. این دوربین رنگ‌ها را کمی گرم‌تر از حالت عادی ثبت می‌کند و گاهی اوقات نیز با مشکل فوکوس مواجه می‌شویم. با این حال وضعیت رنگ و نور و کنتراست عکس‌ها برای یک گوشی میان‌رده مناسب است. قابلیت HDR این گوشی بسیار خوب عمل می‌کند و حتی در سخت‌ترین صحنه‌ها، جزئیات تمام بخش‌های عکس را آشکار می‌سازد.

تصاویر این دوربین در محیط تاریک کمی بهتر از رقبا به‌نظر می‌رسد اما مشکل فوکوس در شب برجسته‌تر است. پیشنهاد می‌کنم اگر از صحنه مهمی عکاسی می‌کنید حتما دو بار عکس بگیرید. یکی از نکات عجیب در هواوی نوا ۹ این است که برخلاف دیگر گوشی‌های این شرکت، فعال کردن نایت‌مود هیچ تأثیری روی عکس خروجی ندارد.

دوربین اولتراواید هواوی نوا ۹ کیفیت خوبی ندارد و حتی در نور کافی نمی‌تواند تصاویر مناسبی را ثبت کند. این عکس‌ها عموماً فاقد جزئیات هستند و با خطای رنگی همراه‌اند. در محیط تاریک، مشکلات بیشتر می‌شود و عکس‌های دوربین اولتراواید این گوشی چندان قابل استفاده نیستند. البته باید اشاره کنم که اکثر گوشی‌های بازار و حتی بسیاری از پرچمداران نیز دوربین اولتراواید خوبی ندارند.

دوربین سلفی نوا ۹ در بین میان‌رده‌ها یکی از بهترین‌هاست و عکس‌های خوبی می‌گیرد. عکس‌های سلفی این گوشی جزئیات چهره و پس‌زمینه را به‌خوبی حفظ می‌کند و حتی هنگام ثبت عکس پرتره، قابلیت HDR را فعال می‌کند تا جزئیات هایلایت‌ها را از دست ندهید.

در مجموع، دوربین‌های هواوی نوا ۹ در سطح میان‌رده کیفیت قابل قبولی دارند ولی به گلکسی A52s نمی‌رسند.

باتری و شارژ

هواوی نوا ۹ باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که در مقایسه با رقبا کمی ضعیف به‌نظر می‌رسد اما تجربه استفاده از این گوشی نشان داد که به‌راحتی می‌توانید برای یک روز کامل روی این باتری حساب کنید. حتی با استفاده معمول، شارژدهی به اواسط روز دوم هم می‌رسد.

شارژ سریع ۶۶ واتی یکی از ویژگی‌های رقابتی اصلی نوا ۹ است، به‌خصوص با توجه به این‌که شارژر و کابل مخصوص نیز همراه گوشی عرضه می‌شود. با این شارژر می‌توانید طی ۲۰ دقیقه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد باتری را شارژ کنید و شارژ کامل گوشی نیز فقط به ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

هواوی نوا ۹ تقریباً تمام ویژگی‌های یک میان‌رده کامل را دارد: طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا، نمایشگر خوب، سخت‌افزار قوی و دوربین‌های اصلی و سلفی باکیفیت. اگر همین ویژگی‌ها برای شما کافی هستند، این گوشی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این حال فقدان سرویس‌های گوگل برای برخی کاربران دردسرساز خواهد بود، به‌خصوص افرادی که هر روز و به‌شکل حرفه‌ای از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر رقبای سرسختی در برابر نوا ۹ در بازار ایران حضور دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. سامسونگ گلکسی A52s یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار است و قیمت کمتری نسبت به نوا ۹ دارد. شیائومی می ۱۱ لایت 5G NE و شیائومی 11T دو میان‌رده ارزشمند از شیائومی هستند و آنر ۵۰ نیز به‌تازگی وارد بازار شده است. هرکدام از این گوشی‌ها برتری‌هایی را نسبت به نوا ۹ دارند. حال اگر قصد استفاده از اکوسیستم هواوی را دارید و می‌خواهید از محصولات متنوع این شرکت نظیر لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، هدفون‌ها و مانیتورهای مختلف استفاده کنید، طبیعتا هواوی نوا ۹ با قابلیت‌های نرم‌افزاری ویژه برای ارتباط دستگاه‌های هوشمند هواوی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.