ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شتاب‌دهنده سرن
علمی

محققان CERN می‌خواهند با شتاب‌دهنده ذرات، سخت‌ترین سرطان‌ها را درمان کنند

دانشمندان موسسه سرن می‌خواهند شتاب‌دهنده‌ای بسازند که بتواند پرتوهای پرانرژی را با کمترین آسیب جانبی به تومورهای سرطانی عمیق در بدن برساند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

موسسه تحقیقات هسته‌ای اروپا موسوم به CERN به عنوان دارنده بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان اعلام کرده که می‌خواهد با همکاری بیمارستان دانشگاهی لوزان سوئیس، شتاب‌دهنده جدیدی بسازد که برای پرتودرمانی استفاده خواهد شد. این دستگاه قرار است با پرتوهای پرانرژی و کوتاه به‌طور دقیق به نابودسازی تومورهای سرطانی حتی در نقاط عمیق بدن بپردازد و آسیب جانبی کمی به بیماران وارد کند.

محققان موسسه CERN و بیمارستان دانشگاه لوزان (CHUV) شتاب‌دهنده‌ای می‌سازند که می‌تواند پرتوهای بسیار پرانرژی الکترونی را به سمت سلول‌های سرطانی هدایت کند. این روش درمانی به‌خصوص برای مقابله با تومورهای عمیق یا نزدیک به ارگان‌های حیاتی مثلا در مغز، طراحی می‌شود و به جای تابش چند دقیقه‌ای، در عرض چند صد میلی‌ثانیه کار خود را انجام خواهد داد.

در روش‌های رایج پرتودرمانی معمولا آسیب جانبی زیادی به بافت‌های پیرامون تومورها وارد می‌شود، اما این روش جدید می‌خواهد آسیب‌رسانی به بافت‌های سالم را کاهش دهد. پیش‌تر در سال 2018 از تکنیک مشابهی برای این منظور استفاده شده بود، اما پرتوها نمی‌توانستند به اندازه کافی به بدن نفوذ کنند.

شتاب‌دهنده ذرات

درمان تومورهای سرطانی خطرناک و صعب‌العلاج

این شتاب‌دهنده به الکترون‌ها اجازه خواهد داد تا نفوذ عمیق‌تری داشته باشند و به مقابله با تومورهایی بپردازند که احتمالا کشنده‌ترند. «جین بوریس»، رئیس دپارتمان رادیولوژی CHUV می‌گوید: «هدف ما مقابله با تومورهایی است که در حال حاضر درمان نمی‌شوند. این تکنیک برای این سرطان‌های خاص که یک سوم همه سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند، می‌تواند شرایط را متحول کند.»

با این حال، ساخت این شتاب‌دهنده با چالش‌های خاص خودش همراه است. چنین شتاب‌دهنده‌ای به یک تیرآهن 40 متری نیاز دارد که سیم‌پیچ‌های آلومینیومی، سیم‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری متنوعی در کنار آن قرار می‌گیرند. در نتیجه اندازه این اجزاء باید کاهش پیدا کرده و به حدود 10 متر برسد تا در بیمارستان‌ها قابل استفاده باشد.

فرآیند تولید این شتاب‌دهنده از ماه فوریه 2023 آغاز می‌شود و کارآزمایی‌های بالینی هم احتمالا از سال 2025 شروع خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی