ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

سامانه بقراط از راه اندازی بیمارستان مجازی خبر داد

سامانه بقراط از تاسیس بیمارستانی مجازی خبر داد که تمام فرآیندهای یک بیمارستان با پتانسیل مجازی شدن را در خود دارد. این طرح به صورت جدی در بقراط در حال گسترش است و قرار است ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۵

سامانه بقراط از تاسیس بیمارستانی مجازی خبر داد که تمام فرآیندهای یک بیمارستان با پتانسیل مجازی شدن را در خود دارد. این طرح به صورت جدی در بقراط در حال گسترش است و قرار است با توسعه هوش مصنوعی در فرایندها، مسیر آن شکل بگیرد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی سامانه بقراط، حضور دو ساله این اپلیکیشن در نمایشگاه جیتکس دوبی و دیگر ایونت‌های بین المللی باعث شد تا این ایده تقویت شود و صحبت‌های بسیار جدی در خصوص گسترش این موضوع در برخی کشور های عربی و اروپایی انجام شود. 

بقراط این هدف را به عنوان اهداف سال جاری خود عنوان کرده و تاکید دارد که می‌خواهد به این حوزه برای اولین بار در ایران ورود پیدا کند. به عبارتی بقراط، در حال راه اندازی شکل های جدیدی از ارتباط پزشک و بیمار است، به گونه ای که به عنوان یک دستیار هوشمند و قابل اعتماد همواره مراقب سلامتی و روند درمان بیمار باشد. در این سیستم احتمالا قرار است که پشتیبانی دقیق‌تر و لحظه‌به لحظه‌ای صورت بگیرد و ارتباط درمان شونده با درمانگر نیز ارتباطی قوی‌تر باشد. در این بیمارستان قرار است دکترهای بخش‌های مختلف حضور داشته باشند و پرونده بیماران نیز نگه‌داری شود.

شرکت داده کاوان امیرکبیر در سال ۹۲ توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با هدف طراحی و تولید نرم افزار های تحت وب ثبت گردید. پس از آماده سازی چندین نرم افزار برای سازمان ها و شرکت های مختلف، به سفارش بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی میلاد طراحی سیستم هوشمند مدیریت اطلاعات بیمارستان (HIS) انجام شد و همزمان وبسایت و سیستم های نوبتدهی اینترنتی آن بیمارستان راه اندازی شد. 

در سال ۹۶ ایده بقراط با هدف حذف فرایند های کاغذی، نظم دهی به مطب، دسترسی در هر زمان و مکان با هر دستگاه به پرونده بیماران در ذهنشان شکل گرفت و پس از ۵ سال توانستند به برخی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود برسند.

در گزارش سالیانه‌ای که از این مجموعه منتشر شد اعلام شد این تیم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴۰درصد رشد داشتند، همچنین امسال بیش از ۲۶۲۸۰ ساعت ویزیت آنلاین در بقراط میزبانی شده است و تعداد پزشکان سامانه را به بیش از ۶۰۰درصد افزایش پیدا کرده است. در این سامانه برخی از پزشکان مطرح کشور نیز حضور دارند.

برخی از استارتاپ‌های سلامت دیجیتال از آغاز کار خود تصمیم گرفتند تا با پیوستن به سوپراپلیکیشن‌ها و یا جذب سرمایه کسب و کار خود را توسعه دهند. در این میان برخی تیم‌ها نیز به صورت بوت استرپ سعی به رشد خود داشتند و آنطور که مدیران بقراط در جلسه گزارش سالیانه خود اعلام کردند، آنها در سال اول کاری خود نقطه سر به سر را رد کردند.

کرونا و شروع نسخه نویسی الکترونیک در کشور برای رشد استارتاپ‌های سلامت محور بی تاثیر نبوده و این مجموعه نیز در سال ۹۹ و با تغییر استراتژی، بازنگری فرایندها و ساز و کار فروش شکل گرفت.

در حوزه سلامت و درمان کشور چند دستگی وجود دارد، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، نظام پزشکی و بیمه سلامت هر کدام قوانین خود را دارند و اتفاق نظری در این بین وجود ندارد. حتی با وجود گذشت این سال ها از همه گیری ویروس کرونا، همچنان قوانین شفافی بابت پزشکی از راه دور وجود ندارد، چه برسد به نسخه نویسی الکترونیک که عمری از شروع آن نمیگذرد. با این حال آنطور که مدیران این مجموعه می‌گویند، بیمارستان آنلاین بقراط سعی دارد گامی در راستای تحقق این موارد بردارد و با همکاری نهادهای ذی‌ربط، بتواند این بخش از حوزه سلامت دیجیتال را تکمیل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی