ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشف دورترین مگامیزر با میرکت
علمی

محققان با تلسکوپ «میرکت» دورترین لیزر فضایی تاریخ را شناسایی کردند

گروهی بین‌المللی از اخترشناسان موفق به کشف یک لیزر قدرتمند موج رادیویی شده‌اند که در فاصله 5 میلیارد سال نوری ما قرار دارد. این لیزر در گروهی موسوم به «مگامیزرها» (Megamaser) قرار گرفته و دورترین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

گروهی بین‌المللی از اخترشناسان موفق به کشف یک لیزر قدرتمند موج رادیویی شده‌اند که در فاصله 5 میلیارد سال نوری ما قرار دارد. این لیزر در گروهی موسوم به «مگامیزرها» (Megamaser) قرار گرفته و دورترین لیزر فضایی شناخته‌شده در نوع خود است که نورش پس از طی مسافت 58 هزار میلیارد میلیارد کیلومتر (58 با 21 صفر جلوی آن) به زمین رسیده است.

محققان به رهبری دکتر «مارسین گلوواکی» با استفاده از تلسکوپ «میرکت» در آفریقای جنوبی این لیزر فضایی را شناسایی کرده‌اند و نام آن را «انکالاکاتا» به معنای «رئیس بزرگ» گذاشته‌اند. این نام تاکید می‌کند که کشف این شیء خیره‌کننده آن هم تنها یک شب پس از رصد با تلسکوپ میرکت چقدر اهمیت داشته است.

دکتر گلوواکی در بیانیه‌ای برای دانشگاه «وسترن کیپ» گفت: «شگفت‌آور است که تنها یک شب پس از رصد با میرکت توانستیم این مگامیزر رکوردشکن سرخ‌گرا را پیدا کنیم.» گلوواکی و تیمش در حال کار روی پروژه‌ای به نام LADUMA هستند که اسمش از سرواژه «رصد جهان دوردست با آرایه میرکت» ساخته شده و بیش از 3000 ساعت داده را بررسی خواهد کرد.

کهکشان
تصویر تزئینی است

محققان پس از مشاهده این مگامیزر با استفاده از رصدهای اشعه ایکس، نور اپتیکال و مادون قرمز تقریبا به راحتی توانستند موقعیت کهکشان میزبان این لیزر فضایی را پیدا کنند. با این حال، کار آن‌ها هنوز ادامه دارد چون این شیء آسمانی هنوز جنبه‌های پنهان زیادی دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

گلوواکی می‌گوید: «ما همین حالا رصدهای بعدی این مگامیزر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در ادامه پروژه LADUMA به انجام اکتشافات بیشتر ادامه خواهیم داد.»

لیزر فضایی چگونه به وجود می‌آید؟

مگامیزرها زمانی به وجود می‌آیند که دو کهکشان به شدت با یکدیگر برخورد می‌کنند. با این برخورد، گاز درون آن‌ها به شدت متراکم می‌شود و می‌تواند پرتوهای متمرکز نور را به بیرون پرتاب کند. انکالاکاتا اولین مگامیزر هیدروکسیل است که با میرکت رصد شده و دورترین مگامیزر تاریخ محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی